מחצית מכלי הרכב (כ-2,000) אשר החרימה המשטרה במהלך חמשת החודשים הראשונים של שנת 2009, הוחרמו בגין נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים, כך עולה מדיווח של עמותת אור ירוק בהסתמך על נתוני משטרת ישראל.
באור ירוק מציינים כי החרמת והשבתת רכב בגין עבירות חמורות מהווה כלי בעל פוטנציאל עצום ליצירת שינוי משמעותי בתפיסה ובטיפול בעבירות חמורות, כולל יצירת "הרתעה תודעתית" משמעותית. החוק, המופיע בסעיף 57א בפקודת התעבורה, מעניק למשטרת ישראל ולבתי המשפט סמכות להשבית רכב בו בוצעה עבירה, מבין אלו המוגדרות בפקודה.
עוד בדיונים בתיקון לחוק, הגדירו אותו במשרד התחבורה ככלי חשוב ומרתיע, אשר צפויה ממנו תועלת רבה בשיפור ההתנהגות בדרכים של הנהגים.
מאז תחילת יישומו של החוק (מאי 2006) הוחרמו במדינת ישראל יותר מ- 30,000 כלי רכב: למעלה מ-5,000 ב-2006, כ- 21,700 בשנים 2007-2008 ועוד כ- 4,000 במהלך חמשת החודשים הראשונים של 2009.
בחלוקה למחוזות נמצא כי כ-40% מהחרמות לכי הרכב מאז תחילת 2009 היו במחוז צפון, כ-15% בדרום, כ-11% במרכז, כ-10% בשרון וכ-7% בשפלה. רובם המכריע של ההחרמות (כ-50%) הינן בגין נהיגה בשכרות או בהשפעת סמים. כ-16% בגין נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף לרכב מאותו סוג ומעל 10% בגין נהיגה בזמן פסילת רישיון נהיגה.
השבתת רכב אפשרית על פי החוק עוד משנת 1997, אך בגרסתה המקורית עסקה רק בעבירות שיש בצידן רווח כלכלי, כגון הסעה של נוסעים בשכר מעבר למספר הנוסעים המותר בחוק. מאז, נוספו עבירות בגינן ניתן להשבית רכב וכיום מדובר ב-16 עבירות הנחשבות כעבירות חמורות, ביניהן: נהיגה ללא רישיון נהיגה (בין אם בכלל ובין אם בזמן פסילה), בעל רכב שנתן למי שאין לו רישיון נהיגה לנסוע ברכב שלו, נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים, נהג המעורב בתאונת פגע וברח, הסעת נוסעים במספר הגבוה מהמותר ועוד.
באור ירוק מציינים כי מחקרים מתחום החרמת כלי רכב שנערכו בארה"ב ובקנדה מראים, שהחרמה קשורה בהפחתת מספר העבירות החוזרות של נהגים שכלי רכבם הוחרם, ובהפחתה של ביצוע עבירות אחרות, בעיקר נהיגה בזמן פסילת רישיון או ללא רישיון.
על פי סקרים שערכה עמותת אור ירוק נמצא כי החרמת רכבים מרתיעה את האזרח. למעלה מ-73% מהציבור מצהירים שחוק השבתת כלי הרכב מרתיע אותם באופן אישי מלבצע עבירות חמורות.
שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק אמר כי "על מנת להילחם בנגע תאונות הדרכים, על הממשלה, בתי המשפט והמשטרה לנהוג ביד קשה כנגד אותם פורעי חוק אשר מתפרעים על הכביש ומבצעים עבירות חמורות ביודעין. לצערנו, ישראלים רבים לא ישנו את תרבות הנהיגה שלהם ולא יכבדו את החוק אם העונש בגין מעשיהם לא יהיה משמעותי. כאשר אנו בודקים את אפקטיביות החוק במדינות אחרות, נמצא שהחרמת רכב בגין עבירה חמורה אכן מרתיעה את הנהגים מלבצען ובכך מקטינה את הסכנה בכבישים. זהו ללא ספק אחד מאמצעי ההרתעה החשובים ביותר שיש למשטרה במאבק העיקש והסיזיפי כנגד תאונות הדרכים".