את המפגש פתחו בכירי קוואלקום, שהגיעו ארצה לרגל כנס של החברה – "ממחשוב קצה למחשוב ענן" – בהצהרה בומבסטית: "אנחנו רוצים שיסתכלו עלינו כמי שמצאו תרופה לאיידס!". מיד לאחר מכן הם מסבירים – מאיידס מתים 1.1 מליון אנשים בשנה ברחבי העולם, בעוד שמתאונות דרכים נהרגים 1.3 מיליון אנשים כל שנה - והם מאמינים שהמערכות שהם מפתחים, שיאפשרו בניית מכוניות אוטונומיות, יורידו את המספר הזה לכמאה אלף איש בלבד. לכן הרכב האוטונומי יציל יותר חיים בשנה מאשר ריפוי האיידס.
קוואלקום שמה את מובילאיי על הכוונת
צילום: מנהל

זה לא ממש סוד או חידוש שעולם הרכב הפך ליעד הבא של חברות חומרת המחשבים. אחרי שהצמיחה המטורפת בשוק הטלפונים האטה קצב, החברות מחפשות את התחום הבא – והוא נמצא בכבישים. כבר היום יש עשרות מעבדים בכל מכונית ממוצעת (ורבים מהם של קוואלקום), ובעתיד הכמות הזו אמורה לגדול משמעותית, הן במספר והן בעוצמת המחשוב. אינטל הבהירה את חשיבות התחום עבורה על ידי רכישת הענק של מובילאיי הישראלית, וקוואלקום – הענק של תחום המובייל – נמצאת במהלכו של צעד דומה, עם הגשת הצעה לרכישת חברת NXP.

חברת NXP מפתחת מערכות אוטומוטיביות, כולל מערכות ורכיבים המשמשים לתחום מערכות הבטיחות המתקדמות והאוטונומיות. הכוונה של קוואלקום היא לשלב את היכולות האוטומוטיביות של NXP עם מוצרים אחרים בהיצע של קוואלקום (בעיקר בתחומי התקשורת – סלולר, BT, GPS וכן הלאה) כדי להציע פתרון כולל לנהיגה אוטונומית. פתרון – הם טרחו להדגיש שוב ושוב – שיהיה טוב יותר משל מובילאיי, בשל העובדה שהמערכת שלהם תשלב מכ"מ (רדאר) ומצלמה, כמו גם תקשורת בין כלי רכב ועם "ענן", ולא תתבסס רק על מצלמה כמו המערכת של מובילאיי.
קוואלקום שמה את מובילאיי על הכוונת
צילום: מנהל

לוח הזמנים שהציגו אנשי החברה במפגש מתיישר עם לוח הזמנים המקובל היום בעולם הרכב, ואפילו מעט מאחורי חלק מלוחות הזמנים שהציגו חברות וגופים אחרים – הצגת מכונית בעלת יכולת נהיגה אוטונומית בכבישים מהירים תוך חמש שנים. ומה לגבי העיר? אנשי החברה מסבירים כי בגלל אופי הכבישים והמכשולים בתוך העיר, נדרש מיפוי מדויק של תוואי הנהיגה לפני שהמכונית תוכל לנהוג שם באופן עצמאי. המיפוי יעשה על ידי איסוף נתונים מכל המכוניות המצוידות במערכת שנוהגות באותה סביבה.

הנתונים שיאספו על ידי המכוניות ישלחו לענן, יעובדו ויגובשו לכדי מפה עדכנית של האזור המדובר – וכך גם מכוניות שמגיעות לאותו אזור בפעם הראשונה, אך מצוידות במערכת שלהם, יוכלו לנהוג בצורה אוטונומית. אנשי קוואלקום רמזו כי אפשר יהיה להפריד בין ה"עננים" של חברות הרכב השונות, כך שחברה שתמכור מספר גדול של מכוניות עם המערכות של קוואלקום תזכה ליתרון שיווקי בדמות מיפוי מהיר יותר ומדויק יותר של ערים רבות יותר, מה שיאפשר זמינות גדולה יותר של נהיגה אוטונומית ללקוחותיהן.

תחום נוסף בו קוואלקום בטוחה כי תצליח לתת ערך מוסף ללקוחותיה הוא תחום אבטחת המידע – תחום שמקבל בימים אלו תשומת לב אדירה בשל החשש מפני השתלטות מרחוק על מכוניות. וכאשר רוב המכוניות המודרניות מאפשרות לשלוט דרך המחשב על התאוצה, הבלימה והפניית ההגה, מדובר בחשש מובן בהחלט.

קוואלקום שמה לעצמה ליעד להוביל את נושא הקישוריות (טכנולוגית וקביעת תקנים) בין מכוניות קרובות על מנת להצליח "לראות" בזמן אמת למרחקים שהם מעבר ליכולת הנהג האנושי. ומבחינת מכירות - חדירה לכלל כלי הרכב (ולא רק לדגמי פרימיום) תוך כ-10 עד 16 שנים. יש, כמובן, גם זווית ישראלית – קוואלקום רואה במרכזי הפיתוח בישראל משאב חשוב, ומקווה כי החוקים בארץ יותאמו במהירות למציאות המשתנה בתחום הרכב, כך שניתן יהיה לאמץ כאן במהרה את המערכות המתקדמות שהם מפתחים למכוניות.

שלושת בכירי קוואלקום הגיעו לישראל בכדי להשתתף בכנס שנתי של החברה שכותרתו "ממחשוב קצה למחשוב ענן". אירחה אותם מרב וינרב העומדת בראש קוואלקום וונצ'רס בישראל.