WRC – ראלי פולין - אוטו

WRC – ראלי פולין

מזג אוויר סוער, מירוץ מותח – ותמונת אליפות שמתחילה להתגבש

עזבו רגע בדיחות על פולנים – ראלי פולין הוא אחד ממירוצי הראלי הוותיקים ביותר, שני רק לראלי מונטה קרלו, ונערך לראשונה כבר ב-1921! אולם מאז קרנו ירדה והוא יצא מהסבב העולמי – רק כדי לחזור אליו ב-2014, במקום ראלי יוון, ומאז הוא איתנו.
מדובר בראלי מהיר מאוד, על שבילי עפר טובים יחסית, והוא שני רק לראלי פינלנד במהירות הממוצעת. השנה היתה המהירות הממוצעת של המנצח 116.5 קמ"ש!
בשנה שעברה שמט אויט טאנאק את הניצחון בסטייג' האחרון בשל תקר. השנה הוא מגיע לפולין לאחר ניצחון הבכורה שלו בסרדינה – האם הוא יצליח לסיים את מה שהתחיל בשנה שעברה?

פאדון חוזר לפודיום
למרות שאצלנו גל חום רודף גל חום, וגשם נדמה כהזיה רחוקה, את פני המתחרים בפולין קיבל ביום חמישי, בסופר ספיישל סטייג', מזג אוויר סוער במיוחד, שהפך את השבילים לבוציים וחלקלקים, עם שלוליות מים עמוקות.
אך הסערה והדרמה האמיתית הגיעו למחרת ביום הראשון המלא לתחרות.
יום שישי (105.32 ק"מ) – קוליסים ובוץ
היום התחיל על שבילים רכים ובוציים מגשם כבד שירד בלילה. התחרות היתה צמודה, כאשר בסוף הסטייג' השלישי מפרידות רק 2.4 ש' בין יארי-מארי לאטוולה שבראש לבין המקום הרביעי.
הבוץ גרר גם שפע תקלות ותאונות - קרייג ברין שבר גל ההינע בסטייג' השלישי ונשאר עם הנעה קדמית בלבד עד לצהריים. בסטייג' 4 אספקה לאפי שבר את המתלים הקדמיים באופן בלתי ניתן לתיקון, ונאלץ לפרוש מהראלי. הסטייג' הבא ראה את אנדראס מיקלסן, עם ה-WRC 3C המשודרגת, פוגע בעץ עם זנב המכונית ומרסק את המתלים האחוריים. קבוצת סיטרואן תצטרך לחכות למירוץ הבא כדי לגלות האם השיפורים, שהותקנו רק במכונית שלו, באמת יעילים. בסוף ה'לופ' של הבוקר התמקם לאטוולה בראש עם שני נצחונות סטייג'ים, לפני נויביל, גם הוא עם שני נצחונות סטייג'ים.

קרייג ברין עם פתיחה צולעת
סטייג' 6 בוטל עקב צופים שלא נשמעו להוראות המרשלים וסיכנו את עצמם. בסטייג' 7 ניצח לראשונה הפיני טימו סונינן, שזו לו הופעת הבכורה בקטגוריה הבכירה. בכורה מוצלחת לפיני, שהיה נהג המבחן של טויוטה עד שמלקולם ווילסון, מנהל SPORT-M (פורד), 'חטף' אותו לשורותיו.
שלושת הסטייג'ים האחרונים של היום עמדו בסימן מאבק צמוד בצמרת, כשההובלה עוברת בין טאנאק לנויביל. בסוף היום הוביל נויביל על טאנאק ב-1.3 ש' בלבד, כאשר לאטוולה נמצא עוד 5.3 שניות מאחורי האסטוני. רביעי אוג'ייה, כ-35 שניות מאחורי הבלגי, ו-4.5 שניות מאחוריו נמצא היידן פאדון.

נויביל מצמצם את הפער באליפות

יום שבת (144.74 ק"מ) – השמש שלפני הסערה
השמש זרחה על בוקרו של היום הארוך ביותר של סוף השבוע והקרבות המשיכו להיות צמודים בין שלושת המובילים, כשלאטוולה, טאנאק ונויביל מנצחים בסטייג'ים 11 עד 14, בסדר הזה. אך במקום הרביעי הלך אוג'ייה והסתבך – תקרים בשני הסטייג'ים הראשונים של היום עלו לו בשניות יקרות, וכך גם סבסוב שנגמר בנזק קל לחרטום. הוא אומנם התאושש מהסבסוב במהירות, אך עדיין התדרדר אל המקום השישי, מאחורי היידן ודני סורדו.
בסוף "לופ" הבוקר היה זה נויביל שהתמקם במקום הראשון, אם כי הפערים עדיין היו קטנים מאוד.
הבלגי המשיך לקבוע קצב מהיר גם אחר הצהריים, מגדיל את הפער ל-3 שניות בסטייג' 15.
ואז הגיע סטייג' 16... ראשון לנשור היה לאטוולה, שסבל מתקלה טכנית בתיבת ההילוכים שלו עשרה קילומטרים לתוך הסטייג', ונאלץ לפרוש מהיום, ולחזור ליום ראשון. הקרב בצמרת הפך לדו-קרב. נויביל סבל מתקר איטי שעלה לו ב-22 שניות. אבל הגברת השמנה עדיין לא שרה. טאנאק לא הצליח לנצל את מזלו ולפתוח פער מכריע – באמצע הסטייג' הוא איבד את הכנף האחורית, מה שפגע קשות באחיזת החלק האחורי של מכוניתו.

טאנאק ללא הכנף האחורית
הגשם חזר בסטייג' 17, ונויביל, עם צמיג חדש, הסתער על השבילים הרטובים. עד סוף הסטייג' הוא צמצם את הפער ל-6.1 שניות, ובסטייג' הבא הצליח ליטול שוב את ההובלה ואף לפתוח פער של 3.1 ש' על טאנאק. פאדון ניצל את הפרישה של לאטוולה כדי להתמקם במקום השלישי, אם כי בפער גדול, ואוג'ייה הצליח לעקוף את סורדו ולטפס למקום הרביעי.
יום ראשון (59.66 ק"מ) – קצר אבל עבה
כנראה שאויט טאנאק ישן טוב בלילה, כי את היום האחרון (והקצר ביותר) של המירוץ הוא פתח בקצב מהיר כשד. האסטוני היה מהיר ב-4.9 שניות(!) מת'יירי נויביל בסטייג' 20, וחזר להוביל במירוץ, אם כי בפער זעיר של 1.8 ש'. הכל עוד פתוח. אבל הקצב המהיר גבה את המחיר בסטייג' הבא, כאשר כניסה לשלולית ביציאה מפניה גרמה לטאנאק לאבד שליטה ולהתנגש בעץ. הוא אומנם המשיך מיד בנסיעה, אך נאלץ לפרוש בהמשך, משאיר את הניצחון ליפול כפרי בשל לידיו של נויביל. בכך הושלמו 11! החלפות הובלה במירוץ – מה שמעיד עד כמה הוא היה צמוד ומותח.
הבלגי הוסיף לניצחון עוד נקודה בפאוור סטייג' ואנשי יונדאי חגגו גם עם מקום שני לפאדון (הפעם האחרונה בה טיפס על הפודיום היתה ב... פולין שנה שעברה), ב-1-2 ראשון ליונדאי מאז גרמניה 2014. שלישי, עם ארבע נקודות בונוס, סיים אוג'ייה, שצבר נקודות חשובות בקרב מול ת'יירי נויביל בדירוג הכללי. רביעי סיים סורדו, סטפאן לפרב קבע תוצאות שיא פרטית עם מקום חמישי וסונינן יכול להתגאות במקום שישי בהופעת הבכורה שלו. יהיה מעניין לראות איך הבחור יתפתח בהמשך.
עם ניצחון שלישי העונה – וחמישי סך הכל בקרייריה – נויביל מצמם את הפער מאוג'ייה, שבמקום הראשון בדירוג הכללי, ל-11 נקודות בלבד, ונראה שהקרב על האליפות הפך לדו-קרב בין שני אלו, כאשר לאטוולה, במקום השלישי נמצא במרחק 37 נקודות מתיירי. גם בטבלת היצרנים הפערים הצטמצמו מאוד – רק 22 נקודות מפרידות בין יונדאי ל-SPORT-M – והכל עוד נזיל.
עכשיו יוצאות הקבוצות והנהגים לחופשה של ארבעה שבועות, להתכונן לקרב הלוהט בין אוג'ייה לנויביל בראלי פינלנד המהיר בסוף יולי (27-30.7).

סורדו על הקצה. ולעיתים מעבר
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות