מסלול טיול - רמת אבישור - אוטו

מסלול טיול - רמת אבישור

מסלול ירוק ופסטורלי ברמת עבירות קלה

שבילים כבושים, מעט אספלט משובש ובעיקר שבילים בעבירות קלה (כשהקרקע יבשה) יובילו אתכם לטיול מקסים באזור גבעי בין שדות פורחים, חורשות ירוקות, עתיקות ותלים בני אלפי שנים. טיול בעבירות קלה למי שיש כמה שעות פנויות לברוח מהכרך העמוס.

אבני דרך:
עמק האלה, צומת האלה, צומת שריגים, צומת נחושה, חרבת צורה, רמת אבישור, מצפה משואה, פארק בריטניה, שריגים/ליאון, חרבת שקלון, תל עזקה.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
*המסלול בעבירות קלה וכשהשטח יבש אפשר להזמין גם חברים עם רכבי פנאי ללא הנעה כפולה. שימו לב כי בימי גשם או לאחריהם השטח בוצי ויכול להיות בעבירות בינונית עד קשה. בכל מקרה מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ מתאים.
*המסלול עובר על שבילים ברורים או מסומנים וגם כשאין שמורות טבע יש להקפיד על השביל המסומן.
*אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני המזהם את הטבע והיכול להביא לחנק של החיות בטבע.
*אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
*המסלול אינו עובר בשטחי אש של צה"ל ואפשרי לנסיעה בכל ימות השבוע.
*אורכו של המסלול כ-28 ק"מ והוא יארך כ-4 עד 5 שעות, בהתאם למהירות הנסיעה ומשך העצירות שלאורך הדרך.
*חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 15 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il.

תחילת המסלול:
בצומת האלה שעל כביש 38, המחבר את בית שמש בצפון עם בית ג'וברין (צומת נחושה) בדרום.
נ.צ. 1 - צומת האלה
מתחילים ומאפסים מד אוץ
מצומת האלה נוסעים דרומה על כביש 38.
2.2 ק"מ חולפים דרומה על פני צומת שריגים.
5.3 ק"מ חולפים דרומה על פני צומת נחושה ומתכוננים לפנות ימינה ולרדת לשטח.
מעט דרומה לצומת אפשר לפנות ימינה לכביש אספלט משובש, לנסוע במקביל לכביש 38 ולהתחבר לשביל המסומן בכחול.
5.6 ק"מ ירידה ימינה לשביל מסומן בכחול.
נ.צ. 2 - ירידה לשטח

רמת אבישור
רמה נמוכה, בגובה ממוצע של 350 מטרים, הנמצאת במזרח השפלה ולמרגלות הרי ירושלים. חלקה של הרמה משמש לשדות חקלאים של גידולי בעל וחלקה הצפוני משמש את פארק בריטניה. הרמה מכוסה בחורש ים תיכוני טבעי ורובה עצי אלה ושיחים של אלת המסטיק.

מאפסים מד אוץ
יורדים ימינה מהכביש ופונים ימינה לדרך אספלט משובשת עם הסימון הכחול.
לאחר כ-50 מטר פונים שמאלה ומערבה עם הסימון הכחול.
מטפסים מעלה ומערבה עם השביל הטוב המטפס בערוץ כשממול רואים את חרבת צורה בראש הגבעה.
0.8 ק"מ השביל עובר מתחת לחרבת צורה ואיתו ממשיכים הלאה.
0.9 ק"מ צומת T עם שבילים מסומנים בכחול ובירוק.
נ.צ. 3 - צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה בצומת עם השביל המסומן בירוק.
0.1 ק"מ חונים בתחילת דרך האספלט ויורדים לבקר רגלי בחירבת צורה.
בסיום הביקור חוזרים לאחור עוד כ-100 מטרים לצומת T המסומן בכחול ובירוק.
נ.צ. 3 - צומת T

חרבת צורה
חורבה מהתקופה הביזנטית ובה מספר מבנים, חומות וקשתות שהשתמרו מלפני 1500 שנים. החורבה ממקומת בחלק הדרום מזרחי של רמת אבישור ובגובה של כ-400 מטרים.
במבט מערבה רואים את קיבוץ בית ניר, צפונית לו את מושב לוזית ומערבה מעבר לכביש 6 אפשר לראות את קריית מלאכי ודרומה לה את קריית גת.

מאפסים מד אוץ
בצומת ממשיכים ישר על השביל המסומן בירוק והנוסע צפונה לאורך רמת אבישור.
1.5 ק"מ צומת T בו פונים ימינה ומיד שמאלה עם הסימון הירוק ושביל ישראל על האספלט צפונה (עוזבים את סימון השבילים).
1.7 ק"מ נגמר האספלט.
2.1 ק"מ צומת T בו פונים ימינה על האספלט לכיוון מצפה משואה.
2.5 ק"מ צומת בו פונים שמאלה וצפונה
מיד לאחר הצומת, צומת נוסף בו פונים ישר וימינה עם השביל הטוב יותר.
3.2 ק"מ צומת למרגלות מצפה משואה.
נ.צ. 4 - צומת מצפה משואה
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ולמעלה עם האספלט לכיוון המצפה.
0.2 ק"מ צומת אספלט בו ממשיכים ישר.
0.5 ק"מ עוצרים למרגלות מגדל האבן עם הזכוכיות הצבעוניות של מצפה משואה.
נ.צ. 5 - מצפה משואה

מצפה משואה
המצפה, בגובה של 420 מטרים, הוא מגדל תצפית של הקרן הקיימת לישראל הנועד לתצפת על החורש הטבעי שמסביב ועל פארק בריטניה. שמו של המקום נגזר מהתצפית העתיקה ששמרה על היישוב לכיש וקישרה באמצעות משואות עשן בינו לבין עזקה.

מאפסים מד אוץ
ממשיכים על כביש האספלט הטבעתי.
0.2 ק"מ צומת אספלט בו פונים ימינה ולמטה.
0.4 ק"מ צומת בעיקול הכביש (נ.צ. 4) בו פונים שמאלה ויורדים לשביל ממנו באנו.
1.1 ק"מ צומת שבילים בה עברנו לפני כשעה.
נ.צ. 6 - צומת
מאפסים מד אוץ
בצומת פונים ימינה ולמטה לעבר שביל לא כבוש לצד החורש.
שימו לב לחריצים בשביל לאורכה של הירידה בהם יש לעבור גלגל - גלגל דרך הנקודות הגבהות יותר של החריצים.
0.3 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ימינה ולמטה.
0.4 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים שמאלה ולמטה.
0.8 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמטה.
0.9 ק"מ צומת T עם השביל המסומן בכחול.
נ.צ. 7 - צומת T

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ולמטה עם השביל המסומן בכחול.
0.1 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ולמטה עם השביל המסומן בכחול.
0.2 ק"מ צומת T בו פונים שמאלה ולמטה עם השביל הכחול.
0.3 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמטה.
0.4 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר עם הסימון הכחול.
1.1 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וימינה.
1.9 ק"מ צומת שבילים בקצה היער שמימין לדרך.
נ.צ. 8 - צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל לא מסומן ונוסעים לצד היער שמימין לדרך.
0.4 ק"מ מעבר בקר שקוע בקרקע (אם יש שער, חשוב להקפיד לסגור לאחר המעבר).
0.7 ק"מ צומת משמאל בו ממשיכים ישר ומיד צומת לימין בו גם ממשיכים ישר ומזרחה (באופן כללי יש להמשיך ישר בכל הצמתים הקטנים שלאורך השביל).
1.3 ק"מ צומת T ומשמאל מעבר בקר שקוע בקרקע.
נ.צ. 9 - צומת T

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה וחוצים את מעבר הבקר.
0.1 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וימינה.
0.8 ק"מ צומת מרובה שבילים בו ממשיכים ישר ולמעלה.
1 ק"מ צומת שבילים (אם תמשיכו ישר ולמעלה תגיעו לכביש-שביל המסומן בירוק).
נ.צ. 10 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל צר יותר הנמצא פחות בשימוש כלי רכב (גם שביל זה בעבירות קלה).
1 ק"מ צומת T עם שביל כורכר כבוש המסומן בירוק.
נ.צ. 11 - צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומערבה על השביל המסומן בירוק.
0.4 ק"מ צומת אספלט בו פונים שמאלה ולמטה עם הסימון הירוק.
0.8 ק"מ צומת בו פונים ימינה ולמטה עם האספלט והשלט לכיוון תל עזקה.
1.2 ק"מ צומת בו ממשיכים ישר ולמעלה על האספלט.
1.7 ק"מ מימין לשביל ספסלים וגן שעשועים קטן לילדים - מקום מצוין להפסקת אוכל/קפה.
2.4 מפגש שביל ירוק וכביש 353 המחבר בין שריגים לעגור.
נ.צ. 12 - כביש 353

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ונוסעים 1.2 ק"מ עד הכניסה לשריגים (לי-און), מבצעים פרסה וחוזרים כמעט עד לנקודה שירדנו, 2.4 ק"מ כניסה לשביל מסומן בירוק ושביל ישראל (הסיבה: קו הפרדה רצוף מפריד בין נקודת העלייה לנקודת הירידה על כביש 353).
נ.צ. 13 - ירידה מכביש 353

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל המסומן בירוק, מימין רחבת חנייה ושולחנות לפיקניק.
0.5 ק"מ צומת בו מתעקלים שמאלה עם השביל הכבוש.
1.3 ק"מ צומת למרגלות תל שקלון.
נ.צ. 14 - צומת תל שקלון
תל שקלון
מומלץ לעצור במקום ולטפס כ-300 מטרים בשביל הרגלי והמקסים, המסומן באדום עד לראש הגבעה שעליה חרבת שקלון.
התל נמצא בראש גבעה השולטת על האזור ולאורך הדרך המטפסת מעלה ניתן להבחין בגתות, בורות מים ושרידי חקלאות עתיקה.

מאפסים מד אוץ
בצומת של תל שקלון פונים שמאלה בשביל המזרחי, הרחוק יותר, לשביל המוסמן בשחור ונוסעים איתו צפונה.
0.4 ק"מ צומת מרובה שבילים וכבישי אספלט בופונים ימינה בשביל השני ומטפסים למעלה עם האספלט, המסומן בסימון שבילים ירוק ולצידו עמודי בטון קטנים.
1.1 ק"מ צומת אספלט בו ממשיכים יש לכיוון תל עזקה.
1.3 ק"מ חניון גדול למרגלות תל עזקה ושער החוסם כניסת כלי רכב לתל.
נ.צ. 15 - חניון עזקה

תל עזקה
עיר גדולה בשפלת יהודה, בגובה של 350 מטרים, הבנויה שכבות שכבות (מכאן המושג "תל"). העיר עזקה נכבשה בתקופת יהושע, למרגלותיה התרחש קרב דויד וגוליית, היא נחרבה בתקופת גלות בבל (חורבן בית המקדש הראשון), נבנתה מחדש בשיבת ציון, שימשה את המורדים בתקופת בר כוכבא ונהרסה כליל על-ידי הרומאים.
במקום חפירות ארכיאולוגיות רבות, שביל המטפס לפסגה שלאורכו אבני דרך עם פסוקים מהתנ"ך ומערות זחילה הנמצאות צפונית מזרחית לתל.

מאפסים מד אוץ
חוזרים לכביש האספלט שלמרגלות תל עזקה.
0.7 ק"מ צומת T על כביש האספלט בו פונים ימינה ולמטה לכיוון היציאה של השער הצפוני.
יורדים כל הדרך על האספלט עד שער היציאה מפארק בריטניה.
1.9 ק"מ צומת עם כביש 383 המחבר את צומת תל עזקה וכביש 38 ממזרח עם צומת חרובית וכביש 6 וכביש 40 ממערב.
נ.צ. 16 - כביש 383

עד כאן 28 ק"מ של מסלול טיול פונים ימינה לצומת תל עזקה, כביש 38 לכיוון בית שמש ולכיוון ירושלים.
פונים שמאלה על כביש 383 לכיוון צומת חרובית, כביש 6 וכביש 40 לכיוון אשדוד ותל אביב.

להתראות בטיול הבא...
לתגובות ושאלות: ogash@4x4.co.il.


טבלת נקודות ציון
נ.צ. צפוניות מזרחיות
1 1121619 145010
2 1116923 142851
3 1117275 142269
4 1119527 142583
5 1119425 142755
6 1119015 142666
7 1119407 142047
8 1120582 140835
9 1120614 142031
10 1120135 142846
11 1120831 142873
12 1121363 143148
13 1121329 143174
14 1121736 143770
15 1122869 143919

הכנת
אמצעים למסלול

*גלגל חלופי מנופח וכלי עבודה תקינים - מגבה עובד ומפתח גלגלים מתאים,
*ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים
*לא חובה: מצפן ומכשיר GPS,
*מפות סימון שבילים מס' 9 (ירושלים),
*מומלץ: מצלמה וטלפון סלולרי, מטען ו/או סוללה נוספת,
*לא לשכוח: מים ומזון (יש לא מעט נקודות בהן אפשר לעצור לארוחת בוקר או צהרים).

שיטת הניווט
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים?
בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרךבנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציוןבאמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר, הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבאשימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר)חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות