שוק המכוניות הסיני הוא השני בגודלו בעולם, ומתפתח בקצב מהיר. הסינים קונים מכל הבא ליד, החל ממכוניות עממיות סופר-זולות שבעולם המערבי לא היו עוברות את סף הכניסה וכלה במיטב מוצרי הפאר היקרים של תעשיית הרכב העולמית.ג`ילי GT: עיצוב סיני ב... מיטבו?
תערוכת המכוניות החשובה ביותר בסין, Auto China, נפתחה בסוף השבוע האחרון בבייג'ין, ועל חשיבותה ההולכת וגוברת תעיד כמות ההשקות העולמיות של מכוניות בעלות חשיבות גלובלית, כמו האודי Q5, מרצדס GLK ופורשה קאיין טורבו S. אופיה של התערוכה דומה לאופיו של השוק הסיני בכללותו, ולכן גם בה אפשר למצוא מכל הבא ליד – כולל, כמובן, נוכחות מסיבית של היצרנים הסינים המרובים.
הטעם העיצובי הסיני הוא, איך לומר בעדינות, לא בדיוק תואם את הטעם המערבי ולכן חלק ניכר מהמכוניות המוצגות בתערוכה סובלות מעיצובים מצועצעים ומוגזמים; בנוסף, לסינים אין כל בעיה מצפונית להעתיק עיצובים זרים, ולכן ניתן שוב ושוב להתקל במכונית שמאד מזכירה דגם של יצרן מערבי, או בעיצוב שהוא ערב-רב של אלמנטים הלקוחים ממכוניות אחרות.
התמונות שכאן מספקות הצצה לעולם הרכב הסיני המוזר, שמגיע לביקור גם בתערוכות רכב מערביות אך בבייג'ין מתבטא במלוא עוצמתו. המכונית שאולי מושכת בבייג'ין את הענין הרב ביותר היא הג'ילי GT – 'טייגר' כפי שהיא מכונה – שאת תמונותיה המוקדמות הבאנו לכם לא מכבר. ג'ילי ה-GT מציגה עיצוב סיני מקורי למדי, לטוב ולרע: יחד עם קווי קופה נאים מצויידת המכונית בתוספות וקישוטים שלעיניים שלנו נראים לא פחות ממזעזעים. מתחת לעיצוב הדרמטי מסתתרת יחידת כוח קונבנציונלית ולא מרשימה במיוחד – מנוע V6 בנפח 3.5 ל' המפיק 225 כ"ס. ה-GT, אגב, הוא רק אחד מ-23 (!) דגמים שונים שהציגה ג'ילי בתערוכה, יותר ממחציתם חדשים.
צ'רי, היצרן הסיני הגדול ביותר, הציגה מגוון רחב של דגמים על בסיס מכוניתה הקטנה ביותר, ה-QQ. המכונית הסגולה שכאן מכונה QQ ספורט, ועד כמה שהצלחנו לברר מדובר בגרסת ייצור של קונספט שהופיע לפני שנתיים. אנחנו באמת לא יודעים איך לסווג אותה אבל אתם בהחלט מוזמנים לגבש לעצמכם דעה לגבי העיצוב.
תמונות מסין
צילום: מנהל
BYD F3R: תוספות מעודנות, בקושי שמים לב
ולסיום טעימת קצה-מזלג זו: ה-F3R היא, בימים כתיקונם, האצ'בק סולידית של חברת BYD. אבל לכבוד התערוכה זכתה אחת המכוניות לטיפול מקס-פאוור של ממש, והתוצאה לפניכם – כולל פלסטיקה חיצונית משוגעת ודלתות-מספריים הנפתחות אל על. אין לנו מושג לגבי השינויים המכניים (למעט אלו שניכרים לעין, כמו החישוקים והצמיגים), וזה גם לא ממש חשוב...