רבות נכתב על מצבן הקשה של יצרניות הרכב, גדולות כקטנות, הן בעיתונות הרכב והן בעיתונות הכלכלית, כך שאין צורך בהקדמה מיוחדת לפני שנדווח לכם על עוד יצרנית רכב המפסידה בענק.הפעם מדובר ביצרנית הרכב השלישית בגודלה ביפן ועל שותפתה של רנו, חברת ניסאן. לאחר תשע שנים של רווחים רצופים מדווחת החברה על הפסד צפוי של 2.85 מיליארד דולר בשנת 2008. שנת הכספים של ניסאן מסתיימת ב-31 למרץ ולכן מדובר על תחזית ולא על דיווח סופי. ההפסד הנו כבד ומדהים נוכח העובדה שרק לפני שנה דיווחה החברה על רווח של 1.76 מיליארד דולר!
לא ניתן לשחרר לשוק ידיעה שכזו אשר אינה מלווה בתכונית התיעלות ואכן יש כזו. כחלק מתוכנית ההבראה של החברה הוחלט על קיצוץ של 8.5% מכוח העבודה (כ-20,000 איש ואישה בכל רחבי העולם) מעתה ועד מרץ 2010. חלק מהפיטורים הנם הקדמה של יציאה לפנסייה, והפסקת התקשרות עם עובדים זמניים, אבל הרוב הם עובדי ניסאן כאשר 12,000 מתוכם ממפעלי החברה ביפן. בנוסף, 215,000 עובדי החברה אשר יוותרו אחרי המהלך, לא יזכו לשינוים בשכרם לפחות עד אמצע 2010 ולא יקבלו שם מענקים בגין 2008. שכרם של חברי מועצת המנהלים ודרג המנהלים בחברה יקוצץ בשיעור של 10% ואילו זה של עובדי מטה בחברות הבנות ב-5%.

התוכנית שתבריא את ניסאן
מעבר לקיצוץ במשרות והקפאת שכר, החליטה החברה על צעדי ייעול נוספים, כגון: הפחתת קצב הצגת הדגמים החדשים – כל 10 שנים; על הורדת מלאי כלי הרכב הבלתי מכורים מ-630,000 ל-480,000 – ירידה של 20% שתתאפשר ע"י הורדת היקף הייצור בשל קיצוץ בשעות העבודה, הפיטורים המתוכננים כמו גם ארגוני ימי חופשה מרוכזים; קיצוץ הייצור במפעל במרוקו, במפעל בסין וכן במפעל בהודו.

בניסאן גם מדברים על הקפאת הפיתוח בפרוייקטים עתידיים, אולם למעט הקפאת פרוייקט 'GT 2012' (תוכנית חומש לכלי רכב מסחריים קלים), וציון כי פרוייקט הרכב החשמלי (אשר יתבסס על פלטפורמה A) ימשך, ניסאן אינה מרחיבה בעניין "הפרוייקטים העתידיים". באשר לפרוייקט הרכב החשמלי של 'בטר פלייס' ושי אגסי, אין איזכור מיוחד. עם זאת ניסאן מדווחת כי פרוייקטים שונים הנערכים ברחבי העולם – גם עם רנו – יעברו שינוי.

לדברי מנכ"ל החברה והנשיא, קרלוס גוהן, חוזקו של היין מחמד יחד עם הירידה החדה בביקושים במהלך 2008 מאידך, הביאו לתוצאות הקשות. לדבריו, מאמצי ההבראה בוצעו לאחר מחשבה רבה וביכולתם להוציא את החברה מהמשבר בו היא נתונה. יציאה מהמשבר ומעבר לרווחיות? לא לפני אמצע – סוף 2010.

לדפי ניסאן בקטלוג אוטו