רמת קושי: רכיבה בינונית/קשה בעיקר בגלל עוצמת הרוח – כשזו נושבת – וקטעי חול עמוקים. מדד SUNNTO 4.6: דופק ממוצע 138. מפות: מס' 13 – מישור חוף הנגב, מס' 16 חולות ורמת נגב – של הוועדה לשבילי ישראל בעריכת אורי דביר ציוד נדרש: מים, פנימיות, מזון, סוללות ל-GPS

איזור החולות של הנגב המערבי הוא לא רק מילואים בצאלים. נכון, בדיוק כך, על מדים ממרומי צריח הטנק, גיליתי את המקום לראשונה. אבל אתם יודעים איך זה מקום שרואים על מדים נראה אחרת לגמרי כשאתה על "אזרחי". מטרת ביקורנו הפעם אינו יעדי "תרצה" או "חמדה" אלא אירוס החולות שאמור לפרוח בזמן שהגיליון הזה יוצא לאור. ולמילה "אמור" יש משקל רב שכן כמות הגשם הזעומה – זו השנה השנייה ברציפות – שירדה באזור, השאירה את הדיונות שהיו מוריקות בעונה הזו, יבשות ומצהיבות. המסלול מישורי באופיו, אבל אל תטעו, זה אינו מסלול משפחתי או מסלול קל לרכיבה, שכן שבילי החול מספקים אתגר למעבר לא פחות ממעלה תלול. עדות לכך מספק מדד SUNNTO שניצב כמעט על ערכו המקסימאלי וזה ביום של איתור ורישום מסלול שהוא לרוב איטי ורצוף קיטועים מטיול רגיל. האזור ברובו המכריע עדיין מהווה שטח אש פעיל מאוד ולכן יש לטייל בו רק בסופי שבוע. כמו כן יש להתרחק ולא לגעת בנפלים במידה ותתקלו בכאלו.
נקודת התחלה
נקודת ההתחלה היא השער של קיבוץ גבולות על כביש 222. לגבולות ניתן להגיע דרך אופקים על כביש 214, נפנה ימינה לעבר צאלים בצומת אורים (יש כאן תחנת תידלוק, חנות נוחות ומסעדה) לכביש 234 ואז בצומת צאלים – אחרי מעבר גשר נחל הבשור ("גשר צאלים סגור לתנועה" זה זה) נפנה ימינה לכביש 222 וניסע חמישה ק"מ עד הפניה שמאלה לגבולות. במידה וגשר צאלים מוצף אפשר להדרים דרך אשקלון, יד מרדכי, כפר עזה, בארי, עד לפניה ימינה בצומת גבולות לכביש 222. פשוט. הדרך עצמה מקסימה בעונה הזו והמעבר דרך חבל הבשור – כתמיד – מרחיבה את הנפש.
ללא גבולות
נקודת ההתחלה היא כאמור שער הישוב. אפשר לפרוק את האופניים ולהשאיר את המכונית בחניון המסודר שבמרכז הקיבוץ. במידה ויש לכם נהג מלווה הוא יוכל לנסוע אחרי האופניים לאורך כל הנתיב בלי בעיה מיוחדת גם ברכב שטח רך (נ.צ. 1).
איפוס
עם הגב לישוב וכשמולנו שלט "מצפה גבולות" נפנה שמאלה על כביש צר המקיף את גדר הקיבוץ מבחוץ. 1.5 ק"מ – ממשיכים ישר לכיוון שביל חולי ונוטשים את דרך המצע הלבנה(נ.צ.2). 3.3 – צומת T גדול עם דרך המסומנת בסימון שבילים אדום. נפנה שמאלה. (נ.צ.3).
איפוס
3.0 ק"מ – שביל ימינה שנכנס בחדות לשטח בעיקול שמאלה של הדרך האדומה. (נ.צ.4).
איפוס
1.1 ק"מ – צומת גדול נפנה חצי שמאלה במגמה דרומית (נ.צ. 5). 1.8 – צומת שבילים ענקי מולנו ארבעה אשלים ניצמד ימינה (ישר) (נ.צ. 6). 3.9 – מזלג נפנה לימיני (נ.צ. 7). 4.9 – צומת כוכב ענקי, מימין לנו בטונדה עם שמות צירים צבאיים. נפנה חצי שמאלה במזלג לכיוון דרום מערב (נ.צ. 8). 6.4 – מזלג שבילים נפנה ימינה (נ.צ. 9). 9.5 – בטונדה על צומת ענקי. אפשר להמשיך ישר ולהגיע עד לדיונה הגדולה. אנו פנינו ימינה חזק כשהחרטום מופנה צפונה (נ.צ. 10). 12.5 – צומת T על פאת שדה. נפנה ימינה (נ.צ. 11). 13.1 – מזלג שבילים ניקח ימינה (נ.צ. 12). 18.3 – חזרנו לשביל "דרך השדות" המסומן אדום. נחצה אותו לעבר מצפה גבולות. נ.צ. 13 נמשיך לרכב בדרך בא יצאנו בבוקר (נ.צ. 14/2) 21.6 – סיום (נ.צ.15/1).
שיטת הניווט
האיזור הזה רווי בשבילים ודל באבני דרך ומהווה כר פורה להתברברויות. לכן אפשר לנווט באופן מדויק מאוד ולהסתמך על נקודות הציון שמופיעות כאן. או "להבין" איך השטח בנוי ולנווט ניווט מקורב כדי להגיע לציר תוחם או ישוב מזוהה כדי לזהות את מיקומכם. ההמלצה היא להזין את ה-GPS שלכם בנקודות הנ"ל ולחבר את הנקודות בקנאות. רק כך תוכלו ליהנות מהמסלול כפי שאנו חווינו אותו.