כל מי שנהג בת"א בשנים האחרונות יודע שמצב התחבורה בעיר שובר כל שנה שיאים שליליים חדשים. הכבישים והרחובות עמוסים, צפופים ופקוקים כמעט סביב השעון, וחניה היא מצרך יקר מציאות (ולפעמים פשוט יקר).
נכון, פרויקט הרכבת הקלה מבטיח להעלות את התחבורה הציבורית מדרגה מבחינת זמינות ומהירות, אך לא בטוח שזה יספיק כדי לשכנע אנשים להשאיר את המכונית בבית – או לוותר עליה כליל.
כאן נכנס לתמונה פרויקט שיתוף המכוניות החדש, שאת התקציב עבורו אישרה מועצת העירייה של תל אביב השבוע. התקציב שאושר עומד על 100 מיליון שקלים, מספר המכוניות שיירכשו ויתוחזקו במסגרתו הוא 260, ובשלב ראשון מדובר בדגמי מיני.

שיתוף מכוניות מגיע לת
צילום: דוברות עיריית תל אביב, ישראל מלובני
קרדיט צילום: דוברות עיריית תל אביב
מספר פרטים
הרעיון הבסיסי מזכיר את פרויקט תל-אופן שזכה להצלחה בתל-אביב, והתפשט מאז לערים נוספות בגוש-דן. מכוניות "ציבוריות" העומדות לרשות המנויים שיכולים להשתמש בהם לפי הצורך – בתשלום, כמובן. יש לציין כי תוכניות דומות מופעלות במספר ערים בעולם, לפעמים על בסיס מכוניות חשמליות.

מערך השיתוף יופעל על-ידי חברת 'car 2 go' מקבוצת שגריר, ויכלול 520 נקודות חנייה ייעודיות. המנויים יוכלו, לאחר השימוש, להחזיר את המכונית לכל אחת מהנקודות האלה. בנוסף, כל מכוניות הפרויקט יוכלו לחנות בחינם במקומות מוסדרים ("כחול-לבן"). הנהגים יוכלו לצאת עם המכונית מחוץ לעיר, אך נקודות איסוף/החזרה מחוץ לתל אביב ובמטרופולין של העיר יישקלו בהמשך.
בשלב זה עדיין לא נקבעו תעריפים, ואלה יוכרזו לקראת הפעלת התכנית. הכוונה, כך נמסר, היא להציע תעריפים שיהיו זולים ב-40%-30% מתעריפי מוניות.
ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי, אמר בין השאר כי "כפי שהוכח בתחום האופניים, ניתן לשנות הרגלים ולייצר תרבות תחבורה שיתופית חדשה. אני קורא למדינה ולרשויות מקומיות נוספות להצטרף למיזם התחבורתי".
שיתוף מכוניות מגיע לת
צילום: דוברות עיריית תל אביב, ישראל מלובני
קרדיט צילום: ישראל מלובני