מגמות השוק עושות את שלהן, ועוד אייקון-שטח עובר תהליך התרככות בלתי נמנע. בעצם ממשיך בתהליך, ליתר דיוק. מדובר בדור החדש של הג'יפ גרנד-צ'רוקי, אשר נחשף היום בתערוכת ניו-יורק.אחרי שהדגם הקודם ויתר לראשונה על סרן קדמי חי לטובת מתלים עצמאיים, הדגם החדש נוטש גם את הסרן החי האחורי וזוכה למיתלים נפרדים גם מאחור. וזה רק חלק מהשינויים המקיפים אותם עבר הגרנד-צ'רוקי. עוד ברשימה: בסיס הגלגלים גדל ב-13.5 ס"מ ועומד כעת על 291.5 ס"מ. גם הרוחב גדל בשיעור ניכר של 7.5 ס"מ – וכל זה אומר כי חל שיפור ניכר במרחב הפנים (כאשר עדיין הרכב מיועד ל-5 נוסעים בלבד) ובנפח תא המטען. גם הדלתות גדלו לרוחב ולגובה ונפתחות בזווית גדולה יותר, כך שהגישה לתא הנוסעים נוחה יותר. ניתן לכוון את זווית גב המושבים האחוריים.
המרכב החדש עמיד בפיתול בשיעור הגבוה בלא פחות מ-146% מקודמו, וג'יפ טוענת כי מדובר בקשיחות טובה משל ב.מ.וו X5, למשל. תיאורטית לפחות אנו אמורים לקבל תכונות דינמיות משופרות מאד על הכביש, במיוחד יחד עם המיתלים העצמאיים החדשים בכל הגלגלים.
• מידע על כל דגמי ג'יפ בישראל בקטלוג 'אוטו'
השינוי בתצורת המיתלים אינו היחיד. בגרנד החדש אפשר לקבל מיתלי אוויר המכונים Quadra-Lift, אשר מציעים גובה מתכוונן על פני טווח של יותר מ-10 ס"מ בהתאם לאופי הנסיעה. במצב רגיל מרווח הגחון הוא 20.6 ס"מ; עוד מוצעים שני מצבי "שטח", הראשון עם הגבהה של 3.8 ס"מ והשני – עוד 3.8 ס"מ. בנוסף קיים מצב Aero, נמוך מהסטנדרטי בכ-1.5 ס"מ, אליו עוברת המערכת אוטומטית בהתאם למהירות הנסיעה. כמו כן יכול הנהג לבחור במצב "חניה", המנמיך את הרכב בכ-4 ס"מ יחסית למצב הרגיל לצורך כניסה ויציאה נוחות יותר.
תערוכת ניו-יורק: ג'יפ גרנד-צ'רוקי חדש
צילום: מנהל
נראה כי ג'יפ העתיקה פרק מהספר של לנד-רובר שכן בנוסף למיתלים המתכווננים אפשר לקבל את הגרנד-צ'רוקי עם מערכת Selec-Terrain, הדומה בעקרון פעולתה ל-Terrain Response של לנד רובר ופועלת יחד עם מיתלי ה-Quadra-Lift. המערכת מאפשרת לנהג לבחור בין חמישה מצבי נהיגה: אוטומטי, חול/בוץ, שלג, סלעים, וספורט. בכל מצב מותאמות תגובות המנוע, תיבת ההילוכים, בקרת המשיכה וגובה המיתלים בהתאם לאופי הנדרש.
כמו בעבר, הגרנד צ'רוקי מוצע עם מספר אופציות הנעה: קוואדרה-טראק (הנעה כפולה קבועה, ללא Low), קוואדרה-טראק II (תוספת בקרת משיכה המעבירה את הכוח קדימה ואחורה בהתאם לצורך, ותיבת העברה עם Low) וקוואדרה-דרייב II (הכוללת דיפרנציאל אחורי עם הגבלת החלקה אלקטרונית). שתי האופציות האחרונות מגיעות כסטנדרד עם מערכת ה-Selec-Terrain.
ויש גם מנועים חדשים. המרכזי והחשוב בהם הוא מנוע V6 חדש לגמרי המכונה Pentastar (בעבר הוא כונה "פיניקס"). המנוע, בנפח 3.6 ל', הוא מודרני עם גלי-זיזים עיליים כפולים ותזמון משתנה, אשר עוזרים לו להפיק 280 כ"ס. בג'יפ צופים כי מנוע זה יהפוך לבחירה היותר-פופולרית בקרב ציבור הקונים, אשר בדגם הנוכחי מעדיפים (עדיין) מנועי V8. אופציית V8 עדיין קיימת – מנוע ה-5.7 ל' המוכר אשר עבר גם הוא מקצה שיפורים והספקו הועלה ל-360 כ"ס.
למרות החשיפה בניו-יורק, ייקח עוד זמן עד שנראה את הגרנד-צ'רוקי החדש אצלנו. ג'יפ מגדירה אותו כדגם 2011 בשוק האמריקני, שם יחל השיווק רק בשנה הבאה.