בכל שנות פעילותה של חברת רנו בארץ, כמו גם בעולם, הוזכרו דגמי החברה בנשימה אחת עם המילה "נוחות". אולם בשנים האחרונות הפך נושא הבטיחות למילה הנרדפת הראשונה לשם רנו, והדגש הזה לא פסח גם על תחום המסחריות. באגף הזה זכתה רנו לעדנה מקומית בזכות הקנגו הוותיק, אולם הטראפיק והמאסטר – הכלים המסחריים הגדולים יותר – היו פחות מוכרים בשנותיהם הראשונות, ואמינותם היתה מעט מוטלת בספק.
כמו ארץ מולדתו, שספגה קרבות רבים עד להגיעה אל הנחלה והשקט, כך גם המאסטר עבר טלטולים רבים (תרתי משמע), ועתה – לאחר מתיחת פנים ושדרוג היקפי – מאמינים ברנו ששוק האוטובוסים הזעירים התופס תאוצה ויעריך יותר מבעבר את הנוחות והבטיחות הידועות של החברה.תכירו, מיסטר מאסטר
רנו מאסטר הוא כלי קומפקטי בסטנדרט של רכבי הובלה ומשאיות, כך שמטבע הדברים חזותו אמורה להזכיר לנו יותר את כלי הרכב הפרטיים של החברה, המשתייכים כמוהו לקבוצת ה"עד 4 טון" (ומורשים נהיגה עם רישיון ב'). ואכן, במבט ראשון המאסטר מזכיר מאוד רנו קנגו מעוברת (או קליאו שבלעה פיל): יחידות התאורה הראשיות עוגלו ונמתחו לכיוון הכנפיים, הגריל העליון זכה לזוג שפתיים מחייכות (הנחצות באמצע ע"י סמל היצרן) והפגוש הקדמי התחתון נמתח בנדיבות כלפי מטה, וכולל גם הוא פתחי כניסת אוויר. כל החזית המעוגלת יוצרת אווירודינמיות מצוינת, הנמשכת גם במעלה החלון הקדמי ועד לגג המאסטר המוגבה. זוג מראות גדולות מעטרות את צידי החזית ומשלימות את שטח החלונות הנרחב.
גרסת המבחן הגיעה במפרט של אוטובוס זעיר, המיועד לקחת עד 14 נוסעים, וככזו מצוידת בדלת צד חשמלית, במדרגה נשלפת ובעוד שלל אביזרי נוחות. חלקו הקדמי של המאסטר נותר ללא שינויים מהותיים מהדגם המסחרי המיועד להובלת מטען, אולם החלק האחורי מאובזר במושבים איכותיים, מזגן מפוצל לכל נוסע, יחידות שמע ותאורה אישיות ועוד רשימה ארוכה של פינוקים לטובת הנוסעים.
לוח השעונים של המאסטר ורוב חלקי הדשבורד עשויים מחומר פלסטי בשילוב גומי איכותי. ההרכבה מעולה והגימור המדוקדק בולט למרחוק. למרות מספר לא נמוך של קילומטרים שעבר רכב המבחן, השקט נשמר מכיוונה של הפלסטיקה המצפה את עמדת הנהג ואיטום החלונות והדלתות מזכיר את הסגירה ההרמטית של מכונית סלון יוקרתית.
מתגי הפיקוד נגישים ונוחים ורוב התפעול מתבצע בידיות מאחורי ההגה. בקרות המזגן (קדמית ואחורית) פשוטות לתפעול ובעלות גישה נוחה. כיאה לרכב נוסעים, המאסטר משופע בשלל תאי אחסון המפוזרים לאורך הקונסולה המרכזית, דרך הדלתות וכלה במעין בוידעם קטן מעל תקרת הנהג. כסאות הנוסעים הם מתוצרת מקומית, אולם הם נוחים להפתיע, מה שניתן גם לומר על תנוחת הישיבה במושב הנהג, הכולל שלל כיוונים וכריות תמיכה.
מוט ההילוכים ממוקם בתוך הקונסולה המרכזית, סמוך לפיקוד המיזוג. שיטה זו הולכת ותופסת תאוצה, ומוכרת לנו מוואנים ומיניוואנים רבים. תפעולה של הידית נוח והעברת ההילוכים מתבצעת בקלות ובחלקות. אופציה נוספת מגיעה בצורת גיר רובוטי, אשר בניגוד לאופיו בכלי רכב פרטיים רבים, פועל כאן למופת: החלפת ההילוכים מתבצעת בדייקנות מופלאה, כאשר זמן ההשהיה הקצר מונע איבודי כוח, הנסיעה חלקה ביותר וביצועי התאוצה עולים כמעט בכל פרמטר על אלו של הגיר הידני.
צריכת הדלק, שגם כך היא מן הנמוכות בקבוצה זו, משתפרת באופן משמעותי בסיוע הגיר הרובוטי, והתפעול הידני שלו הופך לכמעט מיותר לאחר היכרות טובה ומעמיקה עם צורת הפעולה של מחשב הפיקוד בתיבה.
מבחן דרכים: רנו מאסטר – פנוי להובלה
צילום: תומר פדר
המנוע החדש מפתיע בזריזותו וגמישותו. אומנם לא ערכתי לו מבחן תאוצה רשמי, אך זינוק ברמזורים ועקיפות בוצעו בקלות וללא תחושת עצלות מצד המרכב הכבד. דוושת התאוצה מגיבה בדייקנות וביעילות והוואן הגדול גומא את המרחקים בקלילות מפתיעה. ההגה חד ובעל משקל נכון ויחסי ההעברה של תיבת ההילוכים מסייעים למנוע להישאר בעקומת הסל"ד היעיל לאורך כל הנסיעה. המפתיע הוא שהמאסטר לא קל אך עם זאת, גם בעומס מלא כוחו לא נופל. אפילו בנסיעה אל מעלה הרי ירושלים הורגשה יעילותו של המנוע במלואה.
גם התנהגות הכביש הפתיעה לטובה. טבעם של רכבים בעלי מרכז כובד גבוה הוא לפתח מעין תופעה של שיוט בכביש ישר, כל שכן בדרך מפותלת. אולם מערכת המתלים הקשיחה של המאסטר מונעת ממנו, למרות גובהו, לאבד מיציבותו. גם במהירויות גבוהות וגם בכביש מפותל הוא אינו סובל מזריקות זנב ותת היגוי, אפילו בכניסה מהירה לעקומות חדות. לולא רוחבו ואורכו של הוואן הזה, היה ניתן לחשוב שמדובר באופנוע מגודל (אולי ביחס למשאיות 15 טון שאתה רגיל אליהן. העורך). צידו השני של המטבע, הוא שמערכת המתלים הקשיחה, קצת קשיחה מדי. תחת עומס בינוני חלקו האחורי של המאסטר נוטה לקפץ מעט ושיבושי הכביש ישירות לחלקם האחורי של הנוסעים בשורת המושבים האחרונה. הפתרון יכול להגיע בדמות בולמי גז רכים, אשר ניתן להזמין כאופציה בתשלום, אך מטבע הדברים לא התאפשר לנו לבדוק זאת בתנאי אמת. ניתן להתנחם בעובדה שמבחינות אחרות שמרכיבות את המושג "נוחות" המאסטר מצטיין: גלגל ההגה אומנם מוצב מעט גבוה ואינו ניתן לכוונון כלל, אך תנוחת הישיבה הגבוהה ורכות ההגה מפצים במעט על חסרונות המתלים.

תואר מאסטר

ענף הרכב והתחבורה הוא מן הענפים הגדולים והמגוונים ביותר בארץ, וחלק נכבד ממנו מורכב מרכבי הסעה בינוניים בגודלם. גם כאן רוב קהל היעד פונה לוואנים מסוימים, המוכרים וידועים בשוק. המאסטר, בשנותיו הראשונות, התקשה לפלס את דרכו לחמישייה המובילה במכירות, פעמים רבות שלא בצדק. מתיחת הפנים והשדרוג שעבר, יחד עם תיבה רובוטית מוצלחת מאוד, מנוע גמיש וערני, איכות הרכבה וגימור מהטובות בקבוצה ומרווח טיפולים ארוך, מהווים תשובה מוחצת למובילי הטבלה, שברוב המקרים מאובזרים פחות ועולים הרבה יותר.
דווקא בתחומים בהם רנו מפורסמת הוא איננו מצטיין במיוחד – נוחות הנסיעה אומנם טובה עבור כלי רכב מהסוג הזה, אך נוטה כאמור לצד הקשיח והבטיחות הפסיבית איננה פורצת גבולות (אם כי האקטיבית בהחלט מצוינת). ובכל זאת, את העברת הנוסעים ממקום למקום מבצע המאסטר ביעילות מרשימה, ועם צריכת דלק נמוכה ומחיר מפתה הוא מהווה את אחת העסקאות הטובות בשוק הוואנים הגדולים.

רנו מאסטר – אוטובוס זעיר
מנוע טורבו-דיזל, 2.5 ל', 16 שסתומים, הזרקה ישירה, מסילה משותפת
הספק ומומנט 120 כ"ס/35.6 קג"מ
תמסורת הנעה קדמית, רובוטי, 6 הילוכים
בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים
מערכות עזר ABS, EBD
מרווח טיפולים 30,000 ק"מ