קטגוריה: משפחתית סדאן
גרסה: 1.4 ל' טורבו, אוט', 4 דלתות, 'פרמייר'
מתחרים: טויוטה קורולה, יונדאי אלנטרה, מאזדה3, סקודה אוקטביה, קיה פורטה
מחיר: 135,000 שקלים

שברולט היא המותג הגלובאלי של GM, וככזה הוא אמור לנסות ולענות על טעמים וצרכים מגוונים בכל רחבי העולם. למרות נתח השוק המתכווץ שלהן בעולם המערבי, מכוניות סדאן עדיין אוחזות בנתח שוק גדול בעולם - ולכן שברולט קרוז החדשה היא שחקן משמעותי מאוד עבור שברולט בכלל, ולא רק בארץ. כזו שאמורה לעשות הכל טוב, או טוב מאוד, ועדיין להיות זולה יחסית לייצור כדי שאפשר יהיה למכור אותה במחיר תחרותי. משימה לא קלה.
והמשימה של קרוז החדשה בארץ קשה אפילו יותר - היא מחליפה מכונית שסבלה מתדמית בעייתית בגלל בעיות אמינות שהיו מנת חלקה בשנות הדגם הראשונות. ולמרות שהבעיות נפתרו כבר מזמן (עם המעבר למנוע הטורבו), הרי שהתדמית לא מרפה.

עיצוב ונראות
הקרוז החדשה היא מכונית חדשה מן המסד, וזה בולט בעיצוב. היא שונה לחלוטין מהמכונית הקודמת מכל זווית. החרטום מעוצב ברוח הימים האלו, בשברולט ובכלל, עם צמד פנסים צרים המתחברים לחלק העליון הצר של הגריל המפוצל לכדי קו אחד שמקיף את כל החלק הקדמי. הפרופיל זורם יותר מבדור הקודם, עם חלון קדמי ואחורי שמוטים בזווית חדה יחסית וגם הזנב זכה לעיצוב שונה מאוד משל הדור הקודם.
ברמת האבזור הבכירה, פרמייר, שקיבלנו למבחן, עם חישוקי "17 (במקום "16) וצמיגים נמוכי חתך, הקרוז בהחלט נראית מודרנית ונאה. נאה - אבל לא ממש בולטת במגרש החניה, לפחות לא בצבע הלבן שקיבלנו למבחן.
שברולט קרוז - מבחן דרכים (וידאו)
צילום: אסף רחמים | צילום וידאו ועריכה: אסף רחמים

פנים הרכב
רמת האבזור הבכירה זוכה לפריט אבזור נדיר בקטגוריה - עור, והרבה ממנו. על המושבים, על הדלתות וגם על הדשבורד, וזה כבר ממש נדיר. כך שהאפקט הראשוני מרשים, ונעזר גם בצג הגדול ("7) של מסך המולטימדיה. מה שלא מצופה בעור עשוי פלסטיק עבה ומוצק, שלמרות היותו קשיח לא משאיר רושם זול. לוח המחוונים נאה וברור, יש שפע תאי אחסון שימושיים, והמושב החשמלי נוח לכיוון וישיבה. יש שפע מקום לנהג ולנוסע, אבל חום שנפלט באזור שוק ימין של הנהג עלול להפוך לבעיה בקיץ.
אולם אחרי הרושם הראשוני החיובי, מבט מעמיק יותר מגלה כי איכות ההרכבה לא מיישרת קו עם איכות החומרים - ולמען הדיוק, הבעיה היא בדיוק ההרכבה. יש פשוט יותר מדי רווחים, יותר מדי גדולים, בכל מיני מקומות. אחרי שזה נאמר, יש לציין כי לא נשמעו קרקושים כל שהם במהלך המבחן.
שברולט קרוז - מבחן דרכים (וידאו)
צילום: אסף רחמים | צילום וידאו ועריכה: אסף רחמים
מעבר למושב האחורי חושף בעיה נוספת - מחסור במרווח ראש. מרווח רגליים יש בשפע, והמושב מציע נוחות סבירה גם למי שיושב באמצע (גם בזכות רצפה שטחה למדי), אבל מי שגובהו מעל 170 ס"מ יתחכך בתקרה. המחיר שמשלמים בעבור קו הגג המקומר. המושב עצמו קצר למדי אבל נוח. הוא מזכיר מאוד, כנראה שלא במקרה, את המושב האחורי באסטרה, כאשר בשני המקרים המושב בקושי מכסה את הבסיס עליו הוא יושב – באסטרה הסבירו כי הסיבה לכך היא חסכון במשקל וניצול מקסימאלי של מרחב הפנים.
רמת האבזור סובלת מפיצול אישיות - מצד אחד יש את העור והמושב החשמלי שהוזכרו וחימום המושבים שלא הוזכר, שהינם פריטים חריגים למדי בקטגוריה. גם מערכת מולטימדיה מקורית (עם מצלמת רברס ובלוטות' שעובדים טוב) שיודעת לשקף טלפונים חכמים ומפתח חכם מלא הם מעל הסטנדרט המקובל. אבל מצד שני אין בקרת אקלים מפוצלת (ה-LT מסתפקת במזגן רגיל), אין יציאות מיזוג לאחור ואין מערכות בטיחות מתקדמות. ובמכונית חדשה לחלוטין, זה מאכזב.
תא המטען, במה שהופך לעניין קבוע עם שברולט, נראה גדול יותר ממה שטוען הנתון הרשמי – 390 ל'. מעשית נראה שהוא מיישר קו עם מה שמקבלים, למשל, בקורולה (452 ל').
והערה לסיום - מילא בלם חניה ברגל, אבל למה הוא כל כך קשה?
שברולט קרוז - מבחן דרכים (וידאו)
צילום: אסף רחמים | צילום וידאו ועריכה: אסף רחמים
נוחות נסיעה
קרוז מציעה כיול מתלים "מוצק", כזה שלא מגהץ את הכביש, אבל מצליח ליטול את העוקץ מהשיבושים ו"לעגל את הפינות" של המהמורות. על כביש גלי או גבנוני האוטו יזוז ויתנדנד, אבל גם כל מהמורות גדולות למדי הוא לא יחבוט בנוסעים. במהירות גבוהה, או עם רכב עמוס, ייחלנו גם לקצת יותר ריסון, בעיקר מאחור. אבל בשורה התחתונה, נוחות נסיעה סבירה בהחלט, אפילו טובה, ברוב המקרים.
לאיכות הנסיעה תורם גם בידוד רעשים טוב מהממוצע – בידוד רעשי המנוע טוב מאוד, וגם תחת עומס כבד לא מתקבל רעש מטריד; בידוד רעשי הכביש סביר בהחלט – וזה טוב יותר מלא מעט משפחתיות שבדקנו לאחרונה. על אספלט איכותי כמעט ולא נשמעים רעשי כביש ברכב, גם במהירות גבוהה. לגבי רעשי הרוח קשה לחרוץ דין בשל הרוחות העזות שנשבו במהלך ימי המבחן, אך נראה שגם בתחום הזה בידוד הרעשים טוב מהמקובל בקטגוריה.

התנהגות ובטיחות
עם צמיגי 225/45-17 (205/55-16 ב-LT) וזיכרונות טובים מהאחות מבית אופל, אסטרה, ניגשנו לקטע המבחן הדינמי עם צפיות גבוהות. התגובה הראשונית להפניית ההגה – בעל משקל טוב ומדויק למדי – חדה כמו באופל, אבל ההמשך פחות נחוש. החרטום מרחיב קו והתחושה הכללית היא שהאחיזה מעט נמוכה מהצפוי, בטח לאור מידות הצמיגים. אנחנו חושדים שהאשם הוא בצמיגים – גם בפעמים הקודמות שפגשנו בצמיגים של פיירסטון לא התרשמנו לטובה. אך מעבר לכך, ההתנהגות צפויה מאוד, כמעט אדישה לטעויות נהיגה (או פרובוקציות מכוונות) והמכונית משדרת תחושה בטוחה. קצת משעמם מבחינת חובב ההגה, אבל בהחלט רצוי מבחינת הנהג הממוצע.
שברולט קרוז - מבחן דרכים (וידאו)
צילום: אסף רחמים | צילום וידאו ועריכה: אסף רחמים
גם הבלמים מציגים אופי דומה – תגובה ראשונית חדה, שדורשת רגל עדינה בנהיגה עירונית, אך דורשים לחיצה חזקה מהמקובל כדי לנצל את מלוא כושר הבלימה. לזכותם יאמר שהם הפגינו עמידות טובה לעומס, וגם בסוף קטע דינמי ארוך בירידה לא איבדו יכולת או העלו עשן.
בתחום הבטיחות יש לנו מצד אחד עשר כריות אוויר – למיטב זיכרוננו מדובר בשיא הקטגוריה – אך מהצד השני אין שום מערכת בטיחות מתקדמת. הרכב לא משווק באירופה, ולכן לא עבר, וגם לא יעבור, את מבחני הריסוק האירופאים. הקרוז נבחנה במבחני הריסוק של ארגון IIHS האמריקאי, שנחשבים מחמירים, וקיבלה את הציון המרבי, "טוב".
שברולט קרוז - מבחן דרכים (וידאו)
צילום: אסף רחמים | צילום וידאו ועריכה: אסף רחמים

מנוע וביצועים
זה התחום החזק של הקרוז, תרתי משמע. עם 153 כוחות סוס, היא מיישרת קו עם מה שהופך להיות הסטנדרט החדש בקטגוריה. אבל נתון התאוצה הרשמי – 7.7 ש' לשישים מייל (97 קמ"ש) הוא יותר מיישור קו – הוא שיא הקטגוריה (לגרסאות-כניסה), ובפער ניכר. לא ברור לנו איך קיצצו אנשי שברולט יותר משניה בתאוצה לעומת האסטרה (9.0 ש' למאה) – שלושת הסוסים הנוספים הם בטח לא הסיבה. וגם בנהיגה התחושה נמרצת יותר מאשר באסטרה, עם תאוצות כוחניות כשמצמידים את הדוושה לרצפה. אין כאן את הבעיטה המיידית שמקבלים בגולף 1.4 ל', למשל - גם בגלל העובדה שכאן מדובר בתיבה פלנטרית - אבל אחרי שניה של בניית כח הקרוז מאיצה קדימה בהחלטיות, הופכת עקיפות לעניין קל ומהיר יחסית.
תיבת ההילוכים משתפת פעולה היטב עם המנוע, מעבירה הילוכים בזריזות ובניגוד לנוהג היום, לא מגלה סרבנות בביצוע קיק-דאון. ועדיין, היה חסר לי מדי פעם מצב 'ספורט', גם בגלל שהתפעול הידני, מנדנד בקצה ידית ההילוכים, פשוט מטופש. אם בכל זאת תתעקשו, תגלו שבמצב הידני התיבה לא מעלה הילוך לבד, אבל בהחלט מורידה הילוך.
שברולט קרוז - מבחן דרכים (וידאו)
צילום: אסף רחמים | צילום וידאו ועריכה: אסף רחמים
צריכת הדלק טובה למדי - בקטע שיוט מהיר וארוך על כביש שש קיבלנו 15.2 ק"מ לליטר, ובכלל המבחן (שהיה פחות מאומץ מהרגיל) קיבלנו קצת יותר מ-12 ק"מ לליטר. נתונים נאים בהחלט.

סיכום
שברולט קרוז החדשה היא מכונית משפחתית טובה בהרבה מקודמתה, טובה באופן כללי, ומתחרה לגיטימית בקטגוריה המאוד צפופה ותחרותית הזו - עם הערה אחת בתחום אבזור הבטיחות. מחירה מקביל אף הוא למקובל בקטגוריה, לפחות לאחר עליית המחירים הקלה הצפויה בינואר. השאלה היחידה שנותרה היא האם זה יספיק כדי לשכנע אנשים להתגבר על הסטיגמה שדבקה בדור הקודם, ולחזור לקנות את הקרוז.
שברולט קרוז - מבחן דרכים (וידאו)
צילום: אסף רחמים | צילום וידאו ועריכה: אסף רחמים