תאונות הדרכים גובות קורבנות במהלך השנה כולה, אך מה קורה בחודשי הקיץ? אותם חודשים בהם חלק ניכר מהילדים (וגם ההורים) מחוץ למסגרות מסודרות? על פי נתונים שמפרסמת היום (ב') עמותת אור ירוק ניתן לאבחן עלייה בהיפגעות בחודשים אלה ביחס לשאר עונות השנה; ובמיוחד בקרב קבוצות מסויימות כדוגמת: ילדים ונהגים צעירים. למעלה ממיליון וחצי תלמידים יצאו לחופשת הקיץ השנה. משמעות מספר זה היא כי מאות אלפי ילדים ובני נוער ימלאו את הרחובות והכבישים במשך כל שעות היממה.

מבדיקה שערכה אור ירוק עולה כי כמות התאונות שאירעו במהלך חודש יולי בשנת 2007 היא מהגבוהות ביותר ושנייה רק לחודש ינואר החורפי. בחודש זה אירעו 1,427 תאונות דרכים, מתוכן 26 תאונות קטלניות ו-155 תאונות קשות. עוד גילתה הבדיקה כי כמות התאונות הקשות בחודש אוגוסט למשל, ירדה ב-17% (129 תאונות קשות) לעומת אוגוסט 2006, אולם כמות התאונות הקטלניות באוגוסט 2007 עלתה ב-15% לעומת התקופה המקבילה ב-2006 (30 תאונות קטלניות).

בקיץ הילדים נפגעים יותר
על-פי הנתונים שמפרסמת העמותה, חלק משמעותי מההרוגים בחודשי יולי-אוגוסט 2007, היו ילדים. ניקח למשל את קבוצת הגיל 5-14 שבה קיפחו את חייהם חמישה ילדים במהלך חודשי הקיץ – שליש מכמות ההרוגים בקרב הקבוצה בשנה כולה (14 הרוגים בכל שנת 2007 בקבוצת גיל זו). סך הכל נפגעו בחודשים יולי-אוגוסט 454 ילדים בקבוצת גילאים זו (5-14) כאשר, על פי הפרסום באור ירוק, השעות הקריטיות הן בין 3 אחה''צ לשעה 9 בערב, בהן נפגעו קרוב למחצית מהנפגעים (48%). ניתן להעריך שיותר ילדים שוהים בחוץ בשעות אלו מאחר ומחשיך מאוחר יחסית ואלו השעות הנוחות יותר גם מבחינת מזג האוויר. מבחינת הנהגים, אלה שעות החזרה הביתה מיום העבודה והשעות בהן השמש השוקעת הופכת את הנראות למאתגרת יותר.

גם נהגים צעירים ורוכבי אופניים נפגעים יותר בקיץ
אוכלוסייה נוספת בה ניתן לזהות בעייתיות בחודשי הקיץ היא הנהגים הצעירים (גילאי 16-24). מספר הנהגים הצעירים שהיו מעורבים בתאונות דרכים בחודש יולי בשנים 2003 ו-2007 הוא הגבוה ביותר ביחס לשאר חודשי השנה. אור ירוק גם מדווחת על מחקר* של מכון 'גרטנר' שפורסם לאחרונה (מרץ 2008), לפיו בקיץ יש יותר נפגעים מאשר בחורף. עוד חושף המחקר כי מספר רוכבי האופנועים הנפגעים בקיץ גדול בשליש מאלו הנפגעים בחורף. נראה כי ככל שעולה הפופולריות של הרכיבה על אופניים מתרבות גם התאונות.

''ישראל, לצערנו, היא מדינה קטלנית במיוחד להולכי הרגל,'' אומר מנכ''ל אור ירוק, שמואל אבואב, ''כ-30% מכלל ההרוגים בכל שנה הנם הולכי רגל''. לדבריו, מוטלת עלינו החובה להיות ערניים וזהירים שבעתיים בתקופת הקיץ. ''כללית, אני ממליץ להורים לילדים קטנים לשים לב שלא יחצו כבישים ללא השגחה, להקפיד לרכב על אופניים רק במסלולים שנועדו לכך ולצמצם ככל האפשר את נקודות המפגש בין הילדים לבין המכוניות.'' מסכם אבואב.