אחת ההפתעות הגדולות של תערוכת דטרויט היא המכונית האקזוטית המופיעה כאן: קרייזלר ME 4-12. קיומה של המכונית נשמר בסוד כמוס, בניגוד לכוכבות התערוכה של שני היצרנים האמריקניים הגדולים האחרים, פורד ו-GM. נכון שה-4-12 היא בעיקר קוריוז; אל מול שני אייקונים מוטורים ותרבותיים שהתתחדשו אצל המתחרות, מוסטנג וקורבט, הציבה קרייזלר תשובה תכליתית בדמות משפחת מכוניות, חשובה בהרבה בהיבט של שוק המכוניות האמריקני ואולי העולמי – דגמי ה-300C החדשים, עם פלטפורמת הנעה אחורית שמצביעה על תחילת שינוי מגמה אצל יצרני ארה"ב; אבל ה-4-12 המדהימה היא-היא הדוגמנית הסקסית של קרייזלר, מושכת אור הזרקורים העיקרית. מדובר במכונית-על לכל דבר, ואם "מכונית על" וקרייזלר לא ממש מתחבר לכם – אולי זו בדיוק הסיבה שקרייזלר החליטה על פיתוחה.
המראה, והמפרט, הם של מכונית-קונספט לכל דבר, כפי שנראה מייד. קשה להאמין שמישהו יהיה מטורף מספיק כדי באמת לייצר מכונית שכזו. אבל מקורות בקרייזלר מספרים שהכוונות שלהם רציניות, וכי ה-4-12 היא אבטיפוס שמיועד להגיע ליצור בשנת 2006. ובאמת, במקרה של קרייזלר, לא נתפלא על שום דבר – יש להם מסורת של דגמי תצוגה בלתי-הגיוניים שמגיעים ליצור: וייפר, פראולר, קרוספייר.
הפיתוח של אב-הטיפוס התחיל לפני 11 חודשים בסך הכל, כאשר קרייזלר פנו לחטיבת AMG של השותפה מרצדס בבקשה לארגן להם מנוע שיתאים לפרוייקט. ב-AMG נטלו את מנוע ה-6.0 ליטר V12 של מרצדס, שידכו לו ארבע מגדשי טורבו, שייפו שסתומים, חיממו גלי זיזים וקיבלו תוצאה של 850 כ"ס (ב-6,800 סל"ד, אם זה ממש משנה). מדהים לא פחות הוא המומנט – 117 קג"מ! את המנוע הזה חיברו בקרייזלר לתיבת הילוכים מכנית-ממוחשבת חדשה כפולת מצמדים (האופנה החדשה והחמה, מתברר) בת 7 מהירויות. כל זה נשתל בשלדת אלומיניום במבנה חלת-דבש עם עצמות עצה כפולות בכל פינה, כאשר יש אפשרות לכיוון אלקטרוני של רמת השיכוך בבולמים. המרכב המעוצב והאווירודינמי (מקדם גרר 0.35) עשוי סיבי פחם והכל ביחד שוקל 1,310 ק"ג – נתון מדהים למכונית מסוג זה. מלבד ABS אין מערכות בקרת יציבות ומשיכה למיניהן והקשר לכביש נעשה על ידי צמיגי ענק במידה 265/35ZR19 מלפנים ו-335/30ZR20 מאחור.
אקזוטיקרייזלר
צילום: מנהל
קרייזלר מסבירים שהמנוע מספק 142 כ"ס לליטר, ונותן יחס הספק-משקל שובר שיאים – רק קצת יותר מ-1.5 ק"ג לכ"ס. התוצאה היא 0 ל-100 ב-2.9 שניות, 0 עד 160 ב-6.5 שניות ואת המאוץ לרבע מייל היא תעשה ב-11 שניות עגולות. המהירות המרבית עליה מדובר היא 384 קמ"ש (240 מייל בשעה), אולי אפילו 400 קמ"ש. אלו נתונים המציבים את ה-4-12 ישירות בטריטוריה של הבוגאטי ויירון – מה שאומר שאם באמת יש כוונה להגיע ליצור, כדברי קרייזלר, עומד בפני המהנדסים אתגר כלל לא קל. לא פשוט לייצר מכללים שיעמדו בעומסים של 850 כ^ס, כפי שפולקסווגן מגלה על בשרה. בעיות מסוג זה הם אלו שמעכבות שוב ושוב את תחילת שיווקה בפועל של הבוגאטי היומרנית. כך או כך, הקרייזלר הזו לא תהיה זולה: המחיר המשוער הוא 450 אלף (!!!) ירוקים. אפשר בהחלט לתהות האם שוק מכוניות-העל לא צפוף מספיק גם כך; קרייזלר מצידה יכולה לטעון שלמעשה תהיה לה רק מתחרה אמיתית אחת, הבוגאטי ויירון. בהנחה שהקרב על הלקוח שצריך את המקסימום האבסולוטי אכן יצא לפועל, תעמוד בפני אותו לקוח דמיוני שאלה מעניינת: האם ללכת על סמל ומותג סופר-יוקרתי כבוגאטי שמאחוריו עומדת פולקסווגן – או על שם עממי כמו קרייזלר שמאחוריו עומדת מרצדס...