וולוו XC60 – מבחן דרכים (השקה)(וידאו) - אוטו

וולוו XC60 – מבחן דרכים (השקה)(וידאו)

הדור השני של רב המכר של וולוו ממשיך בדרכו של ה-XC60 המקורי

קטגוריה: רכב פנאי בינוני/פרמיום
גרסה: XC60 T6 ו-XC60 D5; רמת גימור 'אינסקריפשן'
מתחרים בולטים: אודי Q5, ב.מ.וו X3, מרצדס GLC, קאדילק XT5
מתי בישראל: ספטמבר
בתשע השנים שחלפו מאז הצגתו, הפך וולוו XC60 לרכב הנמכר ביותר של היצרנית (ולדברי נציגי החברה, גם לנמכר ביותר בקטגוריה שלו באירופה), עוזר להצעיר את תדמיתה של החברה שפעם הייתה מזוהה עם סטיישנים רבועים ומגודלים.
אבל למרות ההצלחה וגם בגללה, הגיע הזמן למחליף; תשע שנים למכונית הן המקבילה המוטורית למאה ועשרים שנה לבן אדם. וכשניגשים להחליף רב מכר, עושים זאת בזהירות – מצד אחד אסור לקלקל את מה שהקהל אוהב, ומצד שני צריך ליישר קו עם המתחרים והטכנולוגיה שהתקדמו.
בטיחות, טכנולוגיה וגם הופעה
וכשאומרים 'טכנולוגיה' ו'וולוו', האסוציאציה הראשונה היא בטיחות – ואכן, הדור השני של הרכב שהביא לנו את 'סיטי-סייפטי', מערכת הבלימה האוטונומית במהירות נמוכה, מביא איתו שפע מערכות בטיחות חדשות. ואלה כוללות, בין השאר, מערכת שיודעת לזהות סכנת התנגשות חזיתית ולהסיט את הרכב כדי למנוע אותה, או מערכת שמשלימה את הבלימה האוטונומית במערכת סיטי-סייפטי עם תמרון התחמקות בניסיון למנוע תאונה. אלא ששתי אלו לא יהיו סטנדרטיות ב-XC60, לפחות בחו"ל – וצריך גם לחכות ולראות מה יבחר היבואן להתקין בגרסאות שיגיעו ארצה.
וולוו XC60 יושק בחמש גרסאות מנוע: שני מנועי דיזל (D4 עם 190 כ"ס, ו-D5 עם 235 כ"ס), שני מנועי בנזין (T5 עם 254 כ"ס, ו-T6 עם 320 כ"ס) והיברידית נטענת אחת (T8 עם 407 כ"ס). כולן משודכות לתיבת הילוכים אוטומטית עם שמונה הילוכים וחלקן גם לתיבה ידנית עם שישה הילוכים. כל המנועים הם, כמובן, מהדור החדש של וולוו, מה שאומר שכולם חולקים בלוק מנוע זהה – ארבעה צילינדרים בנפח כולל של שני ליטרים. בעתיד יוצע גם מנוע D3 – אותו מבנה בסיסי, אבל עם הספק של 150 כ"ס. מנועי שלושה צילינדרים (וולוו תציג בקרוב סדרה של כאלו, בנפח 1.5 ל') לא מתוכננים להגיע אל ה-XC60.

בזירת המנועים יש גם חידוש מעניין – במנוע ה-D5 מותקן פטנט חדש של וולוו, שזכה לשם 'power-pulse', פעימת כוח בתרגום חופשי לעברית, שאמור לקצר משמעותית, עד כדי הפחתה של שני שליש, את השהית הטורבו. בעיקרון מדובר במתקן שכולל מדחס חשמלי קטן ומיכל מלאי לאוויר הדחוס, שבעת לחיצה על הדוושה משחרר את האוויר הדחוס על להבי הטורבינה, כדי להאיץ את המגדש מהר יותר. המתקן החדש מצטרף לשני מגדשים – קטן בזווית קבועה שפועל בסל"ד נמוך וגדול בעל נחיר בזווית משתנה שאחראי לגדישה בסל"ד בינוני וגבוה. התוצאה, הרשו לי לספר לכם כבר עכשיו, בהחלט מרשימה. מדובר במנוע חלק, נעים וגמיש, עם תגובה מהירה וכוח זמין בכל סל"ד. בהחלט טוב יותר מכמה מנועי דיזל ממוזערים שפגשנו לאחרונה.
ה-XC60 החדש שואב אלמנטים רבים בעיצובו משני הדגמים שקדמו לו בדור החדש של וולוו – XC90 ו-S90. יש שיגידו שהדמיון ל-XC90 אפילו קצת גדול מדי, אך בפרופיל הוא נראה טוב יותר מאחיו הגדול, בזכות היותו קצר יותר ובעל פרופורציות טובות ממנו. אגב, ה-XC60 חולק את פלטפורמת SPA עם שני הנ"ל, ולא מתבסס על הפלטפורמה הקומפקטית של וולוו, CMA. על בסיס זו האחרונה יוצג בעתיד הקרוב מאוד – נציגי החברה בהשקה רמזו שעוד השנה – רכב פנאי קטן יותר. אין ספק שהחברה השבדית הפכה בשנתיים האחרונות לפעלתנית בהרבה מאשר בעבר.
העולם הפנימי
כניסה אל תא הנוסעים של ה-XC60 חושפת שוב את הקשר לשני האחים הגדולים, תרתי משמע. במרכז נמצא המסך האנכי שדרכו מתופעלות כמעט כל המערכות, חוגת ההנעה הייחודית (והלא ממש נוחה לטעמי), מיעוט הכפתורים הכללי ועוד. אם אהבתם את המראה הנקי של ה-XC90 וה-S90, תאהבו גם את זה – והאמת היא שאין סיבה שלא. וולוו מצאה "שפת עיצוב" מוצלחת לסביבת הנהג של דגמיה החדשים, וזו מצליחה להיות אלגנטית וייחודית בו זמנית. קצת פחות מוצלחת היא הגישה השבדית לתפעול המערכות השונות – כמעט הכל נעשה, כאמור, דרך המסך, ולוקח זמן ללמוד מה נמצא איפה, והתפעול פחות ישיר ואינטואיטיבי מאשר אצל חלק מהמתחרים.
המושבים, כמקובל בוולוו, נוחים מאוד, מלפנים ומאחור. ברכבי ההשקה – ברמת האבזור הגבוהה 'אינסקריפשן', שעליה נוספו תוספות נוספות – המושבים מלפנים היו מחוממים, מאווררים, מחושמלים והציעו גם עיסוי נעים. מאחור נרשמו שפע מקום לראש ולרגליים ופתחי מיזוג גם בין המושבים וגם בקורות הצד, עם שליטה נפרדת בעוצמת המיזוג. יפה. תא המטען היה בגודל ממוצע לקטגוריה – משמע די גדול – אבל רצפתו גבוהה, למרות שהיא לא מסתירה תחתיה גלגל רזרבי.
דרכים רבות להשקה
משדה התעופה יצאתי לדרך עם גרסת הבנזין הבכירה, T6. שילוב בין מגדש-על ומגדש טורבו מאפשרים לחלץ 320 כ"ס מהמנוע הקטן, והביצועים בהתאם יותר ממכובדים כאשר הדוושה נלחצת אל הרצפה. אולם המנוע הזה חסר משהו מהממלכתיות בה מתנהלים בדרך כלל מנועים עם הספק מקביל – במקום לספק תאוצות נונשלנטיות בסל"ד נמוך וביניים, הוא מזנק לסל"ד גבוה (בסיוע התיבה, כמובן) כמעט בכל דרישה לתאוצה, ומייצר תחושה עסוקה וקדחתנית. מנוע ה-D5, למרות הספק נמוך משמעותית, מספק התנהלות נינוחה בהרבה, מבלי שיורגש מחסור כלשהו בביצועים. מלבד מעט רעש דיזל אופייני בסרק וביציאה מהמקום, מנוע הדיזל אף שקט יותר ממנוע ה-T6. בהחלט מרשים!
אנשי וולוו התגאו במצגת ב"יכולת דינמית מעוררת השראה", עם דיבורים על "יכולת ריסון מעולה" ו"הגה בעל תקשורת יוצאת דופן". הם דייקו חלקית – המתלים (לפחות אלה עם אופציית מתלי האוויר והבולמים המתכווננים שהותקנה בכל רכבי ההשקה) מציעים ריסון מעולה וזוויות גלגול מינימאליות גם ברצף שינויי כיוון, אבל ההגה רחוק מלהצטיין. למען האמת, גם במציאות הנוכחית של הגאים אילמים ומנותקים, הוא "מצטיין" במשקל קליל ובחוסר תחושה מוחלט. כך שככל הנראה הכושי הזה לא הפך עורו – ה-XC60 הקודם לא ריגש בתחום הדינמי, וכנראה שגם את הנוכחי לא תקנו מהסיבה הזו.
ואגב, אותה יכולת ריסון של המתלים לא באה על חשבון הנוחות, ולפחות על הכבישים סביב ברצלונה הציע ה-XC60 נוחות טובה מאוד במצב 'נוחות' בבורר מצבי הנהיגה. מעבר למצב 'דינמי' פוגע ביכולת הספיגה של שיבושים קטנים וחדים, כגון חריצים באספלט, אך הנוחות עדיין טובה. בידוד הרעשים פחות מוצלח – הוא עדיין בגדר הסביר, אבל לא צריך להתאמץ כדי לשמוע את רעשי הרוח והכביש בשיוט בין עירוני.
מתלי האוויר כוללים גם מצב 'שטח' שמגביה את הרכב ב-6 ס"מ ויוצר מרווח גחון של 27.4 ס"מ. אבל לאור היעדר אתגרי השטח במסלול ההשקה, נצטרך לחכות למבחן בארץ כדי לגלות האם הדור החדש שמר על יכולת השטח של הדור הראשון.
סיכום זמני
וולוו XC60 החדש מצליח להביא את האופי הבסיסי של קודמו בתרגום מודרני ומעודכן – הן מבחינת העיצוב החיצוני והפנימי, והן מבחינה טכנולוגית. הוא מציע אופציות אבזור יוצאות דופן, מרחב פנימי נדיב ונוחות נסיעה טובה מאוד. עכשיו נשאר רק לראות אילו חבילות אבזור/מחיר יצליח היבואן להרכיב לקראת שיווקו בארץ בספטמבר.
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות