רמת קושי: רכיבה בינונית/קשה עם קטעי סינגלים במורד וטיפוס טכניים. 33 ק"מ. מדד SUNNTO 4.9 דופק ממוצע 138. מפות: מס' 9 – מבואות ירושלים – של הוועדה לשבילי ישראל בעריכת אורי דביר. ציוד נדרש: מים, פנימיות, מזון, סוללות ל-GPS וטלפון נייד, עוד מים ואפשר מגמ"ק למחפשי אוצרות. ציוד ניווט: מגלן אקספלוריסט 600, SUNNTO X10. רכב סיוע: שברולט קפטיבה. מקומות למנוחה: תחת כל עץ רענן ובמגוון המערות באיזור. מזון: לאורך הציר אין כלל. בישובי האזור, וכל קראנצ'י שתוכלו לסחוב על הגב. אופניים: מרידה טרנס-מישן, קנונדייל ג'אקיל

זה אחד המסלולים המגוונים והמאתגרים יותר שהרכבנו לאחרונה. עם יתרון בולט של קרבה לגוש דן – פחות משעת נהיגה ממערכת "שטח". הוסיפו לכך שילוב של שבילים פתוחים ומהירים יחד עם סינגלים טכניים מאוד המטפסים ויורדים מהתלים ויש לכם מסלול שהוא מאתגר, כיפי ואפילו אימון טוב. מהצד הארכיאולוגי של הדברים, נטפס על תל עזקה ובהמשך גם על תל צפית, נבקר במערות לוזית ויש אופציה להרחבת המסלול גם לתל גודד ולמערכות הזחילה שבו. פרופיל המסלול הררי, אם כי לא מאוד גבוה, ומספק טיפוסים קצרים אך "עבים" לצד מורדות מהירים מאוד ומהנים ביותר.
נקודת ההתחלה קרובה לתחנת התדלוק שמעל צומת האלה. אפשר להשאיר שם את המכונית ובסוף הרכיבה לנצל את מתקן השטיפה הנוח שבתחת בפז" ואת האפשרות להתרענן ב-YELLOW. נשאיר אם כן את המכונית בתחנת התדלוק ונרכב בזהירות על הכביש לנקודת ההתחלה. כ–700 מטרים מדרום לתחנת "פז", יורד כביש משני ימינה שמצידו שדרת ברושים ומשמאל שלט נישא "פארק בריטניה". זו נקודת ההתחלה. אפסו הכל. נ.צ. 1
איפוס
נרכב לכיוון החורש על גבי הכביש הצר. 0.7 ק"מ – מפגש עם סימון שבילים שחור. נפנה שמאלה עם הסימון ונתחיל לטפס. נ.צ. 2 1.2 – ימינה עם הסימון השחור ומיד שמאלה בפניה הראשונה לשביל לא מסומן. 2.3 – אחרי שעברנו שני שערים, נגיע לצומת T בה נפנה שמאלה. נ.צ. 3 2.7 – שימו לב! ירידה כמעט נסתרת לכביש. נחצה את הכביש בזהירות רבה ונמשיך עם הסימון השחור (שהוא גם שביל ישראל). נ.צ. 4. 4.25 – אחרי מורד תלול נגיע לכביש המטפס למצפה משואה. נחצה אותו בזהירות ונמשיך עם הסימון השחור לטפס למצפה משואה. נ.צ. 5. 4.6 – מצפה משואה ושיא הגובה במסלול שלנו – 382 מ' – אחרי ביקור בברזייה ומנוחה קצרה נמשיך לצד הדרום-מערבי של המצפה לאתר מוצא שביל המסומן כחול "למערות לוזית". נ.צ. 6. 4.8 – תחילת שביל כחול במורד סינגל תלול וטכני מאוד. 7.8 – שימו לב! צומת מורכב! סימון השבילים הכחול נפרד משלטי קק"ל! נמשיך על סימון השבילים שהופך לסינגל מקסים ומגיע ללוזית. נ.צ.8
נמשיך לתל צפית. ממערות לוזית נרד לכביש. נפנה עליו שמאלה, נתעלם מהשביל המסומן שחור שמתחיל בקצה מעקה הבטיחות וניקח ימינה לשביל הבא המטפס במעלה קל. 2.2 ק"מ – צומת T על פאת שדה. נפנה ימינה. נ.צ. 9 4.6 – אחרי קטע רכיבה מהיר ומהנה נגיע למפגש עם השביל המסומן בשחור. צומת T פונים שמאלה. 6.9 – פונים ימינה עם השלט המורה לתל צפית. נ.צ. 10 8.1 – אחרי שחלפנו במאהל רועים, טיפסנו גבוה לראש תל צפית. נ.צ. 11.
1.2 ק"מ – ירדנו מהתל לכיוון צפון עם סימון שבילים ירוק. צומת T נפנה ימינה עם סימון אדום. נ.צ. 12. 1.8 – פונים שמאלה, מתרחקים מהתל, עם סימון אדום. 2.7 – צומת T. פונים שמאלה עם סימון כחול ושלט המורה "נחל האלה". נ.צ. 13 5.0 – נפרדים מהסימון הכחול ופונים ימינה על כביש מנדטורי. נ.צ. 14 8.8 – אחרי מעבר שני מתחת לקו המתח הגבוה נגיע לשביל שיורד ימינה לשדה ולעבר הישוב "עגור". נ.צ. 15 9.9 – מזלג שמאלה לשביל המסובב את עגור ממזרח. נ.צ. 16 11.5 – כביש תל עזקה. צומת T ימינה על הכביש. נ.צ. 17 14.8 – סופמסלול! חזרנו לנקודת ההתחלה נ.צ. 18/1

תל צפית
תל גדול הנמצא במוצא נחל האלה לשפלה. ממצאים חשפו תחילת התיישבות במקום מתקופת הברונזה הראשונה ונושב – ברצף – עד אחרי מלחמת העצמאות. המקום מזוהה עם העיר "גת" בספר יהושע ומוזכר אף בהקשר קורות חייו של דוד המלך.