ראלי פורטוגל - אוג'ייה משווה שיא היסטורי - אוטו

ראלי פורטוגל - אוג'ייה משווה שיא היסטורי

ראלי פורטוגל התחיל בצורה מותחת, עם חילופי מובילים תכופים - ונגמר בניצחון מוחץ של מלך פורטוגל הבלתי מעורער

ראלי פורטוגל ,18-21.5.17 (19 מקטעים, 349.17 ק"מ)
במשך תקופה ארוכה נחשב ראלי פורטוגל לאחד הראלים הטובים בעולם – הוא זכה בתואר "הראלי הטוב בעולם" חמש פעמים, ולא בכדי – הציצו ביוטיוב ותבינו בעצמכם למה. מסלול מרתק באזור העיר פורטו משך עשרות אלפי צופים, לפעמים אפילו מאות אלפים, שזכו למפגש מטווח קרוב במיוחד עם מכוניות הראלי השועטות.
עד שב-2001 ירדו באזור בו נערך הראלי גשמים כבדים, שלא היו כמותם מאה שנים, ואילצו את מארגני ה-WRC לוותר על הראלי הפורטוגלי. ב-2007 חזרה פורטוגל לסבב, אבל במסלול אחר, באזור אלגרבה. רק לפני שנתיים חזרה עטרה ליושנה, וראלי פורטוגל נערך שוב באזור שמצפון לפורטו, והוא ראלי העפר האירופאי הראשון בסבב. ולמרות שהוא ראלי עפר, מדובר במסלול שונה מאוד מהמסלולים במקסיקו וארגנטינה, שמציב אתגרים שונים לחלוטין בפני הנהגים והקבוצות. במקום הגובה המכסיקני והמצע הרך וחרוץ הקוליסים של ארגנטינה, כאן צריכים הנהגים להתמודד עם שבילים קשים שמכוסים בשכבה של חומר מפורר. וכך הנהגים הראשונים בכל יום צריכים "לטאטא" את המסלול, מה שפוגע מאוד במהירות שלהם. מזל שסדר הזינוק משתנה בכל יום, כך שהנהגים בראש הטבלה, שמזנקים ראשונים ביום הראשון, זוכים לנהוג על שביל נקי בימים הבאים.

פאדון בשיא כוחו, חבל שתקלה טכנית מנעה ממנו נצחון
בסופר ספיישל סטייג' הראשון, סביב מסלול הראלי-קרוס בעיר פורטו, קבע מאדס אוסטברג הנורבגי את הזמן הטוב ביותר, כשהוא נוהג בפיאסטה פרטית נעולה בצמיגים של הספונסטר החדש, צמיגי D-MACK הסינים. בדיחות על צמיגים סיניים, מישהו? וצמוד אליו ת'יירי נויביל ביונדאי. אך בבוקר למחרת (שישי), ביום הראשון המלא לתחרות, נטל את ההובלה היידן פאדון, כש-2.4 שניות מאחוריו לאטוולה, ומיק 0.7 שניות אחרי לאטוולה. בסוף הסטייג' השני, המקום העשירי היה במרחק של 10.7 ש' בלבד מהמוביל. מירוץ צמוד...
אולם כבר בסטייג' הבא, סטייג' 3, איבד היידן את ההובלה – הראשונה שלו העונה – בשל בעיה אלקטרונית שהשביתה את מכוניתו למספר שניות. אולם מצבו עוד היה טוב לעומת סטפאן לפרב, נהג סיטרואן (שהריצה במירוץ פורטוגל ארבע מכוניות, לראשונה העונה), שסיים את היום בהתהפכות מרהיבה. וזה הזמן לתהות שוב איך הוא זכה במעמד של הנהג השלישי בסיטרואן – הוא לא מצליח להפגין מהירות יוצאת דופן או עקביות. בסיטרואן בוודאי לא מאושרים מהעובדה שלמרות ההשקעה הרבה, הם מדורגים במקום האחרון כרגע בדירוג היצרנים. אם אנחנו ראשי קבוצת סיטרואן, היינו מקדישים קצת מחשבה לאנדראס מיקלסן, למשל, שלא רק ניצח כבר שלוש פעמים בקריירה שלו (כנהג פולקסווגן) אלא גם מפגין יכולת גבוהה גם השנה בפאביה R5 נחותה (יחסית לרכבי ה-WRC. הכל יחסי בחיים).

אספקה לאפי בהופעת הבכורה בקטגוריה הבכירה. סיים עשירי
וכך בסטייג' השלישי התחלפה שוב ההובלה, ולאטוולה טיפס לראש הטבלה, ונשאר בראש הטבלה גם בסוף הסטייג' הבא. אבל הוא ממש לא יכול היה להירגע – חבורת החוד המשיכה להיות צפופה (פחות מחמש שניות בין חמשת המובילים), כאשר כריס מיק נמצא חצי שניה בלבד מאחורי לאטוולה.
ואכן, בסטייג' הבא הצליח מיק לקבוע זמן מהיר מלאטוולה, ולטפס למקום הראשון – בפער של 0.2 ש', בעוד היידן פאדון מנסה לפצות על הזמן שאיבד בשל התקלה וקובע את הזמן המהיר ביותר בסטייג', בפער של יותר מארבע שניות.
ובדיוק כשהיה נראה שאנו עומדים בפני ראלי מרתק ומותח במיוחד, הגיע סטייג' 6 ואיתו רצף פרישות של מתחרים בכירים. ראשון היה זה יארי-מאטי לאטוולה, שהתהפך בפניה ימנית איטית ואיבד שלוש וחצי דקות, וגרם לעיכוב של בין 14 ל-16 שניות לת'יירי נויביל הבלגי, לתסכולו הרב של האחרון. אחריו הגיע תורו של כריס מיק, בקטע אספלט קצר הוא החליק עם ה-3C שלו, פגע באבן ושבר מתלה. הנזק אילץ אותו לפרוש מיום המירוץ, והמשיך התדרדרות בהישגיו בראלים האחרונים. וזה עוד לא הכל – הבעיה האלקטרונית חזרה לביקור נוסף אצל פאדון הניו-זילנדי, והפעם עלתה לו ביותר מעשר דקות, מחסלת למעשה את סיכוייו להתברג לפודיום בראלי הזה.

כריס עם קפיצה מדהימה, הראלי שלו הרבה פחות
אבל ההפסד של אחד הוא רווח של האחר, ומתוך כל הכאוס הזה, הגיח מוביל חדש, החמישי בתשעה סטייג'ים - אויט טאנאק האסטוני, שהחזיק במקום עד לסוף היום הראשון. במקום השני בסוף היום נמצא דני סורדו, שבסטייג' אחד (השביעי, שאותו גם ניצח אגב) טיפס מהמקום השביעי למקום השני, כש-0.4 שניות אחריו נמצא אוג'ייה . ת'יירי נויביל סיים את היום במקום הרביעי, אחרי שהוחזרו לו 11.6 שניות מהזמן שאיבד בשל ההתהפכות של לאטוולה. במקום החמישי סיים ברין, בסיטרואן, למרות שמשככי הזעזועים ברכבו התפרקו במהלך הסטייג' השביעי, תקלה שעלתה לו בעיכוב של 8 שניות. במקום השישי אלפן אווינס ושביעי יוהו האנינן, שסוף סוף לא התנגש בעץ או בגשר... ובמקום השמיני אספקה לאפי, בטויוטה יאריס השלישית – הישג נאה לנהג במירוץ הבכורה שלו בליגה הבכירה.
יום שבת, היום הארוך ביותר בראלי באופן מסורתי, כלל 154 ק"מ תחרותיים. בסטייג' 10, הראשון של הבוקר, אוג'ייה עקף את סורדו ביונדאי, והגיע למרחק נגיעה של 1.1 שניות מטאנאק. אלפין אווינס מצליח לעקוף את ברין אל המקום החמישי, רק כדי לסטות מהמסלול בסטייג' הבא, מה שעולה לו בתקר, משכך שבור – ואובדן זמן שחיסל למעשה את הסיכוי שלו לפודיום.

קרייג ברין מפלס את דרכו בעפר למקום החמישי

טאנאק ממשיך להוביל, עם ניצחון גם בסטייג' 11, אבל בסטייג' 12 הוא סוטה, פוגע בשוליים גבוהים ושובר את המתלים האחוריים, מה שעולה לו בעיכוב של דקה ועשרים שניות. בתור בונוס, הוא גם חוטף תקר – השישי בראלי! העיכוב של טאנאק מאפשר לאוג'ייה לטפס אל ראש הדירוג, כשנויביל ביונדאי אחריו וסורדו שלישי ביונדאי השניה. טאנאק התדרדר למקום החמישי, אחרי ברין. בסטייג' 13 מתדרדר הראלי של פאדון מרע לגרוע כשהיגוי הכוח שלו כושל, ומאלץ אותו לפרוש מהיום.
הקרב בין אוגיי'ה לנויביל על ההובלה מתוח, כשבכל סטייג' נהג אחר מתעלה – אוג'ייה מהיר יותר בשבע שניות בסטייג' 12 – נויביל מהיר יותר בשניה בסטייג' 13. אוג'ייה מחזיר ביתרון של 4.5 שניות בסטייג' 14 – נויביל מצמצם ב-6.2 שניות בסטייג' 15, האחרון של היום, ודואג לשמור את כולם במתח, עם פער בר סגירה לחלוטין של קצת יותר מ-16 שניות.

מאדס מנסה להסביר מה לא הלך
ויש לנו קצת דרמה גם מאחור - אספקה לאפי, בקטע אספלט בסטייג' האחרון, החליק גם הוא ופגע בגדה, ואיבד יותר מחמש דקות. קרייג ברין הסתבסב עם ה-3C שלו באותו מקום בדיוק, איבד כמחצית הדקה – ואת המקום הרביעי לאויט טאנאק.
היום האחרון לתחרות, יום ראשון, לא מימש את ההבטחה של הימים הקודמים, ולא כלל המשך קרב דרמטי על ההובלה. אחרי קצת יותר מ-40 קילומטר תחרותיים, בארבעה סטייג'ים, היה זה שוב אוג'ייה שטיפס על המדרגה הגבוהה בפודיום – בפעם השניה העונה, ה-40 בקריירה והחמישית בראלי פורטוגל (ובזה השווה את שיאו העתיק של מרקו אלן). והוא גם קטף נקודת בונוס ב'פוואר סטייג'. שני סיים נויביל בעוד ראלי נהדר עבורו ועבור קבוצתו, שחגגה פודיום כפול בזכות סורדו, שסיים שלישי. רביעי, עם חמש נקודות בונוס ב'פאוור סטייג', סיים אויט טאנאק, שמחזק את ההובלה של SPORT-M על פני יונדאי. חמישי, סיים קרייג ברין, ששוב מראה בגרות ומצליח להשיג נקודות עבור קבוצת סיטרואן חסרת המזל. שישי סיים אווינס הוולשי ושביעי, בפעם השניה ברציפות, סיים יוהו האנינן. אחריו מתמקמים, לפי הסדר: אוסטברג, לאטוולה (שהתחרה חולה) ואספקה לאפי, בראלי הבכורה שלו בליגה הבכירה.

האנינן בעוד תצוגה סולידית. סיים שביעי
המירוץ הבא יערך בסרדיניה, בשמיני עד ה-11 ביוני.

אוג'יה, נוביל וסורדו בפודיום
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות