ה-X1 בפריז. תצלום: UnitedPictures
סדרת ה-X היא הצלחה בלתי-מעורערת עבור ב.מ.וו: תחילה עם ה-X5 לפני קצת יותר מעשור, ולאחר מכן עם ה-X3, האח הקצת-יותר-קטן. כאמצעי להרחבת קהל הלקוחות בעולם שדורש רכבי-פנאי מעוצבים, קשה להתווכח עם הצלחה מהסוג הזה, למרות שלפחות לגבי ה-X3 היו לנו הסתייגויות – בין היתר בגלל ממדיו, שהיו קרובים מאד לאלו של ה-X5. עכשיו, באופן כמעט בלתי-נמנע, מצטרף אח עוד יותר קטן למשפחה: X1, רכב הפנאי-פרימיום הקומפקטי הראשון בעולם, לפחות לפי הגדרת ב.מ.וו (שקוראת לו, כמנהגה, Sports Activity Vehicle). בשלב זה עדיין מוגדר ה-X1 שהוצג בפריז כקונספט, אבל לא צריך להתייחס לכך במשמעות המילולית של המילה, שכן ב.מ.וו מדברת במפורש על כך שהרכב "מציב את היסודות" לכניסה לסגמנט-שוק חדש. וכפי שאנחנו רואים זאת, אולי כך היו צריכים להיות ממדי ה-X3 מלכתחילה...
אין לנו בעיה עם רכבי פנאי בכל גודל שהוא, אבל כן יש לנו בעיה עם מחלקת העיצוב של ב.מ.וו. בהמשך ישיר למסורת הלא-בדיוק-מפוארת שהחל כריס באנגל, ה-X1 הוא מסוג כלי הרכב שאתה לא ממש רוצה לפגוש לבד בסמטה חשוכה. אין צורך לפרט מעבר לכך – אתם מוזמנים להעיף מבט בחרטום בעצמכם ולהבין את הכוונה. רק כדאי אולי להרחיק ילדים קטנים מהמסך... המשעשע ביותר הוא שרוב התמונות שפרסמה ב.מ.וו הן של תהליך העיצוב של הרכב, על הנייר, במחשב וכדגם-חימר. סוג של חוש הומור, אנו מקווים.
אם נהיה פחות שטחיים ונביט מעבר לעיצוב (וכן, אנחנו יודעים שזה קשה) נגלה רכב שמזכיר בתפיסתו העקרונית, וגם בממדיו החיצוניים, את הסובארו פורסטר הקודם: יותר סטיישן מוגבה (ואולי האצ'בק מוגבה?) מאשר רכב פנאי של ממש. הגובה, למשל, הוא רק 1.535 מ', כ-10 ס"מ בלבד יותר מב.מ.וו סדרה 1 ו-14 ס"מ פחות מ-X3 או טויוטה ראב4. בסיס הגלגלים הוא 2.76 מ', מה שאומר כי הבסיס המכני הוא סדרה 3 הנוכחית. האורך הכללי, 4.46 מ', הוא 11 ס"מ פחות מ-X3 וקרוב מאד (שוב) לזה של הפורסטר. בממד הרוחב העומד על 1.79 מ', ה-X1 צר מה-X3 ב-6 ס"מ.
רוב-רובו של החומר שפורסם מתייחס לעיצוב ולצדדים שיווקיים, ואין אף מילה על הצד המכני. מנועים אינם מוזכרים כלל. אפשר להניח כי הגרסה הסדרתית תקבל היצע מנועים דומה לאלו של ה-X3, עם מערכת הנעה xDrive שלא תפרוץ שום גבולות טכנולוגיים. חישוקי ה"-19 שמופיעים על מכונית התצוגה עשויים בהחלט להגיע לגרסה הסדרתית כאופציה.