מס הגודש של לונדון, Congestion Charge, הוא ביטוי מובהק למדיניותו של ראש העיר קן ליבינגסטון, אשר חיפש אחר דרך להקטין את עומס התנועה הכבד בעירו. הפתרון, שנכנס לתוקף ב-2003, היה גביית תשלום יומי עבור כניסה למרכז העיר. לשם כך הוקמה מערכת זיהוי אוטומטית של כלי רכב, והופעל סולם-תשלום מדורג. התשלום המירבי הנוכחי הוא 8 ליש^ט, אם הרכב המדובר שהה בתוך אזור התשלום (במקור – מרכז לונדון, כיום אזור רחב יותר) בין 7 בוקר ל-6 בערב בימות השבוע. תעריף זה בתוקף, אגב, רק אם שולם בו ביום: איחור של יממה אחת עולה בקנס של 2 ליש^ט. ממש לא כדאי לאחר יותר מכך, כי אז כבר יוטל עליך קנס של 120 ליש^ט (!). אם שילמת את הקנס בתוך שבועיים תזכה להנחה של 50%; לא שילמת תוך 28 יום הקנס עולה ל-180 ליש^ט, ועכשיו אתה כבר לקוח זרוע הגביה והאכיפה של המערכת. תושבי אזור המס זכאים להנחה של 90% (בתנאי ששילמו מראש לתקופה של שבוע לפחות). אוטובוסים ומוניות פטורים מתשלום, כמו גם רכבי שירותי חירום ומשטרה; כלי רכב חסכוניים מסוימים פטורים גם הם – רכב דו-גלגלי ומכוניות הנעה אלטרנטיבית (חשמליות והיברידיות, כיום). מס הגודש הלונדוני הפך למודל חיקוי לערים רבות. אלא שראש העיר, מתנגד נמרץ למכוניות גדולות ובזבזניות ובעיקר רכבי-פנאי המכונים על-ידו Chelsea Tractors, לא הסתפק בכך ולאחרונה הכריז על מבנה חדש למס. החל מאוקטובר 2008, הוגדרו שלוש רמות מס. כלי רכב עם רמת פליטת CO2 בין 120 ל-225 גרם לק^מ ימשיכו לשלם לפי תעריף יומי של 8 ליש^ט, עם הנחה לתושבים. כלי רכב עם רמת פליטה מתחת ל-120 גרם לק^מ והעומדים בתקנות יורו 4 יהיו פטורים לחלוטין. ואילו כלי רכב עם רמת פליטה גבוהה מ-225 גרם לק^מ (או, כאשר מדובר בכלי רכב ישנים, בעלי מנועים בנפח מעל 3.0 ל') ידרשו לשלם 25 ליש^ט ליום (!) – ובעליהם אינם זכאים להנחת תושב! ואם לא די בכך, גם איזור הכיסוי של המס הורחב. השינויים הללו, שהוכרזו רשמית לפני כשבועיים, התקבלו בתגובות מעורבות. אחת הטענות כנגד השיטה החדשה היא כי מס הגודש הפך למעשה ל^מס CO2^. במקום לעודד שימוש בתחבורה ציבורית, השיטה החדשה תעודד שימוש ברכב פרטי (אם כי קטן וחסכוני), כך שבעיית עומס התנועה לא תפתר – ומצד שני, לא יתקבל חסכון משמעותי בפליטת CO2 כוללת. יבואני ויצרני כלי רכב חשמליים מתלוננים כי הדירוג החדש למעשה פוגם בכדאיות המוצר שלהם (כי ניתן להמנע מתשלום המס גם באמצעות מכוניות קונבנציונליות), וכי מעבר לפגיעה הכלכלית בהם גם תהיה פגיעה משמעותית באיכות האוויר בעיר: מכוניות חשמליות אינן פולטות מזהמים כלל באזור הפעולה שלהן. עוד טענה מתייחסת לכך שלא מעט מכלי הרכב הנכללים ברצועת המס הגבוה אינם רכבי-פנאי ראוותניים אלא מיניוואנים, למשל, בשימוש משפחות מרובות ילדים. אבל הצעד המפתיע ביותר הגיע מצד פורשה, אשר החליטה לנקוט בצעדים משפטיים כנגד עיריית לונדון. לטענת פורשה – שכל דגמיה נכללים ברצועת-המס הגבוהה – הקפיצה בתעריפים פשוט אינה צודקת, וכי אלפי בעלי מכוניות יפגעו על יד מס חסר-פרופורציה שלא יביא לתועלת ממשית מבחינת פליטת גזי חממה. תושב לונדון המחזיק פורשה כיום יידרש לשלם מס גודש בסכום של יותר מ-6,000 ליש^ט בשנה! כאמור, פורשה הודיעה כי תנקוט בהליך משפטי רשמי כנגד ראש העיר, וכנגד הזרוע האחראית על תפעול מס הגודש, Transport for London. ההליך, הדומה לעתירה לבג^צ אצלנו, יחל במכתב רשמי לראש העיר אשר אמור לצאת כבר השבוע, ואם לא יענה בתוך 14 יום – יעבור לשלבים הבאים בבית המשפט.