ה-T הורכבה גם באנגליה; זו הרבע מיליון שיוצרה
לפני 100 שנה התגלגלה הפורד טי הראשונה ממפעלו של הנרי פורד בשדרות פיקה (Piquette Avenue), דטרויט. תג המחיר שנקבע לה עמד על 825 דולר. בעקובת מאורע זה, פני התרבות המודרנית כפי שאנו מכירים אותם שונו מבלי הכר. המכונית זכתה לכינוי Tin Lizzy או Flivver וגם להגדרתה כ"המכונית ששמה את אמריקה על גלגלים". כיום קשה להמעיט בחשיבות ה-T; עלינו לזכור כי בתחילת המאה ה-20 נחשבה המכונית כמשהו שנע בין קוריוז לבין צעצוע לעשירים ומעטים בלבד חלמו שהיא תהפוך לאמצעי התחבורה הנפוץ והחשוב בעולם. בכך שפורד הפך את כלי הרכב לנגיש להמונים ניתן אפילו להקצין ולומר שהמהפכה התעשייתית הגיעה לשיא אונה ושורשי החור באוזון ואפקט החממה החלו. כן, עד כדי כך חשובה מכונית זו.
מאה לפורד טי הראשונה
צילום: מנהל
חלקה של מכונית זו במינוע תושבי ארה"ב, קיצור המרחקים מהעיר לכפר ותרומתה לכלכלה לא ניתנים לערעור. הפורד T הפכה את הנרי פורד למיליונר ואת הקונצרן בבעלותו למגה-קונצרן. לשם המחשה, בשנת 1914 יצרה פורד 308,162 יחידות, יותר מאשר כל יתר כ-300 יצרני הרכב האחרים באותה עת, גם יחד. בסוף דרכה עמד סך הייצור של ה-T על 15 מיליון יחידות.
הפורד T יוצרה במשך 19 שנה ללא שינויים מכאניים מהותיים והציעה תחבורה בסיסית ממנוע ארבעה צילינדרים המייצר 20 כוח סוס אשר אפשרו מהירות נסיעה מרבית של כ-72 קמ"ש (45 מייל לשעה). עד 1913 נמשך יצורה של מכונית אחת 12 שעות ושמונה דקות, ומשנת 1913 - בעקבות סדרת התייעלויות בפס הייצור - ירד משך היצור לשעה ו-33 דקות. ב-1927 זמן זה קוצר ל-24 דקות... ובזכות ייעול הייצור מחירה צנח ל-260 דולר ב-1924.
מאה לפורד טי הראשונה
צילום: מנהל
בתחילת דרכה - ובניגוד למיתוס הרווח - ניתן היה להשיג את הפורד T במספר גוונים ולא רק שחור: ירוק, אפור, אדום וכחול. המשפט המפורסם, אשר הוכחש כל השנים ע"י אנשי פורד, בו צוטט הנרי פורד שאומר ש"ניתן להשיג את המכונית בכל צבע אלא אם הוא שחור", נאמר, אם בכלל, אחרי 1913, עת עברה המכונית לייצור בפס אוטומטי מלא. הצבע השחור פשוט היה הצבע המהיר ביותר להתייבש ולכן הוחלט שלא להציע עוד צבעים אשר יצריכו הפסקת ייצור ושינוי הצבע. בשנת 1926 חזרו הצבעים למגוון כניסיון להגביר את המכירות, לשווא. המכונית האחרונה ירדה מפס הייצור ב-27 למאי 1927 (ראו תמונה).
בשבת האחרונה, ה-27 לספטמבר, נחגג בדטרויט מצעד בהשתתפות מספר רב של מכוניות מודל טי מתקופות ייצור שונות, לציון מאה לתחילת ייצור המכונית.
מאה לפורד טי הראשונה
צילום: מנהל
כעשרים ספקים שונים אשר עזרו בייצור הפורד בשנת 1908 עדין עובדים עם הקונצרן כיום. הספקים היו אחראיים על אספקת הצמיגים, המאיידים, המצתים, השמשות, לוחות המתכת, המסבים ועוד. ביו הספקים היותר מוכרים ניתן למנות את BF Goodrich (כיום חלק ממישלין) אשר ספקו הצמיגים, Champion - מצתים, Ditzle Color Company (כיום PPG) - צבעים ועוד ועוד.
הפורד T נבחרה כמכונית המאה ב-18 לדצמבר 1999 בפאנל בהשתתפות 133 עיתונאי רכב מכל העולם וגברה על 300 מועמדות אחרות. אכן כבוד ראוי לראשונה ההמונית באמת.