ח"כ הכנסת גפני, יו"ר וועדת הכספים בכנסת, יחד עם רשות המיסים, מקדמים מזה זמן מהלך להורדת המיסוי על כלי רכב דו-גלגליים בנפח של עד 125 סמ"ק והספק של עד 14.7 כ"ס (מדרגת הרישוי הבסיסית כיום), והיום חתם שר האוצר על הוראת שעה להפחתת המס מ-40% כיום ל-25%. תוקף הצו עד סוף יוני 2017. הורדת המס נועדה לעודד את השימוש בכלים אלו, המקלים על העומס בכבישים במרחב העירוני, ומהווים כלי תחבורה בסיסי וזול עבור אוכלוסיות דלות אמצעים, כגון סטודנטים וצעירים אחרי צבא.
המס על אופנועי 125 סמ
צילום: מנהל
המטרה, ללא ספק, נכונה וראויה, אלא שהורדת המיסים היא דוגמא נהדרת לטיפול שגוי לחלוטין בבעיה, מתוך חוסר הבנה מוחלט של מהות הבעיה. כי החסם האמיתי לשימוש בקטנועים ואופנועים כרכב עירוני אינה מחיר הרכישה, אלא מחיר הביטוח. ההבדל במיסוי יתבטא, אם יגולגל כולו אל הצרכן (ומניסיון העבר, לא תמיד זה המצב) בהוזלה של כעשרה אחוז במחיר הרכישה, ובמספרים – כאלף שקלים עד אלפיים שקלים. ובמצב השוק הנוכחי, עם שפע הצעות מימון ותשלומים, המשמעות היא הבדל של 50-100 שקלים בתשלום החודשי. לעומת זאת, מחיר הביטוח השנתי נע סביב 4000 שקלים (תלוי בוותק של הנהג, ההיסטוריה שלו ועוד) – וכידוע, התשלומים על הביטוח, בניגוד לתשלומים על הקטנוע, לא נגמרים, אלא פשוט מתחילים מחדש כל שנה...
כן, חלם זה כאן. לפחות בכל הנוגע לרצון לעודד את השימוש בקטנועים ואופנועים. כי מול מחירי ביטוח כאלו, מה הפלא שרוב הציבור מוותר על האופציה להחזיק קטנוע, אם כרכב שני לשימושים עירוניים ואם ככלי רכב עיקרי?
המס על אופנועי 125 סמ
צילום: מנהל
ומה שמכעיס במיוחד הוא שהפתרון נמצא מול עיני המחוקקים ומשרדי הממשלה. פתרון שהם עצמם הגו. בעבר מדרגת הרישוי הבסיסית ברכב דו-גלגלי היתה 50 סמ"ק, וכדי לעודד את השימוש בה היא זכתה לתעריפי ביטוח מוזלים, כאלו שהיו בהישג יד גם של אותם צרכני דלי אמצעים שבהם רוצים לתמוך עכשיו. אלא שעם עדכון מדרגות הרישוי לרף המקובל באירופה – 125 סמ"ק – שכחו, עם או בלי מרכאות, לעדכן גם את מדרגות תעריפי הביטוח. במקום הורדת המס הזו, שכמוה כאספירין לחולה סרטן, היו צריכים ח"כ גפני ומשרד האוצר לפעול לעדכון מדרגות תעריפי ביטוח החובה (ובאותה הזדמנות, לעדכן את מדרגת הביטוח הארכאית ב-250 סמ"ק לכזו שתתאים למדרגת הרישוי A1).
אז למה לבחור בצעד לא יעיל שכזה במקום לטפל בתעריפי הביטוח? אולי כי זה מתאים לרצון של שר האוצר להצטייר כמי שמוריד מיסים, אולי כי זה לא דורש מאבק מול חברות הביטוח (כזכור, היום ביטוח החובה מהווה מקור הכנסה רווחי מאוד לחברות הביטוח הפרטיות) ואולי סיבה אחרת. מי יודע.
המס על אופנועי 125 סמ
צילום: מנהל