מסלול טיול למעיינות בהרי ירושלים - אוטו

מסלול טיול למעיינות בהרי ירושלים

מסלול טיול בעבירות קלה לשלושה מעיינות שופעים וקרירים בהרי ירושלים

מסלול הטיול משלב גם שביל רכב צר, צדדי והרפתקני בלב יער הקדושים. המסלול מתאים לכל רכב 4x4 ובימי הקיץ גם לרכבי פנאי ללא הנעה כפולה.

אבני דרך
צומת אשתאול, כביש 395, עין כסלון, יער הקדושים, עיינות בוקר, חרבת קטמה, רמת רזיאל, נחל טייסים, גבעת יערים, קיבוץ פלמ"ח צובה, עין טייסים, נחל שורק, גשר רפאים, כביש 386.
עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
- המסלול בעבירות קלה ומתאים לכל כלי רכב 4x4 ובקיץ גם לרכבי פנאי עם הנעה יחידה (2x4). חשוב לצאת לדרך עם מינימום 2 כלי רכב בשיירה וציוד חילוץ וגרירה מתאים.
- המסלול אינו עובר בשטחי אש של צה"ל ואפשרי לנסיעה בכול ימי השבוע (ומומלץ באמצע השבוע כשהשטח שומם, באופן יחסי).
המסלול עובר בחלקו על שבילים ברורים ומסומנים בלב שמורות טבע מוכרזות בהן יש להקפיד שבעתיים.
- אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני המזהם את הטבע והיכול להביא לחנק של החיות בטבע.
- אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
- אורכו של המסלול כ-20 ק"מ בשילוב של כביש ושבילים בשטח והוא יארך כ-4 שעות, בהתאם למהירות הנסיעה ובעיקר זמן השהייה בבריכות של המעיינות.
- חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 10 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il.

מים מהסלע בהרי ירושלים
חלק גדול ממי הגשמים היורדים בחורף של הרי ירושלים זורמים בנחלים מעל הקרקע מערבה לכיוון הים התיכון וחלקם מחלחלים בקרקע עד שהם נעצרים בשכבת סלע אטומה ואז נקווים כמי תהום (או זורמים בזרימה תת קרקעית למאגר תת קרקעי אחר).
כשהמאגר מתמלא או כשהמים מוצאים סדק בסלע, המאפשרים להם לפרוץ החוצה, הם יוצרים מעיין וזוכים לשם - מי מבוע. רוב המעיינות הנמצאים בהרי ירושלים נקראים מעיינות שכבה; מי הגשם מחלחלים בשכבות של סלע משקע ימי (סלעים שנוצרו לפני מיליוני שנים כשהים כיסה את ארץ ישראל) והם נובעים כאשר הם נעצרים בשכבת סלע מסוג חוואר - שכבת סלע האטומה למים או כאשר נקבה מלאכותית נחפרה בסלע לעבר המאגר התת קרקעי.
לרוב המעיינות השופעים בהרי ירושלים נבנתה בריכת אגירה, וברובן ניתן גם להתרחץ. בשנים האחרונות, האזור שסביב המעיין פותח בעזרה של אנשים טובים שדואגים לניקיון הבריכה, לספסל, עץ לצל וכו'. בהרי ירושלים ישנם מעיינות הנובעים כל השנה וישנם מעיינות הנובעים רק לאחר שנה גשומה היטב - תלוי בגודל המאגר התת קרקעי ובסוג הסלע שמתחתיו וסביבו.

תחילת המסלול
בכיכר אשתאול שעל כביש 38 (כביש שער הגיא–בית שמש–בית ג'וברין) בפנייה מזרחה לכביש 395 המטפס לכיוון קיבוץ צובה.
נ.צ. 1 - כיכר אשתאול

מתחילים ומאפסים מד אוץ
פונים לכיוון דרום מזרחה לכביש 395 עם השלט לכיוון קיבוץ צובה.
כביש 395 הינו אחד מהכבישים היפים והמהנים לנהיגה בארץ - שימו לב לפניות, לפיתולים בכביש ובעיקר לתנועה הנגדית!
2.5 ק"מ תחילתו של הקטע הצר והמיוחד של כביש 395 - קטע סלול חדש אך צר וללא קו הפרדה באמצע. קטע כביש זה אסור לתנועת משאיות ויש לשים לב לתנועה נגדית!
3.7 ק"מ סוף הקטע הצר והיפה של כביש 395.
4.8 ק"מ, מעט לאחר סיום גדר הביטחון שמימין לכביש, ירידה ימינה לשביל צר; שימו לב להפרש הגובה בין הכביש לשביל ולתנועה על הכביש לפנים ומאחור ורדו בזהירות לשטח.
נוסעים דרומה על השביל הצר וכשהצמחייה "משתלטת" על השביל עם שיחי פטל והקרקע מעט רטובה יודעים כי המעיין קרב ובא.
5 ק"מ מצד שמאל מקום חנייה קטן מתחת לעץ התאנה ולצילו בריכה והנקבה של עין כסלון - מעיין שכבה קטן הנובע מנקבה קטנה ומלאה בצפרדעים מקרקרות ולצידה בריכה מסותתת.
בתצפית דרום-מערבה, מעברו השני של נחל רזיאל, אפשר לראות את הגגות של המושב כסלון המשמר את השם התנ"כי מספר יהושע, המתאר את נחלת שבט יהודה. המושב אוכלס (וננטש) על-ידי עליות בזמנים שונים בתחילה מתימן אחר מרומניה ולבסוף ממרוקו ומתוניס.
נ.צ. 2 - עין כסלון

מאפסים מד אוץ
חוזרים לאחר על השביל לכביש ממנו הגענו - כביש 395.
0.2 ק"מ על הכביש, היזהרו בעלייה לכביש מתנועת כלי רכב חולפת ומהמדרגה הגבוהה, בפנייה ימינה ומזרחה.
0.4 ק"מ בדיוק בעיקול הכביש ימינה פנייה שמאלה ליער הקדושים - שימו לב לפס ההפרדה הלבן במרכז הכביש. יש לנסוע במעלה הכביש כ-50 מטרים עד השביל היורד ימינה. בנקודה זו נוח וחוקי לבצע פניית פרסה ולחזור לפנייה המסודרת מהכביש ליער הקדושים.
נ.צ. 3 - כניסה ליער הקדושים

מאפסים מד אוץ

יורדים מהכביש ופונים ימינה לצומת שבילים רחב, ממול שולחנות פיקניק.
מיד פונים שוב ימינה ל"דרך נוף דרומית״ עם השילוט לכיוון גבעת יערים על שביל כורכר כבוש המסומן בכחול.
0.5 ק"מ משמאל לדרך הכבושה שביל צר של הולכי רגל היורד מטה לכיוון עיינות בוקר.
נ.צ. 4 - הירידה לעיינות בוקר
יורדים בשביל החד מטה כ-150 מטרים עד למרגלות מצוק סלע בגובה של כשני מטרים ופונים שמאלה לאורך משטחי הסלע והמצוק כ-50 מטרים עד למעיין. עיינות בוקר נובעים מתוך קיר הסלע לבריכה קטנה חצובה בסלע ומשם לבריכה עמוקה המכילה מים צוננים (ומעט ירוקים - זה בריאות!) ולצידו עץ תות הנותן צל, ספסלים ושיח גפן צעיר המבקש שישקו אותו במי המעיין.
חוזרים לרכב המחכה במעלה השביל (שימו לב שלא להשאיר ציוד יקר ערך בולט, המזמין בני בליעל לפרוץ לכם לרכב).

מאפסים מד אוץ
0.4 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים שמאלה וישר על השביל הכבוש לבן ומסומן בכחול.
0.5 ק"מ צומת שבילים נוסף בו ממשיכים ימינה וישר על השביל הכבוש בלבן.
0.8 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה לשביל הרפתקני צר המתפתל בתוך יער הקדושים ועובר למרגלות חרבת קטמה, השביל עדיין בעבירות קלה, בימי הקיץ. ואם גשום יכול להיות חלקלק בזכות סלעי הגיר.
1.8 ק"מ חרבת קטמה לצד השביל - למי שרוצה לצאת ולשוטט ביער (מכוסה בצמחייה ואינה נראית מהשביל).
1.9 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמטה (ישר וימינה מוביל חזרה לשביל הראשי המסומן בכחול).
2.5 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה ולמעלה על השביל הבולט.
3 ק"מ צומת שבילים בו מתחברים חזרה לשביל המרכזי הכבוש והמסומן בכחול.
נ.צ. 5 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומזרחה על השביל הכבוש המסומן בכחול.
2 ק"מ צומת שבילים גדול המסומנים בכחול ובירוק בו ממשיכים ישר ומזרחה על הכחול לכיוון גבעת יערים הנמצאת משמאל לדרך.
4.3 ק"מ יציאה לכביש הכניסה למושב גבעת יערים - מושב שהוקם בשנת 1950 על-ידי עולים מתימן. במרכזו שרידי המטוס בו נהרגו 4 טייסים של שירות האוויר (קודם לחיל האוויר) ואנדרטה רשמית לזכרם של חיל האוויר נמצאת בהר הטייסים. משמאל לצומת החיבור בין השביל לכביש מצפה גדסי - נקודת תצפית מטופחת ופורחת עם ברזייה ונוף למטעים של המושב.
נ.צ. 6 - צומת גבעת יערים

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לצומת גבעת יערים ובצומת T עם הכביש הראשי (כביש 395) פונים שמאלה ומזרחה לכיוון ירושלים.
0.7 ק"מ חולפים על פני הכניסה לקיבוץ פלמ"ח צובה - קיבוץ אשר הוקם בשנת 1948 על-ידי ותיקי הפלמ"ח, וכולל בשמו גם את השם התנ"כי צובה.
0.8 ק"מ צומת מימין לכביש בו יורדים לשביל המוביל לעין טייסים.
נ.צ. 7 - צומת עין טייסים

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ויורדים מהכביש הראשי לשביל שתחילתו כביש ומסומן בסימון שבילים ירוק.
0.1 ק"מ צומת T בו פונים שמאלה לשביל עם הסימון הירוק.
2.8 ק"מ רחבת חנייה קטנה למרגלות המדרגות המובילות לעין טייסים.
נ.צ. 8 - הכניסה לעין טייסים
מטפסים במדרגות ולאורך השביל הרגלי כ-10 מטרים עד הבריכה המוצלת של עין טייסים. מהנקבה הקטנה, שפתחה קשת אבנים, זורמים מים צלולים וזכים לבריכה אגירה שמחייבת טבילה. המים בבריכה של עין טייסים טובים, קרירים ומתחלפים וצבעם ירוק בגלל העצים והצמחייה המסוככים עליה.

מאפסים מד אוץ
לאחר החזרה לכלי הרכב ממשיכים דרומה ומערבה על השביל המרכזי המסומן בירוק.
1.1 ק"מ פנייה שמאלה לחניון הלילה של עין טייסים (שימו לב שאסור לישון או לשהות בלילה בתחום של עין טייסים הנמצא בשטח שמורת טבע וזאת על מנת לאפשר לחיות גישה חופשית למים).
לכיוון הכביש ממשיכים ימינה וישר על הירוק לכיוון מפגש הנחלים שורק ורפאים.
2.3 ק"מ תצפית על מפגש הנחלים הגדולים, על מסילת הברזל הישנה (והפעילה) לירושלים, הר פיתולים וכביש 386 המחבר בין נס הרים לצומת כרם.
3.1 ק"מ צומת שבילים בצורת T המסומנים בירוק ובשחור.
נ.צ. 9 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ב-T עם השביל המסומן בירוק.
1 ק"מ חוצים את המעבר המסודר של נחל שורק הזורם במים מטוהרים בדרך מערבה עד לחוף פלמחים.
1.2 ק"מ צומת T עם שבילם המסומנים בירוק ובאדום בו פונים שמאלה לכביש 386.
1.3 ק"מ כביש 386 המחבר בין צומת נס הרים לצומת כרם.
נ.צ. 10 - כביש 386

סוף מסלול טיול משולב שבילים וכביש
פונים ימינה על כביש 386 לכיוון צומת נס הרים ומשם לבית שמש ומרכז הארץ.
פנייה שמאלה לכיוון צומת הדסה עין כרם (שימו לב לפס ההפרדה הלבן האוסר פנייה שמאלה על הכביש).

להתראות בטיול הבא...
לתגובות ושאלות: ogash@4x4.co.il.


הכנת אמצעים למסלול
גלגל חלופי מנופח וכלי עבודה תקינים - מגבה ומפתח גלגלים מתאים
ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים בדוקים
מפות סימון שבילים מס' 9 (מבואות ירושלים)
לא חובה: מצפן ומכשיר GPS
מומלץ: מצלמה וטלפון סלולרי, מטען ו/או סוללה נוספת
לא לשכוח: מים ומזון לחצי יום של טיול
וכמובן בגד ים, מגבת ובגדים להחלפה.

שיטת הניווט
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים?
בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר, הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר) חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

טבלת נקודות ציון
נ.צ. צפוניות מזרחיות
1 1131690 151183
2 1131641 155029
3 1131944 155302
4 1131966 155613
5 1131942 156644
6 1132223 160290
7 1132307 161028
8 1131083 159261
9 1129823 157864
10 1129506 158582
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות