Movon - בדקנו את האלטרנטיבה הקוריאנית - אוטו

Movon - בדקנו את האלטרנטיבה הקוריאנית

מערכת בטיחות חדשה מקוריאה מבקשת לערער את ההגמוניה של מובילאיי. האם יש לה את מה שנדרש?

מערכות בטיחות מתקדמות הפכו במהירות מנושא לדיון תיאורטי או פריט נדיר במכוניות יוקרה, לעניין מתבקש גם במכוניות עממיות. במקביל להופעת מערכות מקוריות במכוניות מיני וסופרמיני, הפכה התקנת מערכות בהתקנה מקומית לעניין כמעט סטנדרטי, בחסות הטבת המס הניתנת למערכות אלו על ידי רשות המיסים. בהערכה זהירה, מדובר בהתקנה של כ-200,000 מערכות כאלו בשנה, רובן ככולן מתוצרת מובילאיי הישראלית. כשלוקחים בחשבון שעלות מערכת כזו לצרכן עומד על כ-3000 שקלים, מתברר כי מדובר בשוק שמגלגל מאות מיליוני שקלים בשנה.
לכן היה צפוי כי שחקנים נוספים ינסו לנגוס לעצמם נתח מהעוגה, והמצטרפת החדשה ביותר למגרש היא מערכת של Movon הקוריאנית, ביבואה של חברת א.ד.י מערכות, אחת השחקניות הגדולות בתחום התקנות האביזרים ה"מקוריים", אלו שמותקנים עוד לפני מסירת הרכב ללקוח.
העולה החדשה, קווים לדמותה
המערכת נקראת MDAS-3LF, וכמו המערכת של מובילאיי היא מבוססת מצלמה בודדת. הדמיון לא נעצר שם – גם המערכת הזו יודעת לזהות סטיה מנתיב וסכנת התנגשות קדמית, ולהציג את המרחק מהרכב לפנים בשניות על גבי צג ייעודי. בניגוד למובילאיי, המערכת של מובון לא יודעת לזהות הולכי רגל ורוכבי אופניים (אנשי א.ד.י מבטיחים כי גרסה משופרת, הכוללת יכולת זו, תגיע ארצה ביולי) ולא יודעת לקרוא תמרורים. מצד שני, היא מתפקדת גם כמצלמת דרך (ברזולוצית FHD, הקלטה על כרטיס מיקרו-SD) וכוללת פונקצית "שעון מעורר לפקקים" שמתריעה כאשר הרכב מלפנים החל לזוז. המחיר – 2500 שקלים לצרכן.
עניין של בחירה
למערכת לוקח כמה שניות "להתעורר" עם הנעת הרכב, והיא מודיעה על כניסתה לפעולה בדיבור. קצת מעיק לטעמי. ניתן לקבוע את רמת הרגישות של המערכת באופן קל יחסית דרך מתגים על המסך. קבעתי את רגישות מערכת הסטיה מנתיב ברמה הנמוכה ביותר, ואת רגישות מערכת התרעת ההתנגשות לרמה האמצעית (בשני המקרים – מתוך חמש רמות). באופן מבלבל, הציונים הפוכים בשתי המערכות – מספר גבוה מציין רגישות נמוכה במערכת הסטיה מנתיב, וגבוהה במערכת התרעת ההתנגשות.
מערכת התרעת הסטיה מנתיב עובדת במצב זה (רגישות נמוכה) בצורה טובה ולא מעיקה מדי, מצפצפת רק כאשר הרכב כבר מתחיל לחצות ממש את הקו. מצד שני, היא מפספסת מדי פעם מעברי קו, גם כאשר הקווים על הצג ירוקים (מה שמסמן זיהוי וודאי של הקווים, לעומת סימון צהוב שהוא בסימן שאלה).
גם לגבי מערכת התרעת ההתנגשות התברר לי במהרה כי המצב הנכון עבורי הוא ברמת הרגישות הנמוכה ביותר. ברמת הרגישות האמצעית, בה בחרתי בתחילה, המערכת היסטרית מדי – היא סובלת מהתרעות שווא (בעיקר ברחובות/כבישים לא ישרים), מצפצפת כמעט בכל הגעה לרמזור ובאופן כללי מתנהגת כמו חותנת פולניה בבדיחות. לכן אחר כבוד הורדתי את רמת הרגישות לרמה הנמוכה ביותר. ברמה הזו יש הרבה פחות התרעות, אלא שנראה שהמערכת קצת אדישה מדי – היא מתריעה רק במצבים שהם ממש "כמעט תאונה", ולא בטוח שנהג לא מרוכז (עבורו הלא מיועדות ההתרעות) יספיק להגיב בזמן. הפשרה, כמו בסיפורי הילדים, התבררה כפתרון המוצלח ביותר – ברמת רגישות 2 המערכת מאזנת בצורה טובה בין הצורך בהתרעה מוקדמת לבין הימנעות מהתרעות שווא וגלישה בהיסטריה, ובסך הכל עובדת טוב.
ערך מוסף
מערכת ה"שעון המעורר" רגישה מדי – היא מתריעה על כל תזוזה קטנה של הרכב מלפנים, ומיד, וכך יוצא שבכל רמזור היא מצפצפת לפחות פעם אחת (לפי מפרט היצרן, המערכת אמורה לצפצף כעבור שתי שניות מרגע תזוזת הרכב מלפנים), גם אם הנהג עירני, ובדרך כלל 2-3 פעמים, ולכן הופכת למטרד. לפחות הצפצוף לא חזק במיוחד. גם כמצלמת דרך המערכת של מובון לא מצטיינת – אומנם איכות הצילום טובה, גם בלילה, אבל זווית הראיה מוגבלת על ידי תושבת המצלמה, שמסתירה חלק משדה הראיה. גם ניהול הקבצים לא מצטיין – כל דקת נסיעה נשמרת בקובץ נפרד, אבל הקבצים הישנים לא נמחקים באופן כרונולוגי, וכך אחרי יום נסיעות נשארו על הכרטיס הנסיעה האחרונה, שתי דקות מהנסיעה הקודמת ועוד עשר דקות משתי נסיעות שנערכו יום קודם לכן. כל השאר נמחק, למרות שהכרטיס לא היה מלא לחלוטין. ועדיין, זה יותר טוב מכלום, ויספיק למקרה של תחקור תאונה או כהוכחה במקרה של התקלות בשוטר.
יחי התחרות
לא משנה אם אתם חסידי מערכות הבטיחות המתקדמות או מאלו שרואים בהן מטרד מצפצף ומיותר – אין ספק שבתחום הזה, כמו בכל תחום, הצרכן רק ייהנה מתחרות. והמערכת של MOVON, בסיוע הגב החזק של א.ד.י, הנמצאת בקשרי עבודה הדוקים עם כמה מיבואני הרכב הגדולים בארץ, היא בהחלט זה – תחרות למונופול של המערכת של מובילאיי בתחום. עכשיו נשאר לקוות כי עם התחרות תגיע גם ירידת מחירים שתהפוך את המערכות הללו לפריט נגיש יותר לקהל הרחב.
עוד יצוין כי היום (שני, 15.5) הודיעה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים על הכרה במערכת MOVON לצרכי הוזלה בפרמיית ביטוח החובה - הכרה שתהיה רלוונטית בכל חברות הביטוח בישראל.
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות