האם מדינת ישראל נמצאת בבועה? כנראה שכן אם מסתכלים בדו"ח המסירות שפרסם היום (ב') איגוד יבואני הרכב. לפיו למרות המיתון העמוק והשווקים הקורסים, שוק הרכב הישראלי בשנת 2008 דווקא הפגין צמיחה. נכון, מדובר בצמיחה קטנה של פחות מ-2%, אבל צמיחה זו צמיחה ובכלל, הטבלה אינה משקרת. אז זהו שלא, תלוי איך מסתכלים על הטבלה. אם מבטים על שנה שלמה – ינואר עד דצמבר – זו התוצאה, אך אם נפרק את הטבלה נראה את תהליך ההתרסקות שהחל כבר לפני מספר חודשים. תהליך שנמשך גם בדצמבר, בין השאר כיוון שהכל המתינו לירידת מחירים.רבת המכר הישראלית - מאזדה3סה"כ נמסרו בדצמבר 6,964 כלי רכב – ירידה של 59.5% לעומת מסירות דצמבר 2007. המפסידות הגדולות הן ספקיות ציי הרכב כמובן; דייהטסו, למשל, צנחה ב-92.1% (51 כלי רכב), פורד ב-91.9% (עם 120 כלי רכב), מאזדה ב-80.8% (מסרה 338 כלי רכב), יונדאי ב-73.4% (מסרה 564 כלי רכב).
כמובן שיש מותגים שהצליחו להפגין התחזקות בדצמבר; סקודה, למשל, בעיקר בזכות הרומסטר והפאביה החדשה, מסרה בחודש שחלף 400 כלי רכב – עליה של 83.5% לעומת דצמבר 2007, ניסאן – בעיקר בזכות הטידה – מסרה 408 כלי רכב (עליה של 64.5%).

מי ירד ומי עלה לאורך השנה
סה"כ בשנת 2008 נמסרו בישראל 194,226 כלי רכב, מתוכם: 156,698 מכוניות נוסעים (ירידה של 0.3% לעומת נתוני 2007), 16,100 רכבי שטח (עליה של 18.3%), 15,455 מסחריות (עליה של 7.3%) ו-5,973 טנדרים (עליה של 1.3%).
מובילת הטבלה – השנה ה-13 ברציפות – היא מאזדה. 31,461 מכוניות חדשות מסרה כאן היצרנית היפנית – גידול של 12% לעומת התקופה המקבילה ב-2007. נתונים אלה, לא זאת בלבד שמקנים למאזדה נתח של 16% מכלל שוק הרכב הישראלי ב-2008, אלא גם מרחיקים אותה – ובפער משמעותי של כ-11,000 כלי רכב – מהמקום השני שם נמצא את טויוטה. זו האחרונה מסרה מתחילת השנה 20,334 כלי רכב ונמצאת במקום הראשון בטבלת המסירות של דצמבר, אך בחישוב שנתי מסרה פחות כלי רכב ביחס ל-2007 (ירידה של 7%). גם יונדאי הסוגרת את השלישייה הראשונה מציגה ירידה בכמות המסירות – 20,024 כלי רכב ב-2008 וירידה של כ-11%.

בין היורדות נציין את סובארו עם 7,327 מסירות (27%-), דייהטסו עם 6,644 מסירות (32%-) ופיאט עם 2,004 כלי רכב שנמסרו בכל השנה שחלפה (38%-). בין העליות הבולטות נציין שוב את ניסאן (5,559 כלי רכב ועליה של 79%) וסקודה (5,289 כלי רכב וזינוק של 127%) כמו גם את קיה. זו תחת הבעלים החדשים, הרחבת היצע הדגמים (סיד וספורטאז', למשל) כמו גם הצגת תמחור אגרסיבי, הצליחה למכור לא פחות מ-3,146 כלי רכב – עליה של 50.3% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

שוק היוקרה בפריחה?!
על פניו מובילת אגף הפרימיום היא מרצדס עם 1,691 כלי רכב (7%- לעומת נתוני ינואר-דצמבר 2007), אולם מבט נוסף בטבלה יגלה כי כמעט מחצית מהמסירות שייכות לאגף המסחריות של המותג. כך שאם נתחשב רק בדגמי הנוסעים (703 יחידות) והשטח (118 יחידות) נגלה שהכוכב המשולש אוחז במקום השלישי ובעור שיניו כאשר ב.מ.וו נמצאת לא הרחק מאחור.
אם כך, בראש טבלת הפרימיום ניתן להכתיר את וולוו. היצרנית השוודית מסרה במהלך השנה לא פחות מ-1,003 כלי רכב – עליה של 99% לעומת נתוני ינואר-דצמבר 2007. אחריה נמצא את אודי (977 מסירות, עליה של 14%), מרצדס (אותה ציינו קודם) וב.מ.וו (757 מסירות וירידה של 25%). מותג הפרימיום שבשנה שחלפה הציג את הזינוק הגדול ביותר (113%) הוא קאדילק. 134 מדגמי המותג נמכרו – רובם מדגם ה-CTS.
טבלת מסירות כלי רכב חדש בישראל לשנת 2008*
צילום: מנהל
*עפי נתוני איגוד יבואני הרכב