מרצדס ניצלה את התכנסות עיתונות הרכב העולמית ואת נוכחותה-שלה בדטרויט לתערוכת הרכב שם הנפתחת היום (א'), לצורך חשיפת ה-E-קלאס החדשה – זאת למרות שהמכונית החדשה לא תחשף לציבור בדטרויט אלא רק בתערוכת ז'נבה, בעוד כ-3 חודשים.
עיצובה של ה-E החדשה דלף כרגיל לרשת עוד קודם ההצגה הרשמית, וכמנהגה של מרצדס לאחרונה הוא מלא קוים חדים וצורות מלבניות. אפילו הפנסים הקדמיים הלכו בדרך כל מרצדס והפכו רבועים, אם כי עדיין נשמר סימן ההיכר של דורות E-קלאס קודמים עם צמד פנסים נפרדים בכל צד. לא בטוח אם העיצוב החדש עונה להגדרה "יפה", אך הוא בהחלט מרשים והי-טקי.
המרכב החדש מציע קשיחות שגדלה ב-30%, אווירודינמיות משופרת – מקדם הגרר הוא רק 0.25, שיא חדש בסגמנט היוקרה – וגם דינמיות משופרת, עם מיתלים אדפטיביים חדשים ומיתלי אוויר, גם הם משופרים (סטנדרטיים בחלק מהגרסאות, אופציונליים באחרות). טכנולוגיה חדשה לא חסרה, בין אם מדובר באמצעים להגברת הבטיחות כמו תאורה קדמית אדפטיבית חדשה, בלימת חירום אוטומטית במקרה של סכנת תאונה מוחשית, או מגוון אמצעי BlueEfficiency להקטנת צריכת הדלק ופליטת CO2.
היצע יחידות ההנעה אכן שם את הדגש על תחום זה בדיוק של חסכון בדלק ובפליטת מזהמים. המגוון מתחיל ממנועי 4 ציל' בנזין חדשים, ששמרו על הנפח של 1.8 ל' אך עברו להגדשת-טורבו (במקום מגדש-העל המלווה את מנועי הבסיס של מרצדס מזה שנים רבות) ולהזרקה ישירה. ב-E200 CGI מפיק המנוע 184 כ"ס, וב-E250 CGI ההספק המירבי הוא 204 כ"ס, זהה להספק מנוע ה-V6 האטמוספירי בנפח 2.5 ל' שב-E היוצאת אך עם מומנט מירבי גבוה ב-26% – וצריכת דלק מופחתת ב-20%! פונקציית דימום אוטומטי בעצירה מוצעת בגרסת E200 CGI הבסיסית, שמציעה הספק מרבי זהה ל-E200K היוצאת אך צריכת דלק טובה ב-23%. בתחום הדיזל כולל ההיצע שלישיית מנועי 4 ציל' חדשים בהספקים שבין 136 ל-204 כ"ס. זה האחרון, ב-E250 CDI, מציע לא רק הספק גבוה משל מנוע הדיזל V6 בנפח 3.0 ל' של ה-E280 CDI היוצאת – לה היו 190 כ"ס – אלא גם מומנט מירבי של 51 קג"מ, עליה של כ-25% (בהשוואה לגרסה הידנית הקודמת). עם זאת, צריכת הדלק היא רק 18.9 ק"מ/ל', וגם כאן זהו שיפור ענק של 25%! גרסת הדיזל הבכריה כרגע היא ה-E350 CDI, עם 231 כ"ס (לעומת 224 ב-E320 CDI הנוכחית). גם כאן צריכת הדלק השתפרה, ומסתו 2009 תוצע גרסת BlueTEC חסכונית ונקיה עוד יותר. בתחום הבנזין אין שינויים בראש ההיצע, שם נמצא את ה-E350 CGI עם מנוע ה-V6 בנפח 3.5 ל' בגרסתו העדכנית עם הזרקה ישירה ו-292 כ"ס, את ה-E500 עם V8 בנפח 5.5 ל' ו-388 כ"ס, ואת ה-E63 AMG עם מנוע ה-6.2 ל' האטמוספירי המוכר ו-525 כ"ס. גרסאות ה-V8 (לא כולל AMG) וה-V6, בנזין ודיזל, יוצעו גם עם הנעה כפולה, שגם היא משופרת לעומת דורות קודמים.
תחום הבטיחות מטופל היטב על-ידי מינימום של 7 כריות אוויר תקניות, מכסה מנוע "אקטיבי" להקטנת סכנת הפגיעה בהולכי-רגל, ושלל מערכות עזר. ביניהן יש לציין את ה-Adaptive Main Beam Assist, מערכת אופציונלית הנעזרת במצלמה על השמשה הקדמית לזיהוי תנועה נגדית והתאמה אוטומטית של האור הראשי לתאורה אופטימלית של הדרך תוך מניעת סנוור נהגים המגיעים ממול, תוך התחשבות במרחקם. מערכת זו מסוגלת להתאים את טווח ההארה בין 65 ל-300 מ', וכאשר אין תנועה נגדית היא מחזירה בהדרגה את התאורה למקסימלית. המערכת מגיעה כחלק מחבילה המכונה Light & Sight, וכוללת גם את מערכת התאורה החכמה של מרצדס שכבר פגשנו בדגמים אחרים, פנסי בי-קסנון ותאורת סימון על בסיס נוריות LED הפועלת גם ביום. חבילת בטיחות נוספת מכונה Lane Safety Package והיא כוללת מערכת סיוע לשטחים מתים, שהופיעה קודם ב-S-קלאס, אך גם מערכת חדשה – Lane keeping Assist אשר מתריעה לנהג באמצעות ויברציות בהגה על סטיה מסוכנת מנתיבו.
חשיפה בדטרויט: מרצדס E-קלאס
צילום: מנהל
מצלמת-העזר של מערכת התאורה משמשת גם לפונקציה אופציונלית נוספת – זיהוי אוטומטי של שלטי מהירות מותרת, Speed Limit Assist. רוצים עוד? מערכת ראיית הלילה Night View Assist, גם היא מה-S-קלאס, מגיעה גם היא כאופציה ל-E החדשה עם שיפור בדמות הדגשה של הולכי רגל המזוהים על-ידי המערכת בתצוגה לנהג. ואם כל זה לא מספיק, פונקציה הכלולה כסטנדרד היא מערכת זיהוי נטיה לנמנום (באמת!), Attention Assist. מערכת זו כוללת חיישנים הבודקים מעל 70 פרמטרים שונים, ביניהם אופי פקודות הנהג להגה שהוכיחו עצמם כאמצעי בדוק לזיהוי הרדמות ממשמשת ובאה. מערכות עזר מבוססות-הראדאר שפגשנו ב-S-קלאס מוצעות גם הן כאופציה ב-E החדשה. לרדאר טווח מוגדל של 200 מ', ובעזרתו ניתן לזהות מצבי סכנה מתפתחים (למשל, כניסת מכונית אחרת לנתיב התנועה), להתריע לנהג וגם להפעיל את הבלמים באופן חלקי ועד כדי בלימת חירום של ממש אם המערכת מזהה מצב תאונה בלתי-נמנע.
בתחום הנוחות והאבזור פשוט תקצר היריעה מלפרט, ונשאיר זאת להזדמנות אחרת – שתגיע כנראה בקרוב: ה-E החדשה תצא לשוק האירופי כבר בחודש מרץ, מייד לאחר הצגתה בז'נבה, וזמן קצר לאחר מכן תגיע גם אלינו.