הפסקתי להתגלח בערך בגיל 18. זה לא נשמע כמו סיפור גדול מדי, אבל בהתחשב בעובדה שהיום אני בן 33, אפשר להבין בקלות שכבר המון שנים לא עברה סכין גילוח על הפנים הלבנבנות שלי. זה לא תמיד היה קל, ובמשך 15 שנה החלפתי בין מכונות, התייצבתי אצל ספרים, וניסיתי למצוא את הנוסחה המדויקת לגילוח זקן מדויק. עברתי הכל – פאות ארוכות וקצרות, זקן ארוך וקצר, זיפים, ואפילו ניסיתי יומיים ללכת עם זקנקן צרפתי, אבל מהר מאוד הבנתי שאני ישראלי.
 
השנים הראשונות בהן הסתובבתי עם זקן היו אותן שנים שהגיעו אחרי באג 2000, תקופה בה זקנים בכלל, ושיער פנים בפרט, לא היו חלק מהנורמה כמו היום. אנשים שכיבדו את עצמם הקפידו להעביר סכין גילוח בכל מקלחת מחדש, או ניצלו את רגעי הפקקים בדרך לעבודה כדי להעניק לעצמם מראה חלק שמעולם לא התאים לי. אבל אז הכל השתנה, בערך לפני שלוש שנים, כשההיפסטרים כבשו את מגזיני האופנה והפכו למובילי דעת, לפחות בכל הקשור לשיער פנים.
 
כולם מסתובבים היום עם זקן. טוב, אולי לא כולם, אבל בסקר שנערך בתחילת השנה על ידי מכון המחקר רושינק, התברר שרובם המכריע של הצעירים בישראל, בגילאי 19-35, כ-84%, הצהירו שהם מגדלים כיום שפם או זקן. מעבר לגידולו, הסקר מלמד ש-64% אחוזים מהם מקפידים לטפח את הזקן בין פעם לפעמיים בשבוע, ו-8% מטפחים אותו בכל יום. פשוט? לא ממש, וכל מי שגידל אי פעם זקן, יודע שמלאכת הטיפוח שלו יכולה להיות משימה מתסכלת, ויש לא מעט כאלה שמוותרים על התענוג ונותנים לו לגדול פרא.
 
גם אני נתתי לו לגדול פרא. לפחות עד שהחלו לזרום לפתח אוזניי תגובותיהן של אשתי ואמא שלי, שלא אהבו לנשק אותי, וטענו שמראה ההומלס המוזנח לא מתאים לבייבי פייס שמלווים אותי כבר יותר מדי זמן. יחד עם ההערות של הנשים החשובות בחיי, שמתי לב שזקן פרא הפך לזיכרון רחוק גם אצל מרבית חבריי, והטרנד החדש-ישן הוא זקנים מעוצבים: אנשים מתייצבים פעם בשבוע-שבועיים במספרות ייעודיות לכך בתל אביב (מה שנהוג לכנות barber shop), ומפקידים את פניהם בידי מומחי דבר, כאילו אומרים: "אין לי כוח לעבוד על זה בבית, קשה לי להגיע לתוצאות מדויקות, קח את פניי ועשה בהן כרצונך, רק תדאג לי לזקן מטופח ומסודר". ובכן, לא עוד.
 
כשהציעו לי להתנסות בקוצץ הזקן החדש של פיליפס, קוצץ זקן וזיפים מונחה לייזר, מיד קפצתי על ההצעה, והכרזתי באוזני עצמי שהם לא היו יכולים לבחור נסיין טוב יותר – ניסיתי כמעט את כל המכונות שקיימות בשוק. אם אצל חברים או מספרות, ואם כאלה שהחלפתי לאורך השנים, ומבחינתי מכונות גילוח וקוצצי זקן הם סוג של תחביב ארוך שנים. כשהבנתי שהמכונה החדשה מיועדת אך ורק לקיצוץ ועיצוב זקנים וזיפים, שמחתי. כשנודע לי שהמכונה מגיעה עם סמן לייזר מיוחד, שעוזר לך לשמור על קווי מתאר והופך את החוויה למדויקת הרבה יותר, כבר ממש התלהבתי.
 
שלושה שבועות החזקתי את עצמי מלהתגלח, כדי להגיע למכונה החדשה הזו מוכן ועמוס שיערות פנים. עוד לפני השימוש הראשון, פתחתי את חוברת ההפעלה והמפרט הטכני, ומהר מאוד הבנתי שיש למה לצפות: קוצץ דו צדדי מסתובב - צד אחד רחב (32 מ"מ) לתוצאות מהירות, והצד השני צר ברוחב 15 מ"מ לשימוש באזורים צרים וליצירת גימורים מדויקים., להבים חדים ואיכותיים ללא צורך בתחזוקה ושימון, וסוללה עוצמתית שמעניקה אפשרות של "גילוח נייד" לאורך זמן ממושך. בנוסף, המכונה עמידה במים, לשימוש נוח בכל מקום, וקוצץ הזקן מתכוונן על ידי סיבוב פשוט של הטבעת לדרגות אורך שונות באורכים  0.4 עד 7 מ"מ. מעל הכל, כיכב כמובן סמן הלייזר.
 
הגעתי מוכן לפעולת  העיצוב, מוכן כאילו מדובר באירוע מכונן. ההמלצה של היצרן היא לקצץ את שערות הפנים "על יבש", והעצה הזו נכונה לכל סוגי הגילוח בעזרת מכונות – עדיף לכם תמיד לגלח את שיער הפנים שלכם כשהוא יבש, ורק לאחר מכן לשטוף את הפנים, כדי להשיג תוצאות טובות יותר. כבר מתחילת השימוש, כשעיצבתי את השיער הטורדני שבין הצוואר לגרוגרת, הבנתי כמה סמן הלייזר הזה הוא לא רק מגניב, אלא אפקטיבי נורא: בעזרת פס הלייזר האדום (שימו לב: רצוי לעשות בו שימוש באור מלא. בחושך לא תוכלו לראות טוב את שיער הפנים שלכם) הצלחתי ליצור קו גילוח אחיד, ללא בריחות מיותרות, והשלב הטורדני בכל גילוח כבר היה מאחוריי.
 
לאחר מכן עברתי לזקן עצמו, אותו אני אוהב לעצב בגדלים שונים - אורך אחד ללחיים, אחר לאזור השפם, ואורך שונה לחלוטין לאזור הפאות. מה אני אגיד לכם? המכונה הזו היא כנראה הסופרמן של מכונות עיצובי הזקן. מדובר במכשיר שמעניק איכות חיתוך גבוהה במיוחד, ובעזרת הגלגלת השולטת באורך הזיפים, ומסרקי הקיצוץ שנלווים למכונה, הצלחתי בקלות להגיע לגודל האידאלי מבחינתי. אחרי כמויות של שיערות שהצטברו בכיור ועל המכונה, שמחתי לדעת שאפשר לשטוף אותה תחת מים זורמים (היא עמידה לחלוטין), ועם חיוך גדול מול המראה, עברתי לשלב הקריטי: עיצוב שפם ופיאות.
 
גם כאן המכונה הזו התבררה כהצלחה מסחררת, בטח בכל הקשור לפאות, שתמיד היו החלק השנוא עליי לסידור. להבי המכונה מצוינים, והראש המסתובב שלה, פשוט גרם לי לטייל איתה בזהירות על פניי. ניקיתי בקלות ובדיוק מושלם את אזור השפם בעזרת הלהב הקטן. עברתי איתו לאזור הפאות וניקיתי אותן היטב מסביב. סובבתי שוב את הלהב לצד הגדול יותר, ועברתי לשלב הפינישים האחרון. אחרי פחות מעשר דקות עבודה, הגעתי לתוצאה המושלמת מבחינתי ונכנסתי להתקלח יחד עם המכונה.
אני לא יודע אם מדובר בטרנד חולף, ובקרוב רוב הגברים בעולם יחזרו למראה העורך הדין החלק והרציני, אבל בכל הקשור להעדפות האישיות שלי, אין לי ספק שהזקן ילווה אותי עוד שנים ארוכות קדימה. היום, אחרי מספיק שנים בתחום הגילוח העצמי, שמחתי לגלות שמצאתי את המכונה המושלמת מבחינתי, זו שגם אמא שלי, וגם אשתי, מחמיאות עליה ועל התוצאות שלה, גם שבוע אחרי השימוש.