הרכבת חוזרת לעמק - אוטו

הרכבת חוזרת לעמק

נסיעת בכורה חגיגית של רכבת העמק נערכה היום – הפתיחה לציבור עוד חודש וחצי

המסילה החדשה של רכבת העמק נחנכה היום בנסיעת בכורה חגיגית בנוכחות השר כץ ובכירים מקרב רכבת ישראל, החברות שהיו מעורבות בהקמת הקו והישובים אותם תשרת הרכבת. בשלב זה הושלמו ארבע תחנות מתוך השש המתוכננות: בית שאן, עפולה, מגדל העמק-כפר ברוך ויוקנעם-כפר יהושע. בהמשך יוקמו שתי תחנות נוספות – במרכזית המפרץ ובנשר. השאיפה היא כי בעתיד תחובר מסילת העמק גם לרשת המסילות הירדנית, ותאפשר הובלת מטענים מירדן אל נמל חיפה.
הפתיחה לציבור תיערך בערב חג סוכות, 16 לאוקטובר, ובמהלך שלב ההשקה (שיארך שלושה וחצי חודשים) תהיה הנסיעה מתחנות רכבת העמק בחינם, לכל תחנות הרכבת בארץ. בהמשך נקבע כי הנסיעה מתחנות רכבת העמק לכלל התחנות בארץ תהיה בחצי מהמחיר הרגיל. יודגש כי בתחנת בית יהושע תהיה ההנחה לתושבי האזור בלבד (מגבלה שלא קיימת בשאר התחנות).
כרגע כולל הקו מסילה אחת בלבד, מה שלא יאפשר נסיעה של רכבות בכיוונים הפוכים בו זמנית, מה שיפגע בתדירות הרכבות שניתן להפעיל בקו, אבל יש הכנה תשתיתית (למשל ברוחב הגשרים והמנהרות) להנחת מסילה נוספת.
במקביל להפעלת קווי הרכבת, ולהשלמת השירות, יופעלו 38 קווי שירות של אוטובוסים, מהם 19 קווי הזנה, להובלת נוסעים מהישובים הסמוכים אל תחנות הרכבת. קווי ההזנה הותאמו ללוח הזמנים של הרכבת, כך שיגיעו אל התחנה לפני צאת הרכבת, וימתינו בתחנה לנוסעים היורדים.
רכבת העמק חוזרת לפעילות 65 שנים לאחר שהופסק השירות בקו רכבת העמק המקורי, שהיה חלק מתוואי הרכבת החיג'אזית, במסלול דומה אך לא זהה. הרכבת החיג'אזית היתה יוזמה של הסולטן הטורקי, היא חיברה את דמשק שבסוריה של היום לעיר מדינה שבסעודיה של היום, והיתה מתוכננת להגיע עד מכה, אך חלק זה לא הושלם מעולם בשל הדחת הסולטן הטורקי. הכוונה המוצהרת מאחורי הקמת המסילה היתה להסיע עולי רגל למכה ומדינה, והיא נחנכה ב-1/9/1908. רכבת העמק היתה למעשה התפצלות מהקו הראשי לחיפה, ואורך המסילה היה 161 ק"מ.
והנה נתון מעניין – הקמת הרכבת החיג'אזית, שאורכה הכולל (יחד עם הפיצול לחיפה) כמעט 1500 ק"מ, ארכה שמונה שנים בדיוק, למרות התוואי העוין והתקפות שבטים בדואים על צוותי הסלילה. סלילת 60 הקילומטרים של רכבת העמק המודרנית, יותר ממאה שנים מאוחר יותר וללא התקפות מדווחות, ארכה כחמש שנים (או 13 שנים, אם מתחילים את הספירה בהצהרה על הקמת הקו על ידי השר ליברמן ב-2003).
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות