'אוטו השנה' יש רק אחד, אבל קטגוריות רכב יש הרבה. לכן, מלבד הבחירה בדגם הבולט של השנה, אנו בוחרים גם ב'אוטו השנה' שבכל אחת מהקטגוריות הראשיות. להבדיל מהתחרות הראשית, הבחירה ב'אוטו השנה' של כל קטגוריה וקטגוריה נעשית על ידי כתבי אוטו בלבד. בנוסף, בכל קטגוריית רכב עומדים לבחירה כל הדגמים הנמכרים בארץ עם סגירת התחרות, ולא רק הדגמים החדשים עליהם נהגנו בארץ לראשונה.
מיני
עם מחירי המכוניות בארץ, לא מפתיע לגלות שאנשים לוקחים את המכוניות שלהם ברצינות, אפילו את הקטנות שבהן. זו הסיבה, כנראה, שבקטגורית המיני אפשר לראות העדפה ברורה למכוניות מיני שמרניות, כאלו שנראות כמו מכונית גדולה, רק בקטן, ולא מנסות להציע אופי שובב או שונה. שלוש רבות המכר של הקטגוריה הן בדיוק כאלו - ובמקרה או שלא, כולן מגיעות מקוריאה. אבל בעוד הפיקנטו היא מלכת המכירות הבלתי מעורערת של הקטגוריה, הרי שהנבחרת שלנו היא שברולט ספארק, החברה הצעירה ביותר בטריו, בזכות יחידת ההנעה המוצלחת ביותר ואופציות האבזור המודרניות, שלא קיימות אצל המתחרות.
מתמודדת צמודה על התואר: מאזדה 3, בזכות תא הנוסעים האיכותי והמאובזר, הביצועים והיכולת הדינמית.
אוטו השנה בקטגורית מיני: שברולט ספארק

בתואר אוטו השנה 2017, בקטגוריה מיני, זכתה שברולט ספארק. בזכות יחידת הנעה חזקה וחסכונית ואופציות אבזור עשירות.
אוטו השנה 2017 - הנבחרת
צילום: אילן קליין, בני דוייטש, שחר אלגזי, תומר פדר
סופרמיני
קטגורית הסופרמיני היא כנראה הקטגוריה שעושה למתכננים בחברות הרכב את כאב הראש הגדול ביותר כאשר הם באים לקבל החלטות. קהלי היעד שלה הם המגוונים ביותר - מצעירים שלהם זה רכבם הראשון, דרך משפחות צעירות שמחפשות כלי רכב וורסטילי ככל האפשר בתקציב צנוע, ועד בני הגיל השלישי שכבר לא צריכים רכב גדול לכל המשפחה, אבל מחפשים את איכות החיים והאבזור לו התרגלו לקבל במכוניות הגדולות. כך שלא מפתיע לגלות הבדלי גישות הבאים לידי ביטוי במוצרים הסופיים שמציעות חברות הרכב השונות - זו שמה דגש על ביצועים והתנהגות, אחרת על נוחות, שלישית על מרחב פנימי ותא מטען גדול וכן הלאה. מאזדה 2 תקרוץ לחובבי הנהיגה ולמי שמחפשים תא נוסעים איכותי (בעיקר ברמת הגימור 'פיור וויט'), הונדה ג'אז ויונדאי i20 למי שמחפש מרחב פנים נדיב, סקודה פאביה למי שמחפש ביצועים - אבל בקטגוריה הזו נדרשת מכונית שיודעת לעשות הכל בצורה סבירה ומעלה, ולכן המכונית הנבחרת - למרות שמחירה החדש פחות אטרקטיבי - היא הפיג'ו 208.
אוטו השנה 2017 בקטגורית סופרמיני:פיג'ו 208

בתואר אוטו השנה 2017 בקטגורית סופרמיני זכתה פיג'ו 208. היא אינה מכריעה את מתחרותיה בנוקאאוט - היא לא "הכי טובה" בכל תחום (מרחב פנימי, ביצועים וכן הלאה), אבל טובה בכולם ולא נופלת באף תחום.

אוטו השנה 2017 - הנבחרת
צילום: אילן קליין, בני דוייטש, שחר אלגזי, תומר פדר
משפחתיות
נכון לעכשיו, הקטגוריה המשפחתית היא עדיין הקטגוריה הגדולה ביותר בארץ, והקטגוריה משמעותית בכל העולם, לכן לא פלא לגלות כאן שפע של מכוניות טובות המתחרות על התואר. בניגוד לקטגורית הסופרמיני, כאן קהל היעד הומוגני יותר, והמכוניות קרובות יותר בחבילה שהן מציעות. ועדיין, יש מכונית שמצליחה להתבלט מעל הממוצע הגבוה - יונדאי איוניק. היא עושה זאת גם בזכות מערכת הנעה היברידית יעילה וחסכונית, אבל בעיקר בזכות אבזור בטיחות שופע במיוחד, כזה שאנו מקווים שיהפוך במהרה לתקני בקטגוריה, או לפחות יוצע כאופציה-לא-יקרה-מדי בכל המשפחתיות בארץ.
מתמודדת צמודה על התואר: מאזדה 3, בזכות תא הנוסעים האיכותי והמאובזר, הביצועים והיכולת הדינמית.
אוטו השנה 2017 בקטגורית המשפחתיות: יונדאי איוניק
אוטו השנה 2017 בקטגוריה המשפחתית הוא יונדאי איוניק. האיוניק, שהגיעה לקראת סוף השנה, הביאה בנוסף לאבזור נוחות עשיר ואבזור בטיחות מתקדם ביותר, גם הנעה היברידית, שחוסכת בצריכת הדלק ומקטינה את פליטת המזהמים לאוויר.
אוטו השנה 2017 - הנבחרת
צילום: אילן קליין, בני דוייטש, שחר אלגזי, תומר פדר
רכבי פנאי קטנים
קטגורית רכבי הפנאי הקטנים פרצה לתודעת הציבור עם ניסאן ג'וק, שהפך ללהיט מכירות מיידי עם הגעתו ארצה ב-2011 (וגם בשאר העולם). ולא רק לתודעת הציבור, אלא גם לתודעת היצרנים, שהזדרזו כולם להציג מתחרים משלהם בקטגוריה. אלא שהדור הראשון של רכבי הפנאי הקטנים משאיר תחושת בוסר קלה – הן בביצוע, והן בכיוון הכללי, כאשר כל יצרן בוחר כיוון מעט שונה, וכולם מסתפקים באיכות חומרים בסיסית בתא הנוסעים. ומתוך החבורה המגוונת הזו, נראה שמי שקלעו הכי טוב למטרה הם אנשי סוזוקי. הויטארה אומנם רחוק מאוד באופי ובמכניקה מהמכוניות הקודמות שנשאו את השם, אבל שמר על עיצוב "פנאי" קלאסי. הוא משלב זאת עם ממדים צנועים יחסית מבלי להיות צפוף, ואופציה לאבזור עשיר (וגם להנעה כפולה! כל הכבוד סוזוקי).
התוצאה מצליחה להיות רחוקה מספיק מסופרמיני מצד אחד, ומרכבי הפנאי הקומפקטיים מצד שני כדי להקנות לויטארה אופי ברור וממוקד, וההצלחה במכירות מוכיחה שלא רק אנחנו חושבים שמדובר במתכון מוצלח.
מתמודד צמוד על התואר: פיג'ו 2008, בזכות יכולת דינמית טובה, נוחות נסיעה ומערכת הנעה יעילה.
אוטו השנה 2017 בקטגורית רכבי הפנאי הקטנים: סוזוקי ויטארה
אוטו השנה 2017 בקטגורית רכבי הפנאי הקטנים הוא סוזוקי ויטארה, בזכות השילוב המדויק בין עיצוב מושך, ביצועים מספקים, אבזור טוב ואופציה להנעה כפולה.
אוטו השנה 2017 - הנבחרת
צילום: אילן קליין, בני דוייטש, שחר אלגזי, תומר פדר
רכבי פנאי קומפקטיים
כאשר הציגה קיה את גרסת ה-1.6 ליטר של הספורטאז' במחיר כמעט משפחתי, ושמה את חלום ה"ג'יפ" בהישג ידו של קונה הרכב הממוצע, היה ברור שתהיה לכך השפעה משמעותית על השוק. כאשר המתחרים יישרו קו, התוצאה הייתה בלתי נמנעת - נסיקה חדה במכירות הקטגוריה, שנראית בדרך להפוך לקטגוריה הפופולארית ביותר בישראל. השנה הצטרפו לזירה כמה מתמודדות חזקות מאוד, כמו פיג'ו 3008 וסיאט אטקה, יש אחרות ויש עוד שנמצאות בדרך. ולמרות זאת, הבחירה שלנו בקטגוריה הזו היא גם הרכב שזכה בתואר 'אוטו השנה 2017' – ומאותה סיבה: בזכות אבזור הבטיחות השופע שמוצע כבר בגרסת הבסיס. אבל קיה ספוראטז' הוא יותר מאשר פלטפורמת אבזור בטיחות - הוא מרווח יחסית, ונותן תחושה מאסיבית שנבדלת מאוד מהתחושה המתקבלת בנהיגה במכונית פרטית. יש לזה חסרונות (בתחום הדינמי), אבל זה משהו שרוב הציבור אוהב ומחפש ברכבי פנאי.
אז נכון, מערכת ההנעה שלו היא לא הכי מתקדמת, חזקה או חסכונית - אלא אם מגיעים לגרסה הבכירה - אבל הביצועים סבירים ולא מצליחים לקלקל חבילה מוצלחת שמוצעת במחיר תחרותי.
מתמודדים צמודים על התואר - פיג'ו 3008 בגרסאות המאובזרות, בזכות תא נוסעים מרהיב וביצוע כללי טוב מאוד, שהופכים אותה לאופציה מעניינת לחובבי עיצוב, ולמי שמחפשים משהו קצת שונה. קיה נירו בזכות אבזור בטיחות מעולה ויחידת הנעה היברידית במחיר צנוע יחסית.
אוטו השנה 2017 בקטגורית רכבי הפנאי הקומפקטיים: קיה ספורטאז'
אוטו השנה 2017 בקטגורית רכבי הפנאי הקומפקטיים הוא קיה ספורטאז'. הדור הקודם של הספורטאז' "שבר את השוק" בזכות מחיר שהיה קרוב לשל מכונית משפחתית. הדגם החדש שהגיע השנה, שבר שוב את השוק בזכות היצע עשיר של מערכות בטיחות מתקדמות (ובעיקר תיקון סטייה מנתיב ובלימה אוטונומית) כבר בגרסת הבסיס - שעדיין עולה רק קצת יותר ממשפחתית. וכמו בדור הקודם עם המחיר, גם כאן מוביל הספורטאז' מגמה, כאשר יותר ויותר יבואנים מחקים את המהלך.
מסיבה זו, הספורטאז' זכה גם בתואר "אוטו השנה 2017" בבחירה פה אחד של חברי מערכת 'אוטו' ובמקום הראשון בפער גדול בקרב הקהל.
אוטו השנה 2017 - הנבחרת
צילום: אילן קליין, בני דוייטש, שחר אלגזי, תומר פדר
משפחתיות גדולות/מנהלים
הקטגוריה הזו הפתיעה השנה עם רנסנס במכירות, אחרי שנים של דעיכה. ואולי הסיבה לכך היא הגעת מכוניות שהצדיקו את התואר "מכוניות מנהלים", שעדיין דבק בקטגוריה מאז ימי מדרגות המיסוי לפי נפח מנוע באלף שעבר. מכוניות שהיו יותר מאשר משפחתית - רק יותר גדולה. כאלו שהציעו ערך מוסף אמיתי בתחום האבזור והתחושה בתא הנוסעים, כמו גם בתחום הביצועים. ומי שעשתה זאת בצורה המובהקת ביותר - וזכתה להצלחה תואמת במכירות - היא סקודה סופרב. מכונית שמציעה מרחב אדיר בתא הנוסעים (וגם בתא המטען), ושפע אופציות מנועים ואבזור שמתאימים אותה לכל טעם וכיס (עמוק. בכל זאת, זו מכונית מנהלים - בישראל). עד כדי כך, שבגרסאות הבכירות שלה היא שולחת את גרסאות הבסיס של קטגורית המשפחתיות-גדולות-פרימיום לחפש תירוצים לפער התמורה והביצועים.

אוטו השנה 2017 בקטגורית רכבי המנהלים: סקודה סופרב
סקודה סופרב היא הזוכה בתואר אוטו השנה 2017 בקטגורית רכבי המנהלים (משפחתיות גדולות). היא זוכה בתואר בזכות שילוב בין מרחב פנימי ענק, תא נוסעים עשוי היטב, ביצועים טובים ומבחר גדול מאוד של גרסאות, מכאלו בטווח המחירים הנמוך של הקטגוריה, ועד גרסאות עילית חזקות ומצוידות היטב, שמציעות אלטרנטיבה קוסמת למכוניות פרימיום.
אוטו השנה 2017 - הנבחרת
צילום: אילן קליין, בני דוייטש, שחר אלגזי, תומר פדר

רכבי יוקרה
לשלוח אותנו לבחור את אוטו השנה בקטגורית היוקרה זה קצת כמו לשלוח ילדים לתוך חנות ממתקים ענקים ולהגיד להם שמותר להם לבחור רק אחד. קצת לא פייר. אבל אין לנו על מי להתלונן - כי אנחנו הפלנו את המשימה הזו על עצמנו...
המון מכוניות מעולות יש בקטגוריה הזו, וגם המון מכוניות נחשקות ומעוררות, אבל הייתה אחת שהכי "עשתה לנו את זה" - מזראטי לבנטה. רכב הפנאי הראשון בתולדות מזראטי מצליח להיות יפה כמו מזראטי (מישהו אמר פורשה קאיין?), להציע תא נוסעים יוקרתי, התנהגות ספורטיבית כיאה למותג - וצליל מנוע שפורט על הנימים הנכונים. והיא עולה "רק" פי חמישה ממשפחתית ממוצעת, פי ארבעה בערך ממשפחתית גדולה. במונחי עולם היוקרה, זה באמת רק, בלי גרשיים.
אוטו השנה 2017 בקטגורית רכבי היוקרה: מזראטי לבנטה
בתואר אוטו השנה 2017 בקטגורית רכבי היוקרה זכתה מזראטי לבנטה, בזכות השילוב בין עיצוב מושך - לא עניין מובן מאליו בקטגורית הפנאי-פרימיום - עם ביצועים טובים והצלחה בשמירה על אופי המותג, למרות הצמיחה בגובה. מחיר אטרקטיבי יחסית למתחרות לא מזיק גם כן.
אוטו השנה 2017 - הנבחרת
צילום: אילן קליין, בני דוייטש, שחר אלגזי, תומר פדר
ספורטיביות
כדי למנוע מהדיון בנושא הזוכה בקטגוריה הזו לגלוש לקווים פיזיים (זרקו לחדר מלא חובבי רכב, לא משנה מאיזו עדה, שאלה בסגנון "מי יותר טובה, 911 טורבו או פרארי 488" ותראו מה קורה), החלטנו לקבוע רף מחיר לקטגוריה הזו - חצי מליון שקלים - כדי להוציא מהתמונה את קצה הפירמידה ולהחזיר את הדיון לפסים קצת יותר שפויים. הלא במילא מי ששם שני מליון שקלים על מכונית ספורט (פלוס מינוס כמה מאות אלפים, אל תהיו קטנוניים), לא עושה זאת משיקולים הגיוניים.
וגם אחרי הגיזום נשארנו עם דיון ער וסוער. יכול להיות שאם היינו מצליחים לנהוג באחת מה-718 החדשות העסק היה פשוט יותר, אבל למרות הצהרות חוזרות ונשנות של היבואן, עדיין לא קיבלנו רכב מבחן. במצב הקיים, התלבטנו בין מספר הוט-האצ' רבות יכולת - והדור הנוכחי מציע יכולות על סף המופרך - לבין השברולט קמארו. השברולט פחות מהוקצעת, פחות מדויקת לנהיגה, ואין ספק שברוב הכבישים אני אישית אהיה מהיר יותר בכמה מההוט-האצ'ים הבכירות. אבל הקמארו מביאה לזירה משהו אחר - בעיצוב, בהנעה האחורית, במנוע גדל הנפח (אגב מנוע גדול - מתי כבר יתחילו לייבא את ה-V8?!), בתא הנוסעים וכן - גם באופי הפרוע והלא לגמרי משויף. הנהיגה בה היא "אירוע" גם בהתניידות מנהלתית - וזה חשוב לדעתנו יותר מעשירית שניה שאף אחד לא ימדוד על מסלול שלא קיים.
מתמודדות צמודות על התואר:סובארו STI,הונדה סיוויק טייפ R
אוטו השנה 2017 בקטגוריה הספורטיבית: שברולט קאמרו

בתואר אוטו השנה 2017 בקטגורית הספורטיביות זוכה שברולט קאמרו בזכות הייחוד. היא אולי לא הכי מהירה מבין המכוניות שאפשר לקנות בכסף הזה, אבל היא ללא ספק הכי דרמטית ומיוחדת. מכונית שהופכת גם הקפצה של הילדים לגן לחוויה.
אוטו השנה 2017 - הנבחרת
צילום: אילן קליין, בני דוייטש, שחר אלגזי, תומר פדר
קניית השנה
שוק הרכב הישראלי הפך בשנים האחרונות לדינמי בהרבה מבעבר. לא בתחום התנהגות הכביש, לצערנו, אלא בתחום התנהגות המחיר. הקשר בין המחיר הרשמי למחיר האמיתי בו ניתן לקנות את הרכב הפך לגמיש בהרבה מבעבר, מה שמקשה מאוד על בחירת קניית השנה. האם להתייחס למחירון - או גם למחירי מבצע שנמשכו הרבה זמן? ואם כן - מה ההגדרה ל"הרבה זמן"? ומה לגבי עסקאות 'אפס ק"מ'? באלו האחרונות אפשר לא פעם למצוא עסקאות קורצות, אפילו קורצות מאוד - ועדיין, קניית השנה שלנו היא סיאט איביזה בגרסה האוטומטית וברמת האבזור הבסיסית. רכב שהוצע לאורך כל השנה במחיר שנע סביב 80,000 שקלים, מחיר מקביל לזה של הגרסאות הבכירות של רכבי המיני הנפוצים, למרות שהוא גדול וחזק מהם, ולא מוותר על רמת אבזור סבירה. האיביזה מציעה תחבורה יותר-מבסיסית, שיכולה לשרת נאמנה גם משפחה צעירה, במחיר שרק לפני שש שנים היה מספיק בקושי לקניית סופרמיני ידנית בסיסית.
אוטו השנה 2017 בקטגורית קניית השנה: סיאט איביזה
בתואר אוטו השנה 2017 בקטגורית קניית השנה זוכה סיאט איביזה, שלאורך תקופה ארוכה נמכרת במחיר נמוך משמעותית מהמקובל בקטגוריה, למרות שיחידת הכח ורמת האבזור שלה אינן נופלות מהמקובל. למעשה, האיביזה נמכרת במחיר הדומה יותר לקטגורית המיני, מאשר לקטגורית הסופרמיני ובכך ראויה לתוארה.
אוטו השנה 2017 - הנבחרת
צילום: אילן קליין, בני דוייטש, שחר אלגזי, תומר פדר

מותג השנה
כדי לזכות בתואר 'מותג השנה', מותג צריך לעשות צעד משמעותי. להציג שינוי גישה או רוח חדשה. קצת כמו הקריטריונים שמגדירים את 'אוטו השנה'. וצריך שהשינוי הזה ייגע ביותר מאשר דגם אחד - כך שגם מהלך מעניין כמו זה שעשתה מאזדה עם מאזדה 3 לא מספיק. לעומת זאת המהלך שביצעה טויוטה בתחום הבטיחות, כאשר אבזרה חלק נכבד מההיצע שלה - שכולל את החלק הארי ממכירות המותג - באביזרי בטיחות מתקדמת וללא תוספת מחיר, הוא מהלך שמצביע על רוח חדשה. מספיק להיזכר בקורולה של 2008, שהגיעה עם ארבע כריות אוויר בלבד (ולא עם כל השבע שהציע היצרן) כי "הציבור לא רוצה לשלם בשביל בטיחות", כדי להבין באיזה מהפך מדובר. אנחנו, כמובן, לגמרי בעד - ומקווים שבקרוב כל שאר המותגים יישרו קו.
מתמודדת צמודה על התואר: מאזדה3, בזכות תא הנוסעים האיכותי והמאובזר, הביצועים והיכולת הדינמית.
מותג השנה 2017: טויוטה
מותג טויוטה זוכה בתואר מותג השנה 2017 בזכות המהפך שעבר השנה בתחום האבזור, ובעיקר האבזור הבטיחותי - לא עוד אבזור בסיסי כי "זה מה שהקהל רוצה", אלא מדיניות של הכנסת אביזרי בטיחות מתקדמים לרוב דגמי המאסה של המותג, כך שכיום רוב מכוניות טויוטה הנמכרות בארץ מוצעות כסטנדרט עם אבזור בטיחות מתקדם.
אוטו השנה 2017 - הנבחרת
צילום: אילן קליין, בני דוייטש, שחר אלגזי, תומר פדר