יש מכוניות עם מורשת טובה, דורות של דגמים קודמים שאנשים אהבו ואוהבים לזכור; יש מכוניות שהיה עדיף להן שההיסטוריה שלהן תימחק. כזו למשל הייתה הגרסה הראשונה של שברולט קרוז. המכונית הבטיחה המון על הנייר: מנוע חזק, תיבה אוטומטית מרובת הילוכים וממדים נדיבים. אולם, התיבה האוטומטית סבלה מבעיות אמינות, ויצרה לקרוז מוניטין של רכב בעייתי.
היצרן טוען שבשווקים בהם נמכרה הקרוז בעיקר עם תיבה ידנית היא הפכה לפופולארית מאוד; אולם כאן, בישראל, התיבה השלטת היא אוטומטית. נכון שהגרסה האחרונה של הקרוז הקודמת, זו ששווקה עם מנוע 1.4 ליטר טורבו ותיבה מעודכנת, כבר שופרה מאוד, אך מי שנכווה ברותחין, נזהר גם כשמחליפים את תיבת ההילוכים...
בימים אלו ממש מושקת בישראל קרוז חדשה לגמרי, היא מיוצרת בארה"ב ומבטיחה רבות. יצאנו עוד קודם כל הדרך ללוס אנג'לס לבדוק אם יש לה הכלים להתגבר על התדמית השלילית של הדגם אותו היא יורשת.
שברולט קרוז 5 דלתות – מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
במבט ראשון
הקרוז היא מכונית חדשה לגמרי. היא גדולה: בסיס הגלגלים הוא 270 ס"מ, וגם אורכה, 445 ס"מ, מכובד להאצ'בק (הסדאן ארוכה ב-21 ס"מ). העיצוב עדכני ונאה, בעיקר בגרסת חמש הדלתות, ומבחינה עיצובית לא תהיה לה כל בעיה עם אחיותיה לסגמנט המשפחתיות בארץ. למנוע, 1.4 ליטר טורבו, המוכר לנו גם מהאסטרה, הספק של 153 כ"ס ומומנט של 24.4 קג"מ (כבר מתחת ל-2000 סל"ד). הנתונים על הנייר מדווחים על מיאוץ ל-60 מייל (97 קמ"ש) ב-7.7 שניות, ומהירות מרבית החוצה את קו ה-200 קמ"ש. מרווח הפנים נדיב, האבזור נאה, המסכים נוחים לשימוש ותנוחת הנהיגה טובה.
האבזור הבטיחותי שיוצמד לגרסאות הקרוז שתימכרנה בארץ כולל מערכת מובילאיי, 10 כריות בטיחות ומערכת ייחודית המכונה "הגנה על בני העשרה"; מערכת זו מאפשרת להורה לכוון את המכונית כך שתדווח על חריגות ממהירות מוגדרת, על מרחקים וזמני נהיגה, וגם להגביל חלק מתכונות המכונית כמו למשל עוצמת מערכת השמע. נחמד (אם אתה הורה ולא צעיר מתלהב).
בשלב זה, לא יגיעו לארץ מערכות הבטיחות האקטיביות, הכוללות תיקון סטייה מנתיב ובלימה עצמאית ומלאה כאשר הנהג נרדם – וחבל. הגיע הזמן שממשלת ישראל תבין שרשימת אבזור הבטיחות המקנה ניקוד המעניק הטבות מס, מפגרת בהרבה ביחס להתקדמות הטכנולוגית. ברשימה הנוכחית דגש על מערכות מתריעות, לא פעילות, ועולם הרכב כבר נוסע הלאה.
שברולט קרוז 5 דלתות – מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
בנסיעה
המארגנים הפתיעו אותי באיתור כבישים מאתגרים ממש באזור לוס אנג'לס. מלהולם דרייב למשל, התגלה ככביש מפותל, מהיר בחלקו, המטפס בתלילות ומאפשר בחינה טובה של השלדה, ההגה ומערכת ההנעה. ואת זה בדיוק עשיתי. נסעתי מהר למדי בעליות, השתמשתי במתכוון בבלמים בירידות, ואני יכול לבשר לכם שהקרוז החדשה נוסעת טוב מאוד.
הקרוז החדשה מהירה, זריזה, אוהבת לשנות כיוון, ההגה שלה מדויק ובעל משוב הדומה לזה של היותר טובות בין המשפחתיות הקומפקטיות. גם הבלמים, למרות שחיממתי אותם בירידות, לא הפסיקו לנשוך. חשובה לא פחות היא העובדה שהקרוז אינה מענישה את הנוסע בה גם בכבישים היותר גרועים של לוס אנג'לס, ויש לא מעט מאלה מחוץ לכבישים המהירים. ולנוחות הנסיעה יש בונוס בדמות בידוד טוב מהרגיל לרעשים בכלל ולרעשי כביש בפרט.
סיכום וסיכוי
שברולט קרוז האצ'בק מוצעת בישראל ב-125,000 שקלים – מחיר נמוך מזה של המתחרה-אחות הישירה, ותחרותי בקטגוריה המשפחתית. לזכותה יחידת הנעה מרשימה ובעלת יכולת, איכות נסיעה ויכולת דינמית טובות – ועיצוב מושך בגרסה זו. לחובתה, בעיקר, עומד המחסור במערכות בטיחות עדכניות.
מבחן מקיף על שברולט קרוז סדאן, שנערך בארץ, יעלה לאתר במהלך השבוע הבא.
שברולט קרוז 5 דלתות – מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל