במסיבת עיתונאים שערכו השבוע, הציגו יבואני ניסאן בגאווה את נתוני המכירות שלה לרבעון הראשון של 2009, והפעם היה במה להתגאות.
בעוד הענף כולו סובל מירידת מכירות משמעותית ביחס לשנה החולפת, מציגה יבואנית ניסאן גרף של מכירות עולות מידי חודש שמגיע לשיאו בחודש מרץ – כמעט הכפלה של מספר המכירות ביחס למרץ בשנה החולפת. סה"כ מציגה ניסאן גידול רבעוני של 71% לעומת השנה החולפת (ראה גרף 1) לעומת ירידה ממוצעת בשוק של 37% (ראה גרף 2).
משבר בענף הרכב בישראל? הצחקתם את ניסאן
צילום: מנהל
גרף 1

יש לזכור שהמשבר התחיל כבר בשנה הקודמת, כששוק מכירות הרכב החדש התחיל את השנה בקול תרועה וסיימו בקול ענות חלושה. ברבעון הראשון של השנה המכירות קפצו אצל מרבית היבואנים בעשרות אחוזים, אך אחוז הגידול פחת מידי רבעון עד ל"קראש" מוחלט ברבעון הרביעי – מה שהביא בסופה של השנה לעלייה ממוצעת של 2% בלבד לעומת השנה שקדמה לה. אגב, גם בשנת 2008 הציגה ניסאן גראף חריג, כשמכירותיה המשיכו לטפס בהתמדה, גם ברבעון האחרון של שנת 2008.

חשוב לציין שהצלחה זו – דווקא בתקופת משבר למרבית היבואנים – הקפיצה את מיקומה של ניסאן מהמקום ה-15 ועד למקום החמישי בטבלת המכירות בישראל, אחרי מאזדה, יונדאי, פורד, וטויוטה בהתאמה. ניסאן מסרה ברבעון הראשון 2,607 מכוניות, שמהוות 6.7% מסך המכירות בשוק לרבעון הראשון של השנה. בדרכה למקום החמישי חלפה ניסאן במהלך החודש על-פני המותג שברולט שירד למקום השישי ברשימה, אולם יש לזכור שבשרוולה של שברולט טמון אס בדמותה של הקרוז שאמורה להגיע לכאן בהמשך השנה.
משבר בענף הרכב בישראל? הצחקתם את ניסאן
צילום: מנהל
גרף 2

אילן טל, מנהל השיווק של בני משה קרסו, יבואנית ניסאן ורנו, ייחס את הצלחת מותג ניסאן למאמץ המוגבר של הנהלת החברה למתג את ניסאן בנפרד מרנו, לפתיחת אולמות תצוגה נפרדים למותג ולפרסום שונה ונמרץ. עם זאת, אנחנו חייבים לציין שמקומה הנוכחי של ניסאן בטבלת המכירות, תואם יותר את מיצובה ומצבה העולמי מאשר מיקומה בטבלה מהופעתה הראשונה בארץ ועד לשנה החולפת.