קרלוס גוהן רואה אור (קלוש) בקצה המנהרהבשבוע שעבר פרסמה ניסאן את התוצאות העסקיות לשנת המס היפנית, המסתיימת ב-31 במרץ. השורה התחתונה ברורה וחד-משמעית: הפסד תפעולי של 137 מיליארד ין שהם כ-1.37 מיליארד דולר, הפסד נקי של 234 מיליארד ין (כ-2.32 מיליארד דולר). לשם השוואה, בשנת המס הקודמת (2007) השיגה ניסאן רווח תפעולי של כ-790 מיליארד ין שהם כ-8 מיליארד דולר, והרווח הנקי היה קרוב ל-5 מיליארד דולר.
מספרים נוספים מענינים: ניסאן מכרה 3.411 מיליון מכוניות בשנת המס החולפת (כולל מותג אינפיניטי), ירידה של 9.5% – שיכולה בהחלט להחשב לצנועה יחסית. את התודה חייבת ניסאן לשוק הסיני, היחיד בו נרשם גידול. בארה"ב למשל ירדו המכירות בכ-19%, ובאירופה בכ-17%. ההכנסה הכללית עמדה על 8.437 טריליון ין שהם כ-84 מיליאד דולר, ירידה של 22%. שלא במפתיע, ברבעון האחרון של שנת המס – דהיינו ינואר-מרץ 2009 – התוצאות עגומות במיוחד: ההנכסות ירדו בלמעלה מ-40% לעומת הרבעון המקביל שנה קודם לכן, וניסאן השיגה בו הפסד תפעולי של 230 מיליארד ין – בעוד בשלושת הרבעונים הקודמים הושג רווח תפעולי מצטבר של קרוב ל-100 מיליארד ין. באירופה לבדה ירדו ההכנסות ברבעון האחרון ב-65%!
יחד עם התוצאות של 2008 פורסמה גם תחזית ל-2009, וזו אינה ורודה במיוחד. ניסאן מצפה לירידה נוספת של כ-10% במכירת מכוניות, ל-3.08 מיליון, וההכנסה הכוללת צפויה לרדת ב-18% ולהגיע ל-6.95 טריליון ין (עם לא יחולו תזוזות משמעותיות בשערי החליפין). ניסאן מצפה להשיג הפסד תפעולי של 100 מיליארד ין והפסד נקי של 170 מיליארד. לא נעים. "2009 תהיה שנה מאתגרת", אמר קרלוס גוהן, נשיא ניסאן ורנו, והוסיף כי "המשבר העולמי והמיתון נמשכים, אבל אנו רואים סימנים לשיפור בתחום מדיניות האשראי, השפעה חיובית של מדיניות עידוד מצד ממשלות שונות, וחזרה הדרגתית של אמון הציבור".