"עד כמה הקודיאק חשוב לנו? הוא מאוד חשוב ויש לכך כמה סיבות וכולן מאוד טובות" מסביר לי בחיוך יושב ראש סקודה, ברנרד מאייר, כאשר אנחנו ניצבים ליד רכב הפנאי החדש והכל כך חשוב של היצרן הצ'כי. "פלח ה-SUV הינו התחום הגדל ביותר בשוק הרכב בעולם, ואנחנו בסקודה רוצים לגדול בהתאם לתוכנית האסטרטגית שלנו עד ל-2025.
סקודה מציגה את הקודיאק – רכב פנאי חדש
צילום: מנהל
זה יקרה עם כניסה לפלחים חדשים, לשווקים חדשים ודרך חיזוק התחום הדיגיטאלי שלנו והקישוריות האלקטרונית של המכונית. הקודיאק נותן לנו את שלושתם. הוא יאפשר לנו כניסה לשווקים חדשים בהם רכב כזה הינו חשוב ולכן פותח אפשרויות רבות. הוא יהיה רכב מאוד תחרותי והוא מראה את הכיוון של סקודה לעתיד. אבל התרומה שלו היא לא רק במכירות ישירות, אלא גם תרומה לתדמית המותג".

העיר, הדוב והרכב
קרוב לוודאי שעל קודיאק, האי באלסקה והעיירה המרכזית שבו, לא שמעתם מעולם, וכנראה שגם לא נתקלתם בדוב הגדול עם אותו השם. אבל כמו תמיד, השם לא נבחר במקרה. הקודיאק, כמו שאומרים ראשי החברה, יוסיף לא רק למכירות אלא גם לתדמית. זו כנראה הסיבה שעם הקודיאק סקודה בצעה מהלך חשיפה ארוך, בשונה מדרכה הרגילה. גם מסיבת החשיפה בברלין הייתה שונה ממה שניתן לצפות. פחות "בגובה העיניים", ולא שופעת מידע שימושי – אלא יותר חגיגה של פתיחת עידן חדש. לערב הגיעה, איך לא, אפילו ראש העיר של קודיאק, שכמות התושבים בה אינה גדולה משמעותית ממספר העיתונאים שהגיעו לאירוע...
סקודה מציגה את הקודיאק – רכב פנאי חדש
צילום: מנהל
החשיבות ברורה. הקודיאק הינו ראשון בגל כלי פנאי חדשים שמתכנן היצרן הצ'כי להציג בשנים הקרובות. "דיברתם על שלושה כלי פנאי חדשים האם המספר יגדל?" אני שואל את מאייר. "כרגע אנחנו כבר מדברים על ארבעה ובוחנים את השוק. זה תחום שגדל מאוד אז יש כאן הרבה אפשרויות" מחייך מאייר ומאשר שגם אם סקודה התעכבה עם הירידה לעפר, הרי שעכשיו היא מעלה הילוך.

מפגש ראשון
למרות שאבות הטיפוס שהציגה סקודה לא ממש חשפו את עיצוב הקודיאק, הרי שקשה להגיד שהעיצוב מפתיע. הוא מהווה עוד צעד בהתפתחות העיצוב ה"סקודאי" לכיוון מודרני, מדויק וחד יותר. את זה בדיוק רצה להשיג המעצב יוזף קבאן. "מבחינת מראה זה הצעד הבא שלנו" הוא מסביר "אנחנו נכנסים לתחום חדש וזו המכונית הגדולה ביותר שלנו, אבל כל הדגמים ירוויחו מכך. היא חזקה בקווים אבל גם סימפטית. אנחנו כל הזמן מדברים על שילוב שימושיות עם רגש וכאן יש אופי מיוחד".
סקודה מציגה את הקודיאק – רכב פנאי חדש
צילום: מנהל
החידוש העיקרי מבחינתו הוא המשחק ביחידות התאורה הקדמיות עם הרמתם למעלה מ"הלכלוך של העפר" ומראה ארבע העיניים שיגיע לעוד דגמים. קווי הדופן חסונים והאחוריים עם הפנסים החדשים מוסיפים דינאמיות. למרות שמדובר ברכב גדול הוא אינו נראה כבד.

החכמה
בסקודה גאים בפתרונות ה"פשוט חכם" שהקודיאק שופע בהם, כמו מגן גומי שנשלף אוטומטית מתוך הדלת עם פתיחתה ושומר על הקצה שלה, או במגשים שמאחורי המשענות – אלו, למרות מראה לא מבטיח, יודעים להיעצר בשפע זוויות. ויש כמובן מטריה שיכולה להידחק בתוך הדופן, עניין שכבר הפך אצלם למסורת. ועוד עניין של מסורת – גם עם שבעה מושבים נותר מקום יותר מסמלי למטען.
סקודה מציגה את הקודיאק – רכב פנאי חדש
צילום: מנהל
השורה השלישית, למרות האווירה הנעימה שבה, תתאים כמובן יותר לילדים. המרחב לראש סביר אבל כרית המושב מאוד קצרה ולא נוחה. גם הכניסה לא קלה. בשורה המרכזית המרחב טוב ויש יציאות מיזוג.
סביבת הנהג מהווה גם היא צעד קדימה בתוך מסורת סקודה. היא מזכירה את הסופרב, עם איכות חומרים טובה אך הגשה והרגשה פחות יוקרתית מבפולקסווגן. האלמנט הבולט כאן הוא כנראה מערך המולטימדיה הגדול יותר (עם ממשק לאנדרואיד-אוטו ואפל קארפליי) שמחליף את הלחצנים הפיזיים בלחצני מגע על הצג עצמו. לטובת אווירת השטח תנוחת הנהיגה גבוהה, ובתחתית הקונסולה זרועות שמתחברות לאיזור הבורר ויוצרות מראה קשוח יותר.

סקודה מציגה את הקודיאק – רכב פנאי חדש
צילום: מנהל

מתחת לעור
הקודיאק משלב בין בסיס גלגלים ארוך יחסית (279 ס"מ) לאורך כללי לא מוגזם של 470 ס"מ (לדוגמא ביונדאי סנטה-פה מדובר ב-270 ס"מ ו-469 ס"מ בהתאמה). הוא יוצע עם מנועי ה-1.4 ליטר TSI 150 כ"ס (עם או בלי ניתוק צילינדרים) וה-2.0 ליטר 180 כ"ס. אלו אומנם הספקים נמוכים יחסית למקובל בקטגוריה, אך בשילוב עם תיבות דו-מצמדיות (6 הילוכים במנוע הקטן, 7 בגדול) מתקבלים ביצועים טובים למדי: 197 קמ"ש מרביים והאצה למאה ב-9.6 ש' לגרסת ה-1.4 ל' הנעה קדמית; 205 קמ"ש ו-7.8 ש' למנוע החזק (שמשודך להנעה כפולה בלבד). בתחום הדיזל מדובר על מנוע 2.0 ליטר עם 150 כ"ס או 190 כ"ס.
והיכן המנועים החזקים יותר שפגשנו בסופרב? "זה נמצא בדיון" מסביר לנו ראש הפרוייקט, יזי דיטריך "יש שאלה אם הלקוח רוצה זאת ואנחנו חושבים שלא. כרגע הפסגה היא 180 כ"ס בבנזין ו-190 בדיזל, אבל אם נחשוב שצריך, נוסיף". ואז מוסיף בגאווה "רצינו לייצר מכונית קומפקטית עם שבעה מקומות והצלחנו (למרות שהתוצאה לא ממש קומפקטית. א.ש). עם הקודיאק אנחנו מכריזים על מראה קו הפנאי החדש שלנו". הוא עצמו כבר עובד בימים אלה על מחליף הייטי שיוצג תוך שנה.

איתות ראשון
כל הסימנים מראים שלסקודה יש את המרכיבים לסיפור הצלחה נוסף, אבל צריך להמתין למבחן המעשי ולמחיר. ההנחה היא שהוא יעלה קצת יותר מהסופרב – כלומר החל מ-170,000-175,000 שקלים. הקודיאק צפוי להגיע אלינו בשליש הראשון של 2017 ואז נראה האם תצליח סקודה להפתיע שוב את השוק.
סקודה מציגה את הקודיאק – רכב פנאי חדש
צילום: מנהל