אפריליה RS 125 (עם לקוח עתידי נלהב?)הופעת מותג אופנועים חדש בישראל הינה סיבה למסיבה בימים אלה של אווירה כלכלית עגומה, ולכן אין זה מפתיע כי במסיבת העיתונאים שנערכה אתמול להשקת המותג התכנסו ובאו עיתונאים בכמות יוצאת-דופן. היבואנית, חברת עופר-אבניר, הציגה אתמול את דגמי המותג באירוע נוצץ (יחסית לענף הדו-גלגלי) שנערך במיקום כמעט-אקזוטי: בית רהיטי קסטיאל היוקרתיים בתל-אביב, שם שוכנת גם (זמנית) סוכנות מכוניות אינפיניטי.
אפריליה הוא מותג יוקרתי למדי, מקביל פחות או יותר לדוקאטי, בעל עבר רצוף עליות ומורדות. החברה החלה לייצר אופנועים באמצע שנות ה-70, בתחילה בתחום השטח והדו-שימושי ובהמשך, בשנות ה-80, גם בתחום אופנועי כביש ספורטיביים בנפחים קטנים. אז גם החלה החברה הקטנה דאז להשתתף במרוצי גרנד-פרי, שם עתידה היתה להגיע להצלחה מסחררת: אפריליה זכתה באליפות עולם ראשונה ב-1992 ועד היום השיגה כ-250 (!) נצחונות, 17 תארי אליפות לרוכבים ו-16 אליפויות יצרנים בקטגוריות הנפח הקטנות, 125 ו-250 סמ"ק. מזה שנים שרוב האופנועים המשתתפים בקטגוריות אלו הם מתוצרת אפריליה. רבים מהבולטים ברוכבי הגרנד-פרי בעבר ובהווה החלו את דרכם על אופנועי אפריליה ונזכיר כאן רק את אלופי העולם בשנים האחרונות, ולנטינו רוסי וקייסי סטונר, כחלק מרשימה ארוכה ומפוארת.
ההצלחה במירוצים הביאה עימה הצלחה תואמת במכירות בעשור הקודם, כאשר אפריליה משכילה לנצל היטב את הפופולריות של רוכבי-מירוץ איטלקיים שהפכו לכוכבי ענק כמו לוריס קפירוסי ומקס ביאג'י. בשנות ה-90 החל תהליך גידול מסחרר בזכות כניסה מאסיבית לתחום הקטנועים. אפריליה הפכה ליצרן האירופי השני בגודלו אחרי פיאג'ו, השקיעה במפעלי יצור חדשים ומודרניים ואף זכתה בהצבעת-אמון מפתיעה מצד ב.מ.וו: בשנות ה-90 ייצרה אפריליה עבור ב.מ.וו את דגם ה-F650. אלה היו השנים בהן נעשה נסיון רציני לייבא את אפריליה ארצה על-ידי מטרו, אבל נסיון זה הסתיים במפח נפש ואכזבה רבתי לאחר שליין הקטנועים של היצרן האיטלקי התגלה כסובל מבעיות איכות ואמינות רבות ומאספקה לוקה של חלפים, והיבוא הופסק.
בסוף שנות ה-90 המשיך התאבון לגדול ואפריליה עברה למגרש המשחקים של הגדולים עם השקת אופנוע ספורט גדול ראשון, ה-RSV "מילה" (אלף). עד אז הסתפקה באופנועי שתי-פעימות קטני נפח ובאופנועי ארבע-פעימות בנפח בינוני ובעלי בוכנה אחת, בעיקר דגמים דו-שימושיים. ה-RSV היה מוצלח לכשעצמו וזכה למכירות נאות, כאשר במקביל מריצה אפריליה את הדגם באליפות הסופרבייק העולמית; ובתחילת שנות ה-2000 ניסתה את כוחה לראשונה גם בקטגוריה הבכירה בגרנד-פרי, "מוטוGP", עם כלי חדש ויעודי בעל תצורת מנוע חריגה של 3 צילינדרים. זה כבר היה יותר מדי. פעילות המירוצים היקרה הזו היתה רק חלק מתהליך הצניחה של אפריליה, שסבלה גם מרכישה מיותרת ותמוהה של מותגי האופנועים האיטלקיים לברדה ומוטו-גוצי וכן מהשקעות כושלות בתחומים אחרים בהם היתה פעילה משפחת בג'יו, בעלת המותג. ב-2004 נרכשה אפריליה על ידי פיאג'ו, שמיהרה לעשות סדר בבלגן. באמצע שנות ה-2000 הושק מנוע V-טווין מתקדם בנפח בינוני (450 ו-550 סמ"ק) שיועד בעיקר לאופנועים תחרותיים במירוצי שטח – מוטוקרוס ואנדורו – וכן סופרמוטו, שם כבר הספיק לזכות במספר אליפויות עולם. בשנה שעברה הושק ליין חדש וצעיר של דגמי כביש וביניהם כלי יוצא דופן, המאנה 850 בעל תיבת הילוכים אוטומטית (!); והשנה הושק היהלום שבכתר, אופנוע-על סופר-ספורטיבי חדש בעל מנוע V4 – ה-RSV4, שכבר משתתף השנה באליפות הסופרבייק העולמית. מותג אפריליה נהנה כיום מהגב האיתן והרחב של פיאג'ו, מן הסתם סיבה עיקרית להחלטה על היבוא לישראל למרות משקעי העבר.

ומה אצלנו?
עם כל ההתרגשות מהופעתה המחודשת של אפריליה בישראל, ההשפעה המעשית על שוק האופנועים הישראלי תהיה מינורית. רוב המכירות הדו-גלגליות בישראל הן של קטנועים, ועופר-אבניר נמנעת מלייבא את ליין הקטנועים של אפריליה מסיבות ברורות: החברה כבר מחזיקה בשלושה מותגי קטנועים עממיים, פיאג'ו, ג'ילרה וקימקו, זאת בנוסף לקטנועי המנהלים מתוצרת סוזוקי.
אבל זה לא אומר שלא נוכל להינות ממספר דגמים מסקרנים וייחודיים, חלקם גם במחירים מפתיעים לטובה. רוכבים צעירים שעושים את צעדיהם הראשונים והוציאו זה עתה רשיון יזילו ריר, מן הסתם, למראה ה-RS125 המאד-ספורטיבי, דגם כביש יפהפה המתאים לקטגוריית רשיון A2. המחיר, כ-36,000 ש"ח, הופך את האפריליה הזה לאופנוע ה-125-כביש היקר בשוק ויהיה מענין לראות כמה בני עשרה יצליחו לגייס כוח שכנוע ולהוציא את המימון הנדרש מההורים...
בתחום הדו-שימושי נמצא הפגאסו, עם מנוע חד-בוכנתי בנפח 650 סמ"ק ותג מחיר של כ-66,000 ש"ח. צעד אחד מעליו נמצא את ה"דורסודורו", אך מאופנועי הדור-החדש של אפריליה המצויד במנוע V-טווין בנפח 750 סמ"ק. זהו כלי רב-שימושי בסגנון סופרמוטו וכותב שורות אלה – שרכב עליו בשנה שעברה באיטליה – צופה לו הצלחה נאה, בין היתר בזכות תג מחיר תחרותי של כ-86,000 ש"ח. בראש ההיצע של דגמי הכביש נמצא המאנה 850 האוטומטי המוזכר לעיל, במחיר של כ-90,000 ש"ח.
אופנועי אפריליה חוזרים לישראל
צילום: רונן טופלברג, טל שביט
יוני לוי: אלוף ישראל ירכב על אפריליה

אבל זה לא הכל. לרוכבים מקצוענים מוצעות שתי סוכריות בדמות ה-RXV450, אופנוע אנדורו מקצועי, וה-SXV550, דגם סופרמוטו קיצוני. שניהם אמנם בלעי רישוי כביש אבל מיועדים בעיקר לתחרויות, ושניהם נושאים תג מחיר של כ-80,000 ש"ח. בשורה טובה לחובבי מירוצי אנדורו היא שה-RXV450 עומד לייצג את אפריליה באליפות ישראל. בשנים האחרונות נוטלת עופר-אבניר חלק פעיל במירוצים אלו עם קבוצה רשמית על גבי אופנועי סוזוקי DRZ400; במסגרת ההשקה אתמול התבשרנו כי אלוף ישראל בשנים האחרונות, יוני לוי, יחליף אופנוע וירכב על אפריליה החל מהמירוץ הקרוב. זה יהיה אמנם המירוץ האחרון בעונה הנוכחית אך אין ספק כי השתתפות אפריליה ועוד בידיו האמונות של יוני לוי תעורר ענין רב – ועשוייה לסייע רבות בהחדרת המותג לשוק הישראלי. במעמד מסיבת העיתונאים אתמול הכריזה החברה כי תכנס גם לתחום מירוצי הסופרמוטו אם וכאשר תחום הספורט המוטורי יוסדר.
אנו מקבלים בברכה את המותג שעשה עליה מחודשת ומקווים להביא לכם בהקדם רשמי רכיבה מהיצע הדגמים.