קשה להתווכח עם מיליון. מיליון יחידות של ה–RX שנמכרו ברחבי העולם מאז השקת הדגם בשנת 98'. קשה עוד יותר לנסות ולחדש דגם כה מצליח מבלי "להרוס" את ההצלחה הזו. ולקסוס אכן נקטה במשנה זהירות כשהציגה את הדור השלישי של רכב הפנאי שלה, שהיה אחד ממובילי המותג החשובים ביותר של יצרן היוקרה מיפן. משנה זהירות שהתבטא בעיקר בבחירתו של היצרן לבצע צעד אבולוציוני ולא דילוג רבולוציוני, שבו היא עלולה להסתכן באובדן ליבת הערכים ה"לקסוסיים" - וכמובן, באובדן הלקוחות.רטרוספקטיבה
הכל התחיל בעקבות נסיעה הביתה מארוחת ערב מאוחרת של אחד מבכירי הנהלת לקסוס – בשנת 93' – אשר שם לב לריבוי של רכבי השטח על כבישי קליפורניה. באותה נסיעה הוא חשב לעצמו (ביפנית) "יהיה נחמד אם היינו יכולים לשלב רכב כזה עם מכונית פרטית". חמש שנים מאוחר יותר, עדיין בלוס אנג'לס, הציגה לקסוס את ה-RX. היא הייתה הראשונה מחבורת יצרני הפרימיום להציע רכב פנאי קומפקטי בסגמנט שמאוחר יותר קיבל את הכינוי האופנתי 'קרוסאובר'. הקונספט שעומד מאחורי הסגמנט הזה - ומשותף לכל חבריו – הוא יכולת אספלט כשל מכונית 'כביש' (עם כל ההשלכות של ההגדרה הזו על ביצועים, התנהגות, איכות נסיעה ופאר), ויכולת לשלב כל זאת עם הגמישות שיש לרכב כפול-הנעה לתנועה בדרכים לא סלולות. לטובת זאת, אובזר תא הנוסעים של ה-RX במיטב חומרי הגלם שלקסוס הצליחה לרכוש ומתחת לפני השטח הוא זכה למה שהיה אז שיא טכנולוגיית ההנעה-הכפולה. כצפוי, המכונית הצליחה מאוד באמריקה – בעיקר בקרב אלו שלא רצו רכב שטח בגודל מלא אבל כן הצטרפו לזרם רכבי הפנאי האופנתיים.

באירופה החל שיווק ה-RX בשנת 2000 – ולמרות האופי השונה של השווקים, גם שם הוא הצליח למכור יותר מ-100,000 יחידות והפך לדגם הנמכר ביותר של לקסוס. עובדה מעניינית היא שעיקר מכירות הדגם הן של הגרסה ההיברידית (כ-60%) שהוצגה רק ב-05' והייתה (שוב) הראשונה מסוגה בסגמנט זה.

דור שלישי
ה-RX החדש הוא אכן חדש – מהמסד לטפחות. זו לא מתיחת פנים עמוקה ולא שדרוג מערכות, אלא דף נייר חלק ונקי שעליו עלה וצמח קרוסאובר חדש על-פי הפילוסופיה העיצובית העדכנית של היצרן. הפילוסופיה הזאת נקראת בפי לקסוס L-Finesse ומשמעותה היא "ליצור מראה מוחצן ומוצק", דבר שבא לידי ביטוי ב-RX החדש עם קווי גוף שריריים ו"ניפוחים" לצד שילוב חלקים זורם ואלגנטי (בלקסוס גם מוסיפים "אינטליגנטי").
השקה: לקסוס RX – רף חדש?
צילום: מנהל
המרכב המעוצב משולב בשלדה חדשה ומציג בסיס גלגלים ארוך ב-2.5 ס"מ, סרח עודף ארוך יותר בחזית אך קצר יותר מאחור ואורך כולל גדול ב-3 ס"מ. אפילו הגובה צמח מעט (ב-1.5 ס"מ). כל זה מתורגם לחלל פנימי גדול ומרווח מבעבר (באופן ביזארי, רק החלל לרגלי השורה השנייה הצטמצם – ב-7 מ"מ) לנוסעים ולמטען. עוד ברמת השלדה אציין עוד את המתלה האחורי החדש בתצורת עצמות עצה כפולות, ומערכת הנעה חדשה המוותרת על הדיפרנציאל המרכזי לטובת מצמד בפיקוד ממוחשב. תיבת הילוכים חדשה עם שישה יחסי העברה מורידה את הכוח ממנוע 3.5 ל' שקיבל עדכוני תוכנת-ניהול וראשי מנוע משופרים, במטרה לשפר את זמינות הכוח בסל"ד ביניים. נתוני התפוקה מלמדים על 35 קג"מ זמינים כבר מ-2,300 סל"ד ו-277 סוסים ב-6,200 סל"ד. כל זה עם הפחתה של 5% בפליטת CO2, שעומדת על 250 גר' לק"מ.
גם תא הנוסעים חדש לגמרי ומציג שלל מערכות חדשות: לוח המחוונים נהנה מתאורה תכולה יפהפייה וחיווי נהיר ואינטואיטיבי. מסך המידע שבראש הקונסולה בעל רזולוציה משופרת מאוד מבעבר, אולם בשל ריחוקו מהנהג הוא כבר אינו מסך מגע. במקומו עיצבה לקסוס "שלט" ליד מנוף ההילוכים (בעל מבנה המזכיר עכבר של מחשב), אשר מאפשר ניווט קל בין הפונקציות הרבות של מערכת הניהול הזו. אדריכלות הפנים גם היא ממשיכה את קו ה'Finesse' של המרכב ומשולבים בה חומרים איכותיים מאוד – בין אם אלו פאנלים מעץ, ריפודי עור חלקים ונעימים או משטחים רכים אחרים. איכות ההרכבה והגימור מעולה ואפילו משקל המיתוג כבד במידה מורגשת כדי ליצור רושם של איכות. אהבתי את הממשק למערכת המולטימדיה החדשה ומצאתיו באמת – ולשם שינוי, אחרי iDrive וקללות אחרות – אינטואיטיבי וקל מאוד להבנה ותפעול. אפשר אפילו לכייל את העומס שעל האצבע להפעיל כדי להסיט את העכבר. תענוג. עוד ראוי לציין את מערכת התצוגה העילית (בהופעת בכורה בלקסוס), עשר כריות אוויר, מערכת שמע פנטסטית של 'מארק לווינסון' אשר הותאמה במיוחד ל-RX, אופציה למתלי אוויר, מצלמות חניה ורוורס, היגוי חשמלי המשתנה בהתאם לקצב הנהיגה, דיבורית BT ועוד.
השקה: לקסוס RX – רף חדש?
צילום: מנהל
דינאמי
הכביש בו נערכה השקת ה-RX יכול היה באותה מידה להיות בצפון איטליה. באופן מאוד לא אופייני לכבישים אמריקאיים, בחרו אנשי לקסוס להציג את הקרוסאובר שלהם על כבישים הרריים מפותלים מאוד. מהיכרותי עם ה-RX היוצא סברתי בתחילה שהם פשוט טעו וכיוונו לרף התנהגות גבוה מדי. אולם לא עבר יותר מרצף פניות אחד עד שגיליתי שהם קלעו בול. ה-RX החדש מתנהג באמת כמו מכונית כביש משובחת, עם היגוי מדויק ומתקשר באופן מפתיע, העברת כוח יעילה ושילוב של שלדה ומתלים המאפשרים לחלוף על הפניות בקצב נאה ובביטחון מלא. יתרה מזו, השלדה הפגינה תכונות ניהוג ומוצקות מפתיעה והמתלים גילו ריסון למופת על צירי הרוחב והאורך.

מהעבר השני של המטבע – ובוודאי השימוש הנפוץ יותר במכונית – שיוט נינוח ורדום, ה-RX החדש עולה על קודמו. בכל הקשור לבידוד רעשי חוץ ורעשים מכאניים, בוצע שיפור מוחשי: המנוע נשמע כהמיה מרוחקת, יחסי ההעברה חולפים בשילוב משיי ועדין וההתנהלות כולה אומרת פרימיום ונעימות. אולם מצאתי את ה-RX החדש נוקשה יותר מקודמו (שהפגין איכות נסיעה כמעט-מושלמת), ועל כבישי מחוז נאפה המשובשים (אבל לא כמו אצלנו) התקשו המתלים לספק אותה איכות נסיעה מושלמת. זה המחיר ליכולת הדינאמית המשופרת.
מערכת ההנעה הכפולה החדשה מספקת רוב הזמן הנעה לגלגלים הקדמיים בלבד, ומשלבת את ההנעה האחורית (עד לנעילה מלאה) לפי הצורך. במצבים כמו זינוק מהמקום או זינוק בעליה ברירת המחדל היא 'נעול', וזה עושה את היציאה מהמקום למהירה ותכליתית על כל משטח (ובוודאי על חצץ). מסלול 'שטח' לא ממש היה בתכנית אבל הייתי חייב לנסות הצלבה אחת או שניים – אותו סוג מכשול בלתי מתוכנן אשר עשוי להפתיע אתכם אפילו על שביל קק"ל תמים. אולם גם במצב שבו גלגל מתנופף חסר אונים באוויר – מסוגלת מערכת ההנעה של ה-RX להעביר את הכוח לגלגלים האוחזים ולשלוף אותך מהמצב המביך. נציגי לקסוס באירוע ידעו לספר שזמן תגובת המערכת עומד על 20 מילישניות – וזה נראה לי סביר לרוב המצבים, למעט חול טובעני שממילא אינו בתפריט של רכב כזה.
השקה: לקסוס RX – רף חדש?
צילום: מנהל
שושלת
אם המעבר בין הדור הראשון לשני של ה-RX היה כמעט בלתי מורגש, הרי שהגעתו של הדור השלישי היא כבר ממש קפיצה. זו עדיין לא מהפכה, אלא ריוויזיה ומודרניזציה של המוצר (או אם תרצו, התאמה למציאות החדשה), ואהבתי את העובדה שלקסוס לא דחסה במכונית טכנולוגיה רק כי היא יכולה (מי אמר ב.מ.וו ומרצדס?), אלא שילבה מערכות שימושיות ו"שקופות" ככל הניתן מבחינת הנהג. מן העבר השני, היכולת הדינאמית התרוממה בצד האספלט של משוואת ה-RX, והמכונית הפתיעה עם התנהגות כביש מערב-אירופאית לגמרי. זה אומנם הגיע קצת על חשבון נוחות הנסיעה, אבל לטעמי הפשרה שהושגה טובה מאוד (ובוודאי עדיפה על יכולת העבר). כך שאם נסכם את כל הנקודות של ה-RX החדש, נגלה יותר אבזור, יותר חלל, יותר ס"מ ויותר מנוע, עם פחות צריכת דלק וחתימה סביבתית מופחתת. אפילו נשמרה יכולת זעירה לנוע בשטח. לי זה בהחלט נשמע כמו רף שעלה.

המבחן המלא יפורסם בגיליון פברואר 2009 (אוטו 276)