מאזדה 3 האמריקנית; הקריאה לתיקון אינה רלוונטית עבורנובימים האחרונים אנו רואים כותרות בעיתונים ובאתרי האינטרנט הזועקות שמאזדה 3 החדשה – המכונית המסקרנת ביותר את השוק הישראלי, ולבטח אחת החשובות עבורו – נקראה לתיקון (RECALL), בעקבות בעיה מכאנית.

אין ספק שמידע שכזה הנו משמעותי ורלוונטי עבורנו, אך עיון בנתונים ובעובדות מלמד אחרת. ראשית, הקריאה לתיקון יצאה ממאזדה-ארה"ב כבר ב-15 באפריל, ויועדה לרוכשי מאזדה 3 החדשה (מודל 2010) – בארה"ב. הקריאה מיועדת לכ-25,000 בעלי מאזדה שכבר נמכרו (ושלא כולם נמסרו בפועל ללקוחות) ובה מתבקשים בעלי הרכב לסור למוסכים בשל כשל פוטנציאלי שהתגלה. עיקרו של הכשל: מיקום בעייתי של חוט חשמל, שבתנאים מסוימים עלול להתחמם או אף להיות מותך ובכך לגרום לקצר שעלול לדומם את המנוע.

המציאות עבורנו שונה במקצת ולמעשה אין לקריאה לתיקון זו כל קשר לשוק המקומי – למעט, כמובן, הרייטינג המכובד שכותרות מאין אלו מספקות...
ראשית, מדובר בתרופה מקדימה למכה שעלולה היתה להתרחש. שנית – מכאן ואילך הבעיה מטופלת במפעל ולא תמשיך לסדרות ייצור נוספות. שלישית – והחשוב ביותר – אין קשר בין מאזדה 3 אמריקנית לזו האמורה להגיע אלינו – אלו מכוניות שונות מכאנית, היצע המנועים שונה (בארה"ב מוצעת המאזדה 3 עם מנועי 2.0 ליטר 148 כוח-סוס, 2.5 ליטר עם 167 כוח-סוס – שניהם משודכים לגיר ידני עם 5 או 6 מהירויות כסטנדרט, עם אופציה לגיר אוטומטי) וגם התזמון – ההגעה צפויה בעוד מספר חודשים – מוריד חשש שתקלה שכזו "הסתננה" למכוניות שתגענה לארץ.

חשוב לציין שמאזדה 3 החדשה מעוררת עניין רב בארה"ב והיא זוכה להתעניינות רבה יחסית – אמנם לא בדומה למה שמתחולל סביב מכונית זו אצלנו, אך בהחלט מספיק בכדי ליצור כותרות ראויות ומושכות...
בשורה התחתונה, מסתבר שאין קשר בין הכותרות הזועקות דנן לבין הרלוונטיות עבורנו, בדיוק כפי שמאזדה 3 "אמריקנית" אינה רלוונטית עבורנו.
זה לא מבטיח כמובן שבדגמים שיגיעו לארץ לא יכולה להתרחש תקלה כזו או אחרת, אך הפעם זה רק "כצעקתה"...