"פקקים בדרך לעזוז!" – זה מה שאומר בהתרגשות בלתי מוסתרת ערן דורון, מנכ"ל מועצה אזורית רמת נגב, שמדבר על כעשרת אלפים איש שיגיעו לאזור בחול המועד סוכות. מדובר בכביש 10, מקום שקסמו היה בכך שבכל הפעמים שבהן הייתי בו בשנים שעברו הוא היה תמיד שומם – רק אני והמדבר. החגיגה עכשיו היא שדרך הגבול עם סיני נפתחה לתנועה, כלומר: רק חלק ממנה.
אורך הכביש כ-180 ק"מ, מדרום רצועת עזה ופתחת ניצנה ועד לנקודה בה הוא מתחבר עם כביש 12 בואכה אילת – אבל רק כ-50 קילומטרים אושרו לנסיעה, ורק בחול המועד. הכביש נסגר לאחר הפיגוע הרצחני שהיה דווקא בכביש אחר, כביש 12, בשנת 2011, ומאז אין יוצא ואין בא. אלא אם אתה במדים. וזו שערורייה.
חלק מכביש הגבול עם מצרים – פתוח היום ומחר
צילום: מנהל
מדובר באחד הכבישים היפים בישראל, זה הנמתח לאורך קו הגבול עם מצרים, במקום שהוא הכי אפריקה בארץ, הכי סוף העולם שהמדינה הצפופה שלנו יכולה לספק. כביש שממנו נראים מרחבי סיני, נופי בראשית וגם חיילים מצרים משועממים. בגבול שהיה פרוץ במשך שנים נוספה גדר חכמה וענקית, פרויקט ענק שעלה מאות מיליוני שקלים. וגדר זו מדגישה עוד יותר את הבעיה: איך קורה שכביש שהוא בריבונות ישראל, בשטח ישראל, במקום שאין כל ויכוח לגביו, סגור לאזרחי המדינה?
סגירת כביש כזה מראה משהו על היחס לנגב. וגם זה צריך להשתנות.
חלק מכביש הגבול עם מצרים – פתוח היום ומחר
צילום: מנהל
אז כל הכבוד לחטיבת שגיא ולאלו שאישרו את פתיחת הכביש בימי החג. ועכשיו – גם אם יש סיכון מסוים, אנא הזהירו אם יש התרעות, אבטחו כמו שצריך – וכבוד הרמטכ"ל וגם שר הביטחון, ואדוני ראש הממשלה: אשרו למי שרוצה לנהוג או לרכוב בדרך הזאת לעשות זאת כל השנה, פשוט כדי לנסוע ולטייל בישראל – בכל ישראל.
ואתם, בינתיים, מהרו – הדרך תהיה פתוחה עד מחר, 24 באוקטובר.
ותודה להונדה על הקרוסטורר, אופנוע הטיולים המגודל (1237 סמ"ק, 127 כ"ס) שהיה בן לוויה נפלא לזוג ברכיבה על כביש מהסוג הזה.
חלק מכביש הגבול עם מצרים – פתוח היום ומחר
צילום: מנהל