היו זמנים בשנות ה-90 בהם פיאט היתה השם הנמכר ביותר בשוק הסופרמיני – תקופה בה עמדה הפונטו בראש המכירות של מכוניות קטנות, לא רק אצלנו אלא גם באירופה. בשלושת השנים האחרונות המצב השתנה. הפונטו ^ספייס^ לא הצליחה לשחזר את הצלחת קודמתה, ובשנה האחרונה איבדה מכוחה לא רק לטובת המתחרות הצרפתיות החזקות אלא בעיקר, ובאופן דרמטי (כמו שאר מתחרות הסופרמיני), ליונדאי גטס. בהתחשב בכך שמזה תקופה ארוכה אין לפיאט מתמודדת בשוק העיקרי בישראל – משפחתית 1.6 אוטומטית – ולאור כשלונה של הדובלו לנגוס משמעותית בעוגה של המסחריות הקטנות, לא פלא שפיאט הפכה להיות שחקן משני בשוק הרכב הישראלי. עכשיו מנסה סמל^ת, יבואנית פיאט, להחזיר את המותג לחיים באמצעות מתקפה בשווקים אותם היא מכירה היטב: שוק המכוניות הקטנות מחד והמסחריות מאידך. היריה הראשונה במתקפת הדגמים היא הפונטו המחודשת. זו תושק בארץ בעוד מספר ימים, לאחר מתיחת פנים, עם מגוון מנועים חדש ועם שתי תיבות אוטומטיות לא סטנדרטיות. האחת היא הרציפה המוכרת והשנייה – חדשה בדגם זה – הינה מכנית-אוטומטית (רובוטית). המחירים לא נמסרו עדיין, אך היבואן מתכוון לחזור ולהתחרות בשוק הנשלט כרגע על ידי יונדאי גטס, ולכן המחירים יהיו אטרקטיביים. כניסה חדשה לתחום המסחריות-בינוניות הוא הסקודו, ששיווקו מתחיל בימים אלו. למעשה אחיו התאום של הסיטרואן ג'אמפי, פרי המיזם המשותף של פיז'ו-סיטרואן ופיאט במסגרתו מיוצרים גם המיניואנים המפוארים של החברות (ראה בהמשך) וכן המסחריות היותר-גדולות, דוקאטו/בוקסר. הסקודו/ג'אמפי מבוססים על מכללי המיניואן המשותף הקודם, פיז'ו 806 ותאומיו, ובהתאם לכך מספקים תכונות וניהוג היותר קרובות לשל רכב פרטי מאשר למסחריות טהורות. הסקודו ישווק כאן עם אותו מנוע טורבו-דיזל של הג'אמפי, 2.0 ל' מסילה-משותפת בעל 109 כ^ס, אלא שכאן הוא מכונה JTD במקום HDi. הסקודו מגיע בתצורה אחת – נוסעים (1+8 מקומות) ותיבה רגילה. למגינת ליבם של יבואני פיאט וסיטרואן, אין בנמצא תיבה אוטומטית). המחיר לצרכן: 145,000 ש^ח (כולל מע^מ). חדשות נוספות בתחום המסחרי: הדוקאטו מקבלת מנוע חדש, 2.3 ליטר JTD, ותגיע השנה במגוון רחב של תצורות ורמות גימור. עם משקל כולל של 3510 ק^ג תוכר הדוקאטו כמסחרית מלאה לצורכי מס; דהיינו, לנהגי דוקאטו צמודה לא יחושב ^שווי שימוש^ והוצאות התפעול תוכרנה החל מהק^מ הראשון. עוד הגיעו ארצה צמד דגמים זולים, פאליו ואלבאה המיוצרות בתורכיה. בשני המקרים לא נפלה עדיין החלטה על יבוא והמכוניות חורשות את כבישי הארץ במסגרת בדיקת כדאיות. יתכן כי העדר תיבות אוטומטיות, בעיה מסורתית אצל פיאט, הוא שורש הבעיה. הפאליו קיימת אצל פיאט במגוון תצורות מרכב – האצ'בק 3 ו-5 דלתות, סדאן (המכונה ^סיינה^) וסטיישן (פאליו וויקאנד, עם בסיס גלגלים ארוך יותר); היא מצויידת במגוון מנועים המוכר בחלקו מהפונטו, החל ב-1.0 ל' 55 כ^ס וכלה ב-1.6 ל' בנזין ומנועי טורבו-דיזל מיושנים. אם תגיע אלינו מדובר על ההאצ'בק 5 דלתות: היא מעט קצרה מהפונטו המחודשת באורך הכללי (3.76 מ' לעומת 3.88) ומשמעותית בבסיס גלגלים (2.375 מ' לעומת 2.46). האלבאה היא דגם חדש אצל פיאט לשנת הדגם 2003, סדאן קומפקטית שיכולה להיות קלסית לציי רכב: מדובר למעשה בגרסה מוארכת של הפאליו-סדאן, הסיינה, כשהתוצאה היא ממדים כמעט זהים לאלו של היונדאי אקסנט – בסיס הגלגלים זהה, 2.44 מ', והאורך הכללי, 4.18 מ', קצר רק ב-3 ס^מ מהאקסנט. האלבאה מיוצרת עם מנועי בנזין, 1.2 ל' 8 או 16 שסתומים כפי שמופיעים בפונטו (60 ו-80 כ^ס), ו-1.6 ל' 103 כ^ס הותיק המוכר לנו מסדרת הבראבו/בראבה/מריאה. אחרונה חביבה במתקפה הנוכחית היא האוליזה. זהו מיניואן גדול ומפואר, בן הדור החדש למשפחת המיניואנים המשותפים לפיאט ולפיז'ו-סיטרואן והכוללת גם את הפיז'ו 807, סיטרואן C8 ולנצ'יה פדרה. הסנוניות הראשונות למשפחת האוליזה נוחתות כאן בספטמבר, מצוידות במנוע הטורבו-דיזל 2.0 ליטר המוכר של קבוצת פיז'ו (שכאן, כמו בסקודו, מכונה JTD במקום HDi) – וה^שוס^ הגדול, עם תיבה אוטומטית. אבל משפחתית 1600 אוטומטית חסרה עדיין במגוון המוצע על ידי פיאט...