בתום מירוץ דרמטי שהתנהל ממש עד לדקות הסיום, זכתה פורשה בניצחון ה-18 שלה והשני ברציפות במירוץ ה-24 שעות של לה-מאן. חמש דקות לסיום עוד היה ברור לכולם שטויוטה תשבור את בצורת הלה-מאן שלה ותהיה ליצרן היפני השני שזוכה בתחרות זאת אחרי מאזדה. אלא שאז דיווח קאזומי נקאג'ימה על תקלה במכונית, החל להאט – ושלוש דקות לסיום נעצרה המכונית המובילה של טויוטה. פורשה שהייתה במקום השני זכתה לניצחון דרמטי עם ניל ג'אני, רמון דומה, ומרק ליאב – ובעמדה של טויוטה זלגו הדמעות. אפשר להבין אותם.
מירוץ 24 השעות של לה מאן - זה נגמר בדמעות
צילום: מנהל
טויוטה לא מניעה?
מירוץ הסיבולת הגדול מכולם
בשעה שחובבי הכדורגל נושאים את עיניהם לצרפת בגלל יורו 2016, חובבי הספורט המוטורי מתעניינים במה שקורה בצרפת מסיבה אחרת. בחודש יוני נערך מירוץ 24 השעות האגדי בלה-מאן. מירוץ זה, המתרחש בעיר שאינה רחוקה מפאריז (כ-200 ק"מ דרומית-מערבית), נערך על שילוב של מסלול מירוצים וכבישים ציבוריים סביבו – כמעט כל שנה מאז 1923.
על הנייר, לה-מאן ה-84 סימן קרב משולש בין טויוטה, שכבר מספר שנים אינה מצליחה לנצח (למרות הישגים אדירים בתחום), בין פורשה שחזרה לנצח כאן אשתקד ובין אודי ששלטה כאן בשנים האחרונות (אבל לא האחרונה). אולם, כבר עם היציאה לדרך, הובהר שאודי לא עומדת בקצב של שתי האחרות, ולא תוכל הפעם לאיים עליהן ולזכות בניצחון. בנוסף ליכולת הפחותה, היא סבלה גם מתקלות רבות.
מירוץ 24 השעות של לה מאן - זה נגמר בדמעות
צילום: מנהל
מירוץ ארוך
הציפייה הייתה שפורשה, מנצחת אשתקד ומי שהייתה מהירה בהקפות הדירוג, תקטוף את הניצחון באופן ברור. המירוץ נפתח תחת גשם שוטף, והמכוניות זינקו מאחורי מכונית קוצבת. לאחר שזו ירדה מהמסלול נטלה פורשה את ההובלה. ואולם בטויוטה חשבו אחרת ואט אט הסתבר שליפנית ההיברידית יש טווח גדול יותר – בזכות טכנולוגיה מעט שונה מזו של פורשה – והמירוץ התגלגל לתסריט של חתול ועכבר. טווח ארוך יותר במירוץ כזה משפיע על התדלוקים ומכאן על הזמנים.
עד הלילה עוד נאבקו שתי מכוניות הפורשה בצמד הטויוטות, ואולם דווקא מכונית מספר 1 של פורשה יצאה מהתמונה בגלל תקלה במערכת הקירור. זו דרשה לא רק החלפה של משאבת המים אלא של כל המערכת. בשעות הבוקר נותרה פורשה מספר 2 בקרב צמוד מול צמד הטויוטות, מכונית 5 ומכונית מספר 6.
מירוץ 24 השעות של לה מאן - זה נגמר בדמעות
צילום: מנהל
הן החליפו הובלה מספר פעמים בזמן התדלוקים, אבל בסופו של דבר נטלה טויוטה את המקום הראשון. טעות של קאמוי קוביאשי גרמה לירידת מכונית מספר 6 של טויוטה לעפר. הוא הצליח לחזור עם נזק מסוים אבל הצוות נאלץ להסתפק במקום השלישי. מלפנים קיבל נקג'ימה (שנהג יחד עם אנטוני דוידסון וסבסטיאן בואמי) את ההגה של מכונית מספר 5 לחלק האחרון של המירוץ.
הסיבה ברורה: אנשי טויוטה רצו שנהג יפני יחצה ראשון את קו הגמר. שעה לפני הסיום עוד היה הכל פתוח, וכחצי דקה הפרידה בין טויוטה לפורשה שבמקום השני אבל אז, דקות ספורות לפני הסיום התרחשה הדרמה שגימדה את כל אירועי המירוץ. נקג'ימה הצליח להתניע לבסוף את המכונית ולדדות לסיום אבל הוא עשה זאת בזמן איטי מדי, ולמרות שסיים שני המכונית נפסלה. אודי שממש לא הייתה בתמונה, זכתה מההפקר וסיימה במקומות השלישי והרביעי.
מירוץ 24 השעות של לה מאן - זה נגמר בדמעות
צילום: מנהל
התחרו עוד
גם בקטגורית GTE Pro האיטית משמעותית, שמיועדת למכוניות המבוססות על דגמים סדרתיים, התנהל קרב דרמטי. כמו בימי הזוהר של לה-מאן בשנות השישים, קיבלנו כאן קרב בין פורד לפרארי. ארמדת מכוניות של פורד GT החדשות חזרו ללה מאן 47 שנים אחרי שהיצרן האמריקני נטש את המסלול עליו ניהל קרב היסטורי עם פרארי ויצר אגדה עם ה-GT40.
גם כאן היו החלפות בהובלה, אבל בסופו של דבר פרארי 488 מספר 82 בה נהג גם ג'אנקרלו פיסיקלה נכנעה ל-GT של פורד. כן, גם זה כמו אז. החלקה וסבסוב על המסלול בשעות שלקראת הסיום בוודאי לא סייעו לסיכוייה. בקטגורית LM2 (אבות טיפוס חלשים יותר) ניצחה אלפין A460 עם מנוע של ניסאן, ובקטגורית LM GTE Am סיימה ראשונה פרארי 458.
מירוץ 24 השעות של לה מאן - זה נגמר בדמעות
צילום: מנהל