השמועות ואיורי-הריגול לא טעו: אלפא מפגינה שרירים בתערוכת פרנקפורט ומציגה את ה-8C 'קומפטיציונה' (Competizione, תחרות, כאשר הכוונה לדגם מירוץ). אנחנו מצדנו רוצים לומר לאלפא – קדימה, לייצור. חבל על כל רגע. העולם רוצה אלפא כזו.
ה-8C היא הרבה יותר ממכונית תצוגה בעיצוב רטרו מודרני. היא מחווה לדגמי אלפא מהעבר, ורמז עבה על הכוונות לעתיד. השם 8C שייך לסדרת מכוניות מהוללות של אלפא משנות ה-30 וה-40, אשר קיבלו את שמן בזכות מנוע חדש (דאז) בעל 8 צילינדרים; ה-8C מ-1938 המופיעה כאן היא גרסה מיוחדת בייצור מוגבל, המכונית היקרה והאקסקלוסיבית ביותר שאלפא ייצרה אי-פעם. כיום דגמים ממשפחה זו הם בין מכוניות האספנים הנחשקות ביותר בעולם – אחת מהן, גרסה פתוחה מאותה שנה (1938), נמכרה ב-1999 במכירה פומבית בסכום של 4 מיליון דולר! המילה ^קומפטיציונה^, לעומת זאת, מהווה מחווה למכונית אחרת מדור אחר – ה-6C 2500 קומפטיציונה שננהגה בידי מנואל פאנגיו בכבודו ובעצמו במירוץ ה^מילה מילייה^ הקלסי של 1950. מכל כיוון, המשמעות היא שמכונית הקונספט נושאת שם טעון תהילת-עבר מחייבת; ואם המכונית תגיע לייצור מדובר בהברקה שיווקית – שהיא גם הימור לא קטן. כמו השם, גם העיצוב הנפלא כולו רטרו, והקווים חושניים על גבול האירוטיקה עם שייכות ברורה לשנות ה-60. החרטום מזכיר את ה^33 קופה סטראדלה^ המופלאה, ואילו הזנב שייך לג'וליה TZ.
עושה רושם כי ה-8C בהחלט מהווה הצהרת כוונות של אלפא. אחרי הבררה הנפלאה של ג'וג'ארו מהשנה שעברה אנו מקבלים עוד אלפא יפיפיה עם V8 והנעה אחורית, אבל הפעם היא מגיעה ישירות ממרכז העיצוב של היצרן עצמו, ולא באדיבות סדנת-עיצוב זו או אחרת. האם זהו איתות כי אלפא אכן מתכוונת לחזור לפלח השוק של מכוניות קופה ספורטיביות ויקרות כמו המונטריאל V8 של תחילת שנות ה-70? אם כן, היא עושה זאת בדרך הקלסית, עם מנוע גדול בחרטום המניע את הגלגלים האחוריים. והאם גם באותה הזדמנות מסומנת לה יריבה ספציפית אחת כמטרה, אולי הב.מ.וו סדרה 6 החדשה?
מבזק פרנקפורט: אלפא 8C
צילום: מנהל
ה-8C היא מכונית קומפקטית למדי, עם אורך כללי של 4.28 מ' על בסיס גלגלים של 2.60 מ': קצר במקצת משל המזראטי קופה, ארוך משמעותית משל הספיידר. הרוחב הוא 1.90 מ', הגובה – 1.25 מ' בלבד. חישוקי ^20 קדימה ואחורה נושאים צמיגים במידות 275/35 מאחור ו-245/40 מלפנים.
השימוש בכינוי C8 אומר שגם כאן יש מנוע בעל 8 צילינדרים. אבל רגע, מאיפה לאלפא מנוע כזה? ובכן לאלפא אין אבל למזראטי יש. מנוע ה-V8 4.2 ששוכן בקרבה של ה-8C מבוסס על המנוע שמשרת את דגמי מאזרטי הנוכחיים, בתוספת טורבו. במפתיע, אין כמעט הבדל בנתונים – ההספק המרבי הוא ^מעל 400 כ^ס^ לעומת 390 אצל מזראטי, ואילו בשיעור המומנט המרבי (או בסל^ד בו הוא מושג) אין שינוי. אולי אפילו ירידה קלה – מזראטי מדברים על 46 קג^מ, אלפא טוענים ל^יותר מ-45 קג^מ^. האם מישהו התבלבל בתיאור המנוע?
כך או כך, 400 כ^ס הם בהחלט מנה נאה, והם עוברים לגלגלים האחוריים דרך תיבת 6 הילוכים הממוקמת מעל הסרן האחורי. ואם הזכרנו הנעה אחורית, הרי שגם את זה אין לאלפא מוכן על המדף, כך שלא מן הנמנע שנעשה גם כאן שימוש במרכיבים ממזראטי. הביצועים המדוברים הם 300 קמ^ש ו-4.5 שניות מ-0 ל-100.
אלפא לא אמרה מילה לגבי יצור סדרתי, אבל מזה זמן רצות שמועות מבוססות בעניין. יש לקוות שאם תגיע ה-8C לכביש הציבורי היא תהיה הרבה יותר ממזראטי במדי אלפא, ותשחזר את האגדה של ה-8C המקורית והנחשקת.