תמונת אילוסטרציהגזירות הרכב החדשות לא נוקבות בשם המפורש והמרתיע "הגדלת המיסוי על רכב" אלא רותמות למטרה בצורה מתוחכמת מאוד את רפורמת המיסוי הירוק.
הייעוד המקורי של הרפורמה, שנמצאת כיום כבר בשלבי טרום יישום סופיים, אכן היה לעודד רכישה של כלי רכב פחות מזהמים באמצעות מנגנון קנס-פרס. מכונית שמדורגת כנקייה, על פי נוסחת חישוב פליטה מורכבת, תקבל הקלות במס קנייה. מכונית מזהמת יותר – תשלם יותר מס קנייה.

אבל, כל זה היה נכון לשבוע שעבר. כיום המדינה זקוקה בדחיפות להכנסות ולשם כך יופר האיזון התקציבי המתוכנן של המיסוי הירוק והוא יהפוך להיות מס שיכניס למדינה עוד כמה מיליארדים בשנה.
בחודשים הקרובים יועלה מס הקניה על כל כלי הרכב החדשים, ייתכן שאף בשיעור גבוה מהמתוכנן. מכאן והלאה הכל נתון למניפולציות בהתאם לגובה יעד גיוס המיסים שיציב האוצר. את המניפולציות אפשר לבצע בשתי דרכים. הראשונה היא להקטין את הזיכוי במס על מכוניות סביבתיות יחסית.
הדרך השנייה היא לבצע מניפולציה בדירוג הציונים הירוקים, שיקבלו כל כלי הרכב החדשים. הדירוג הזה קובע איזה רכב זכאי לקנס ואיזה לפרס וברור, שככל שיותר ויותר כלי רכב יפלו בקטגוריות מזהמות, שדנות אותן לקנס או לפרס קטן יותר – הכנסות המדינה יעלו.

לאוצר אין שום בעיה לבצע את המניפולציה: הציונים "הירוקים" של ישראל אינם נקבעים על פי סטנדרטים בין לאומיים מוכרים, אלא על פי נוסחת חישוב פליטה מורכבת וייחודית לישראל, שנמצאת בשליטה המלאה של רשות המיסים.
במסגרת הספינים שמקיפים את התוכנית הכלכלית החדשה, נעשה ניסיון נמרץ לארוז את המס החדש בעטיפה תקשורתית וסוציאליסטית להפליא של "מיסוי על רכבי יוקרה". כלומר העלאת המס תפגע בכיסם של העשירים ותאזן את הצעדים הקשים שפוגעים בשכבות החלשות. אלא שכדרכו של כל ספין, האמת מאחוריו שונה מאוד.

תיאורטית, אמנם קיימת קורלציה מסוימת בין הקנס של המיסוי הירוק לבין רכבי יוקרה. מטבע הדברים, רכבי יוקרה כמו מכוניות פאר וג'יפים מצוידים במנועים גדולים יותר ולפיכך רובם נמצאים בקטגוריות שיספגו את מלוא העלאת מס הקנייה. אלא שעיון מדוקדק יותר יגלה, שהגדלת המיסוי תפגע גם בהרבה מאד מכוניות אחרות, כולל כאלה שמזוהות עם המעמדות הבינוניים. ביניהן ניתן למצוא את רוב המכוניות מקבוצה 3 ומקבוצה 4 והרבה רכבי פנאי עירוניים. ברור, שמיסוי כזה יבטל מיידית כל חיסכון, אם בכלל, שהיה יכול להיווצר מפתיחת השוק לתחרות.

דוברת רשות המיסים מסרה בתגובה: "לאור ההנחיה שדרשה לבצע התאמות במודל המיסוי הירוק כך שיגדל הנטל על רכב יקר, גדול ומזהם, נעשו שינויים במודל. כך שכעת מחד הועלה מס הקנייה ביחס להצעה המקורית ובמקביל הוגדלה ההטבה בהתאם לרמת הזיהום. אין שום בסיס לאמירה לפיה השינויים המתוכננים כוללים הגדלה של נטל המס על מרבית כלי הרכב מקבוצות 3 ו-4 . בממוצע נטל המס בקבוצות אלה נשאר זהה להצעה המקורית. מטבע הדברים, יצירת קשר בין מיסוי לרמת זיהום תייצר פערים במיסוי בין כלי רכב בתוך אותה קטגוריה".