רולס רויס מציגה דור חדש לספינת הדגל שלה, פאנטום. מדובר בדור שמיני לדגם, שהוצג לראשונה לפני כמעט 100 שנים, ב-1925. הדור היוצא, אגב, הוצג ב-2003, כך שאפשר להבין כי קצב העדכון של ספינת הדגל של רולס-רויס הוא לא מהיר במיוחד, בלשון המעטה.
אחרי פרק זמן ממושך כל כך, הגיעה העת להציג דור חדש לחלוטין למכונית שנחשבת על ידי רבים למכונית הפאר-על האולטימטיבית. כיאה למעמדה, המכונית החדשה מכילה את המיטב שיש לתעשיית הרכב להציע, כאשר הדגש – כמו בכל רולס רויס – הוא על ביצוע ברמה הגבוהה ביותר, עידון, תחושת "חוסר מאמץ" ולא פחות חשוב - תחושת "מורשת", שלא לומר שמרנות. פאנטום דור-שמיני זוכה לפלטפורמה חדשה לגמרי – כשלראשונה אי-פעם ברולס רויס, מדובר בפלטפורמה מודולארית שתשרת את כל דגמי העתיד של רולס-רויס. היא עשויה אלומיניום, קלה וקשיחה יותר (ב-30%) מבעבר – כן, אלו דברים חשובים במכוניות פאר-על בדיוק כמו במכוניות עממיות. ואגב מכוניות עממיות - ברולס רויס מדגישים כי מדובר בפלטפורמה שפותחה על ידם מהבסיס, ותשרת רק את דגמי המותג – כדי שחלילה לא יקבל מישהו את הרעיון שמדובר בפלטפורמה של איזו סדרה 7 המונית (ב.מ.וו היא, כזכור, בעלת הבית של רולס-רויס).
כשטייקונים חולמים - רולס רויס פאנטום חדשה
צילום: מנהל
אם הזכרנו מסורת, אז גם בדור השמיני של הפאנטום נמצא מנוע V12 בנפח 6.75 ליטר – מבנה המנוע האופייני לדגמי פאנטום ב-30 השנים האחרונות – אך בדור הזה הוא נעזר בשני מגדשי טורבו כדי להפיק 571 כ"ס, ו-91.7 קג"מ ב-1700 סל"ד. נתונים שגורמים למספרים המרשימים של הדור הקודם (והאטמוספרי) – 460 כ"ס ו-73.4 קג"מ - להחוויר. למרות העליה בהספק, ההנעה נשארה אחורית בלבד, ולא כפולה. אבל ברולס-רויס, כמו ברולס-רויס, העיקר הוא לא במספרים, אלא באופן מסירת הכח, כשגם בדור הזה מבטיחים הבריטים כח זמין ומספק בכל מצב, תוך שמירה על עידון מושלם. נתונים טכניים אחרים – כמו נתוני ביצועים, או מידות – טרם פורסמו.
כשטייקונים חולמים - רולס רויס פאנטום חדשה
צילום: מנהל
למרות המספרים המרשימים, רולס רויס לא רכשה את המוניטין שלה בזכות ביצועים - אלא בזכות הנוחות והנינוחות. לכן, לא מפתיע לגלות כי רולס רויס מצהירה שהפאנטום היא המכונית השקטה ביותר שיש לתעשיית הרכב להציע כיום, לא פחות. גם אם מדובר באמירה לא ממש אובייקטיבית, שעוד דורשת הוכחה, הרי שהצצה במפרט מבהירה כמה מאמץ ותשומת לב השקיעה החברה בבידוד הנוסעים מרעשי העולם החיצון: בפאנטום מותקנים חלונות כפולים בעובי 6 מ"מ(!), למעלה מ-130 ק"ג של חומרי בידוד ואפילו צמיגים ייחודיים (בקוטר "22), בעלי שכבת קצף פנימית לטובת הפחתת הרעש שמייצרים הצמיגים בנסיעה. מתלי אוויר הם עניין מובן מאליו (הם הותקנו גם בדור הקודם), כאשר לטובת כושר התמרון זוכה הפאנטום גם להיגוי לכל ארבעת הגלגלים.
כשטייקונים חולמים - רולס רויס פאנטום חדשה
צילום: מנהל
הצד הטכנולוגי המפותח בא לידי ביטוי במאפיינים נוספים של הפאנטום, אם בענייני נוחות (למשל העובדה שכל דלתות תא הנוסעים ניתנות לסגירה חשמלית מתוך תא הנוסעים) – ואם בתחום הבטיחות. המפרט כולל מערך מצלמות היקפי, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת ראיית לילה, תאורת דרך מבוססת לייזר בעלת טווח הארה של 600 מטר(!), מערכות התרעה על סטייה מנתיב, סכנת התנגשות ופגיעה בהולכי רגל. יחד עם זאת, אין אף זכר למערכות עזר אוטונומיות, גם לא כאלו שהפכו לנפוצות במכוניות עממיות בהרבה. בעצם, אם חושבים על זה, רוכשי רולס רויס פאנטום נהנים ממערכת נהיגה אוטונומית משחר ימי הדגם, בדמות נהג שכיר שנוהג עבורם...
כשטייקונים חולמים - רולס רויס פאנטום חדשה
צילום: מנהל
כמקובל בתחום, חומרי הדיפון הם ברמה הגבוהה ביותר – והלקוח יכול לבחור מבין שפע אופציות סטנדרטיות, ועבור המחיר הנכון – הוא יקבל, פחות או יותר, כל דבר שיבקש. כך, למשל, ניתן לבחור את מבנה המושב האחורי והקונסולה (שכוללת מקרר לבקבוקי שמפניה. או סתם יין) מתוך מספר תצורות אפשריות – וזאת מתוך מטרה לאפשר ליושבים מאחור לנהל שיחה "מבלי לאמץ את הצוואר שלהם" - משפט שמצליח להסביר, יותר מהכל, מדוע רולס רויס הפכה לשם נרדף למכוניות פאר.
כשטייקונים חולמים - רולס רויס פאנטום חדשה
צילום: מנהל