אם היינו מספרים לכם שיש חברה ישראלית שמוצריה נמצאים בצמרת המוטוריקה העולמית, הייתם מאמינים? כנראה שלא. ואם היינו מספרים לכם שמדובר בחברה משפחתית מקריית גת, בטח כבר הייתם צוחקים עלינו. אך זו אמת לאמיתה.
 
רקע
בשנת 1960, האחים יוסף ושמואל זסלבסקי הופכים מפעל לשיפוץ מנועים לחברה חדשה בשם קינג (KING) המתמחה בייצור מסבים למנועי בעירה פנימית. מסבים מסוג מסב החלקה לגל הארכובה, לטלטלים ולגלי הזיזים. שנות ה-70 הגיעו ובחברה המשפחתית קורים שלושה דברים, הראשון - הם מנסים כוחם בייצור בוכנות, אך משיקולי רווחיות הם יורדים מזה די מהר; השני – תחילת עבודה עם צה"ל, שנזקק למסבים לשיקום הבלאי שנגרם במלחמת יום כיפור; השלישי – המהפכה האירנית חותכת בבת אחת את אחד השווקים הגדולים איתו עבדה החברה.
 
בשנת 2000 מועתק המפעל מחולון אל קרית גת, משיקולי הטבות מיסוי. היום הוא עובד 24 שעות ביממה בשל הדרישה הגבוהה למוצריו, מעסיק 250 עובדים – לעומת 15 בשנים הראשונות – והמנכ"ל הינו דור שני למייסדים. יש מרכז לוגיסטיקה ומכירות בארה"ב ובטורקיה, והחברה מחזיקה גם מפעל לסינטור מתכות בסרביה.
 
פשוט קינגים - תעשייה ישראלית בצמרת הספורט העולמי
צילום: מנהל
אי-שם בקריית גת ישנו מפעל משפחתי שמוצריו משרתים מנועי מירוץ
 
הראש היהודי ממציא לנו פטנטים
מהצד, נראה שאין הרבה תחכום בתחום המסבים. כמה מסובך יכול להיות אלמנט עם חור, שנמצא כמעט בכל מקום, ממכונת גילוח חשמלית ועד מכונית? אבל כשצוללים פנימה, מגלים כי ייצור מסבים הוא עניין שדורש ידע רב ויישום לא פשוט. לפחות אם מדברים על מסבים ברמה הגבוהה ביותר - וזו בדיוק הרמה בה נמצאים המסבים שמייצרת קינג. לדוגמא - ב-2013 השיקה החברה מסב בשם pMax Black. הוא עשוי שלוש שכבות מתכת, השכבה העליונה קשיחה במיוחד ויחד עם ציפוי מיוחד (שחור, ומכאן שמו) ומבנה חור שימון המאפשר שימון יעיל ואחיד יותר, מאפשרים למסב זה לעמוד בעומסים גבוהים בכ-20% מאשר מסבים מקבילים. המשמעות של מסב קל וקטן יותר - או לחלופין חזק יותר בגודל ומשקל נתונים - במנוע מירוץ ברורה.
 
לכן לא מפתיע לגלות כי מסב זה היה מועמד לפרס החדשנות היוקרתי - PMW AWARD לשנת 2015 והצלחתו הביאה את קינג, כך מתגאים אנשי החברה, לשיא מכירות מסבים לשוק המירוצים: מקום 1 באירופה ומקום 2 בארה"ב.
 
פשוט קינגים - תעשייה ישראלית בצמרת הספורט העולמי
צילום: מנהל
פורמולה 1. לא מוכנים לספר באיזו קבוצה יש תוצרת ישראלית
 
 
מקום בצמרת
"שוק המירוצים" הוא הגדרה רחבה. הרשו לי לפרוט אותה לפרטים עבורכם:
 
בעונה הקרובה תספק קינג מסבים לאחת הקבוצות בסבב הפורמולה 1 העולמי, אך הסכם סודיות מונע מהם לספר לאיזו.
 
מסבים תוצרת החברה פופולאריים מאוד במירוצי דראג, גם אלו הרשמיים וגם אלו הקצת רשמיים כמו אלו שמסוקרים בסדרה האמריקאית `street outlaws`. בשני המקרים מדובר במנועים שמפיקים אלפי כוחות סוס.
 
קבוצת הראלי של סובארו ארה"ב, אלופת הליגה המקומית שבע פעמים, משתמשת רק במסבי קינג.
 
פשוט קינגים - תעשייה ישראלית בצמרת הספורט העולמי
צילום: מנהל
קבוצת 'גרייב דיגר' (Grave Digger) בפעולה
 
עוד בארה"ב - אלוף העולם בתחרויות מונסטר-טראק, משתמש במסבי קינג גם הוא.
 
יש כמובן עוד, אבל נראה לי שאתם מתחילים להבין את הרעיון.

על האספלט ובאוויר
מסבי קינג קנו להם מקום של כבוד גם במנועים חזקים המיועדים לכביש הציבורי (בהגדרה רחבה מאוד של "מיועדים" ו"כביש ציבורי"): חברת קוניגסג, יצרנית מכוניות-העל הקיצוניות משבדיה, שהיתה הראשונה לייצר מכונית עם יחס הספק-משקל של 1:1 (כ"ס לכל קילוגרם) עושה שימוש נרחב במסבי קינג. כולל ב-1:1 האמורה.
 
פשוט קינגים - תעשייה ישראלית בצמרת הספורט העולמי
צילום: מנהל
קוניגסג אגרה RS
 
 
גם סדנת AMS Performance הנודעת, שמתמחה בשדרוג הניסאן GT-R (אבל לא רק), פיתחה יחד עם קינג מסב מסדרת ה-pMax Black שהוזכר לעיל שיתאים לרמות השיפור הקיצוניות שמציעה החברה - שחתומה על מנועים עם הספק ארבע ספרתי, לא תמיד עם הספרה 1 בהתחלה...
 
וההצלחה לא נעצרת באספלט, אלא נוסקת לגבהים, תרתי משמע. בשנת 2002 נכנסה החברה גם לתחום יצור המסבים למנועי בוכנה תעופתיים, והיום, לדברי נציגי החברה, 7 מתוך כל עשרה מטוסים קלים מונעי בוכנה עושים שימוש במסבי החברה. מרשים.
 
פשוט קינגים - תעשייה ישראלית בצמרת הספורט העולמי
צילום: מנהל
AMS Performance
 
    
נינט? קינג!
אנשי קינג מתגאים בכך שמלבד חומר הגלם הבסיסי - הכל נעשה בחברה. מהתכנון (ותכנון תוכנת התכנון), דרך ייצור מכונות הייצור והייצור ועד הבדיקות הסופיות.
 
פורמולה 1, דראג, ראלי, מונסטר טראק, קוניגסג... ואני רק שואל, מי אמר שנינט זה הדבר הטוב ביותר שיצא מקרית גת?
 
 
גילוי נאות: הכותב הוא חבר של אחד מעובדי החברה, פטריוט וחובב ספורט מוטורי נלהב 
 
פשוט קינגים - תעשייה ישראלית בצמרת הספורט העולמי
צילום: מנהל