בהודעה חריפה וחריגה מסוגה שפרסם היום משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, תוקף השר כץ באופן קיצוני את עמותת אור ירוק, תוך שהוא מציין כי לא ישתתף בכנס העמותה (הנערך היום), ובמקום זאת ייקח חלק בכנס לקידום ופיתוח הגליל שעורך העיתון כלכליסט.
לפי ההודעה, השר כץ "הודיע כי אין בכוונתו לקיים בעתיד כל קשר עם ארגון אור ירוק, בשל העובדה שהעמותה הפכה לגוף פוליטי לכל דבר שכל תפקידה לנגח את הממשלה ואת משרד התחבורה בפרט, תוך שימוש בנתונים שקריים והתעלמות מוחלטת מהעובדות, זאת, תוך שיתוף פעולה עם גורמים עסקיים בעלי עניין".
השר מכריז כי "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ימשיך לפעול ישירות ובאמצעות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לקידום הבטיחות, במאבק בתאונות הדרכים".
ההודעה פורסמה על-ידי משרד התחבורה לאחר שבבוקר, בראיון בגלי צה"ל, תקף אבי נאור, יו"ר עמותת אור ירוק, את השר כץ על כך שביטל את השתתפותו בכנס העמותה הנערך כאמור היום, והעדיף במקום זאת לקחת חלק בכנס של כלכליסט.
השר כץ תוקף את עמותת אור ירוק, לא יקיים עימה כל קשר
צילום: מנהל

כמה עובדות, השר כץ
1. במשך ארבע שנים רצופות, מ-2013 ועד 2016 ועד בכלל, נרשמת עלייה קבועה בקטל בדרכים; העלייה היא 28%, רמת הקטל כ-360-370 הרוגים בשנתיים האחרונות.
2. ברבע הראשון של 2017 נשמרת אותה מגמה קטלנית שהייתה ברבע הראשון ב-2016 – כמעט 80 הרוגים.
3. המשמעות היא שמדינת ישראל נסוגה לרמת הקטל שאפיינה אותה בתחילת העשור.
4. למרות נתוני הדמים האלה, לא נשמע קולו של שר התחבורה והבטיחות בדרכים. בוודאי לא נמסר על פעולה כל שהיא בקנה מידה ממלכתי לשינוי המגמה והפחתת הקטל בדרכים.
5. העובדה שהשר כץ מקפיד שלשמו ולתוארו כשר התחבורה יתווסף תפקידו כ"שר המודיעין", ובו-זמנית דואג שלא יצוין תפקידו – לפי חוק – כ"שר הבטיחות בדרכים", אומרת לא מעט.
כולם מבינים את השר כץ
כל הורה לילדים בבית הספר מבין את השר כץ. לבוא לכנס שנתי של עמותה העוסקת בבטיחות בדרכים עם מערך נתונים כה חמור במגמה וכה חמור בנתונים בתחום הנתון לאחריותו המלאה? הרי טוב אי אפשר לצאת מזה. אם אפשר להבריז, למה לא?
כל אזרח מבין את השר כץ. למה לו, לפוליטיקאי בכיר מאוד, לחבר עצמו לתחום קטלני, בו גם לא עשה דבר – ובהינתן כל תאונה לכשעצמה, אין לו שום שליטה? אם אפשר להצניע את הקשר, והאחריות, לתחום, למה לא?
כל איש תקשורת מבין את השר כץ. מול כנס כמו זה של אור ירוק, בו השר מגיע עם אותו סטטוס ממנו הוא מנסה להתנער, "שר הבטיחות בדרכים", הכולל גם (כמה חבל) אחריות למצב הנורא הנ"ל – עומד כנס כמו זה של כלכליסט. אפשר לדבר בו על תשתיות, וצילום בפתח מנהרת ענק עם קטר ברקע הרי ישאיר רושם הרבה יותר חיובי מהגרף המאוד מדמם של הקטל בדרכים. כך יהיה אפשר לקבל חשיפה חיובית בעמוד הבית של ynet, בו לכלכליסט מקום קבוע ובולט, וכמובן באתר כלכליסט – וזה הרבה הרבה יותר ממה שאפשר לקוות לקבל אחרי הופעה בכנס אור ירוק בהקשר של תאונות בדרכים.
כל פוליטיקאי מבין את השר כץ. אם יש בעיה – תקוף. אם אפשר להצמיד להתקפה משהו הצובע את המותקף בצבע פוליטי, מופרך ככל שיהיה – עדיף.
השר כץ תוקף את עמותת אור ירוק, לא יקיים עימה כל קשר
צילום: מנהל
כולם מבינים את השר כץ. בהינתן הקטל בשנים האחרונות מחד, ובהיעדר כל התייחסות ופעילות משמעותיות מאידך, כל דרך טובה כדי להתמודד עם הבעיה – ולשמחת כולם יש בימים אלה שפע דרכים להתמודדות קלה ומיידית, הפוטרות לחלוטין מהתמודדות עניינית וקשה עם בעיות ואפילו עובדות. כי מעבר לעניין הפוליטי (ויקצר המצע לתאר את מופרכות הטענה הזו), והטענה ש"כל תפקידה"(???) של אור ירוק לנגח את הממשלה ואת משרד התחבורה בפרט, באים ועולים הדיבורים על "שימוש בנתונים שקריים והתעלמות מוחלטת מהעובדות, זאת, תוך שיתוף פעולה עם גורמים עסקיים בעלי עניין". והרי בעניין ההתעלמות מעובדות רשמו משרד התחבורה והרשות לבטיחות בדרכים לא מעט שיאים לאורך השנים.
כמה שאלות לשר כץ – ושאלה אחת
כמובן, אם היה העניין פולמוס גרידא, היינו מבקשים מכבוד השר לדעת: 1. מהם "אותם נתונים שקריים"? 2. מאיזה עובדות מתעלמים? 3. מה העניין של גורמים עסקיים שהם גם בעלי עניין בתחום התאונות בדרכים ומה מהות "שיתוף הפעולה"? 4. וגם, מה מקור הזיקה בין השקרים וההתעלמות מעובדות ובין אותה התנהלות עסקית? 5. אתה באמת מתכוון להיות ברוגז ברוגז לעולם עם אור ירוק?
אבל אם יורשה לנו, ובהזדמנות ממש לא חגיגית זאת, לנו יש רק שאלה אחת לשר התחבורה והבטיחות בדרכים, מר ישראל כץ: מה אתה, מכח תפקידך ומתוקף אחריותך, מתכוון לעשות בכל הקשור לבטיחות המדרדרת בדרכים בכלל, לקטל הגואה בכבישים בפרט?
השר כץ תוקף את עמותת אור ירוק, לא יקיים עימה כל קשר
צילום: מנהל