לשוכני משולש היבשות מוכה הסכסוכים יהיה קשה להבין זאת, אבל ה-500 היא אייקון. כמו חיפושית לגרמניה, כמו מיני לאנגליה, כמו אוברדראפט לישראל. ההתלהבות ששטפה את רחובות טורינו, ואיטליה בכלל, בימי ההשקה הייתה ברמה של חגיגה לאומית, לא פחות. מעולם לא ראיתי אוכלוסיה נגררת למסיבות ספונטאניות ומאורגנות לרגל השקת מכונית חדשה. מהלך שיווקי שיכנס לספרי הלימוד, אין ספק, אך אין הדבר גורע במאום מתחושת הגאווה ששוטפת את איטליה בימים האלו. במסיבת העיתונאים, תוך שנשיא פיאט מטפטף לתודעה העיתונאית שפיאט עולה על דרך חדשה - עם הכח הכלכלי שהביאה הגרנדה פונטו – והיא עומדת לחזור לימים הגדולים שלה, הוא זכה לתשואות רמות מהקהל למרות הצהרות על גבול השחצנות. אז על מה כל הרעש אתם שואלים?
מבחוץ ומבפנים
פיאט לא באו לשחזר את ה-500 ההיא. לא תמצא כאן את המימדים הזעירים, את המנוע האחורי, את המחיר המגוחך. ה-500 כאן בשביל להציע אפשרות אופנתית לדור שזוכר את ה-500 ההיא של אבא. בהשקות בד''כ ניתן חלק משמעותי לצד הטכני וקיימות הזדמנויות לשוחח עם מהנדס כזה או אחר על פיתוח המכונית. פיאט לעומת זאת שמרו על עמימות מכאנית ''היא מבוססת על פלטפורמה של פנדה שעברה מספר שינויים בכדי להתאים לשימוש הנוכחי'' אמרו ותו לא. גם לגבי העיצוב לא הכבירו במילים מהסיבה הפשוטה שקימורי ה-500 טובים מאלף מילים. היא פשוט נראית טוב. מצליחה למזג אזכורים ברורים ל-500 ההיסטורית בתוך עיצוב רטרו-שיקי מודרני. קטנה אבל לא מגוחכת, מצליחה להראות חמודה ונשית ובכל זאת מזוויות אחרת קרבית יותר.
השקה: פיאט 500 – רטרו-שיק להמונים
צילום: מנהל
קברניטי פיאט מעודדים את הרב-גוניות הזו. הם רוצים שלכל אחד תהיה 500 שלו. חלק נכבד מהאינדיווידואליזם הזה אמור להתממש בזכות מספר אדיר של תוספות, אביזרים, בדי ריפוד וצבעי פנים, כדי שכל אחד יוכל לתפור את ה-500 שלו לטעמו. גם מבפנים מצליחה ה-500 להעלות חיוך מבלי להיות ילדותית. לוח השעונים, שכולל שעון אחד רב פעלים, מהווה מחווה לגרסאותיה המאוחרות של אותה 500 מקורית. ריפודי עור חומים נעימים למגע תרמו אף הם להרגשה הטובה בתא.
תנוחת הישיבה גבוהה ושלטת והישיבה מרווחת. יש מי שילינו על רוחב לא מספק בין מיקום ידית ההילוכים לדלת שמאל, אבל החבר'ה הללו צריכים להיכנס למשטר אימונים ותזונה ומהר. הנדסת האנוש ואיכות ההרכבה טובים בהחלט. העובדה שהתא נשלט על ידי פלסטיק קשה לא מצליחה להעיב על ההרגשה הכייפית - בזכות העיצוב ובחירה חכמה של גוונים.
השקה: פיאט 500 – רטרו-שיק להמונים
צילום: מנהל
מתחת לעור הנפלא הזה תמצאו, כאמור, את פלטפורמת הפנדה. אותו בסיס הגלגלים ואותו האורך (230 ס''מ ו-354 ס''מ) מעט נמוכה ורחבה בהשוואה, אותם מקפרסונים מלפנים וקורת מתח מאחור. שלושה מנועים: 1.2 8 שס' 59 כ''ס, 1.3 16 שס' מולטיג'ט (דיזל) 75 כ''ס והשלישי - 1.4 ל' 16 שס' 100 כ''ס - נשמע כבר מעניין, וזו גם הגרסה בה נהגנו.
איך היא נוסעת?!
אז כיף להסתכל עליה וכיף לשבת בה, אבל איך לעזאזל היא נוסעת? בעיה. קשה לנהוג כשכל רגע צופרים לך מכל הכיוונים, קטנועים מקיפים אותך ואנשים נוטשים ספלי אספרסו בבר השכונתי ורצים מוכי אמוק לאמצע הכביש... את מבחן הרחוב עוברת ה-500 הזו מבלי להניד שסתום. גברים ונשים שראו הכול ועוד לא ראו כלום, נוקבים אותה במבטים, מביעים המון עניין ופולטים כמובן את ה''בלה מקינה'' הבלתי נמנע. הצלחתי לברוח. כשנוהגים מרגישים שהדוושות ממוקמות מעט שמאלה ומדרס רגל שמאל יתאים יותר לנייקי במידה 39 מלרוקפורט 47 שלי.
השקה: פיאט 500 – רטרו-שיק להמונים
צילום: מנהל
בנסיעה עצמה לא מביאה ה-500 בשורה אמיתית, אבל גם לא מאכזבת. הנוחות בעיר טובה כשהטיפול במהמורות גדולות יכול להיות עדין ושקט יותר.על הכביש המהיר היא נעימה, המנוע מסתובב ב-2,000 סל''ד רגועים במאה קמ''ש והבידוד בכללותו טוב, ורק רעשי כביש והמנוע בסל''ד גבוה יטרידו את הנוסעים. אותו מנוע מצליח לשנע היטב את ה-500 (הקלה מהפנדה) – הוא מעט מחוספס אבל שמח לעלות כל הדרך לקו האדום ומעבר לו ומייצר את עיקר הדחף מעל ל-4,000 סל''ד. לתיבה הידנית (רובוטיות יצורפו בעתיד) שישה יחסי העברה מחולקים היטב, המוט מעט צמיגי ותפעול המצמד קל. עם שישה הילוכים ביד ו-100 כ''ס בגלגלים הצליחה ה-500 להיעתר לקצב שהכתיב לוח הזמנים הצפוף.
למרות שהיא לא מבטיחה גדולות ונצורות, הנהיגה ב-500 מהנה. רמת האחיזה משביעה רצון, זוויות הגלגול מורגשות אך לא קיצוניות וההגה הקל והאילם לא מצליח להרוס את חוויות המשחק עם מכונית קטנה וקלה בכביש המתפתל. וזה עוד לפני שטעמנו מגרסת הספורט בעלת הכיול הקשיח יותר.

השקה: פיאט 500 – רטרו-שיק להמונים
צילום: מנהל
קשה להשאיר אדיש מול מכונית כמו ה-500. קשה לעמוד מולה חמוש בכל הציניות שהעולם הזה מעמיס עלינו בכל רגע נתון. ציניות שמסע היחצנות המהוקצע לה זכתה מתדלק מלוא המיכל. מהצד המכאני אין פה שום בשורה אמיתית. למעט ההצהרה שכל המנועים של ה-500 עומדים בתקן יורו5 החדש. פיאט גם מבטיחים ציון של 5 כוכבי בטיחות במבחני הריסוק (גם בזכות 7 כריות אוויר תקניות!).
השקה: פיאט 500 – רטרו-שיק להמונים
צילום: מנהל
אלו הם נתונים שלא ניתן להקל בהם ראש היום ובנוסף ניתן להקיש מהם על הדרך בה בוחרת פיאט ללכת – מסר ברור של איכות, אמינות, שמירה על הסביבה ובטיחות (לפי הצהרות קברניטי פיאט בהשקה). לתוך הזמנים החדשים האלה בחברה האיטלקית נכנסת מכונית קטנה, מעודכנת ואופנתית. כזו שכיף לשהות בה, כיף לראות אותה בבוקר ואפילו כיף לנהוג אותה. 25,000 איש באירופה כבר חתמו על הזמנה ל-500 החדשה.
בארץ עתיד מחירה להיות מתחת ל-100,000 שקלים, ולמרות שלחובתה יעמוד המחסור בתיבה אוטומטית, שכנראה ימנע ממנה לכבוש את טבלת המכירות בארץ, אני משוכנע כי יהיו רבים שישמחו ליהנות מהעיצוב המוקפד בעל הניחוח האיטלקי החזק תמורת מחיר נמוך משל סופר מיני אפרורית.