משרד התחבורה הודיע בתחילת השבוע על התקדמות בתהליך הקמת הרכבת הקלה שתחבר בין נצרת לחיפה. פרויקט התחבורה זכה לאישור על-ידי הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) שאחראית, בין השאר, על אישור הפרויקט מול תכנית המתאר הארצית (תמ"א) ועל מתן אישורי הבנייה. כעת, התכנית תובא לאישור הממשלה.
האישור הוא צעד משמעותי ומבורך, אך יחד עם זאת יש לזכור כי הרכבת הקלה בנצרת צפויה להתחיל לפעול רק בעוד שש שנים (2023). מעבר לכך, המועד המשוער מגלם איחור של שבע שנים ביחס לתכנון המקורי – שכן תכנית הרכבת הקלה אושרה במקור עוד בפברואר 2010. העיכוב נבע, בין השאר, כתוצאה מהגדלת כמות התחנות (17 תחנות במקום 10) לצד החלטה על הקמת חניונים עבור כל אחת מהתחנות.
הרכבת הקלה בנצרת – יש התקדמות
צילום: מנהל
הדמייה של הרכבת הקלה בירושלים. בקרוב גם בחיפה ובנצרת
הרכבת הקלה תחבר בין נצרת לחיפה באמצעות מסלול באורך 43 ק"מ, מתוכם תשעה בשטח עירוני והיתר בינעירוני. הרכבת תצא מתחנת לב-המפרץ בחיפה ותעבור ב-17 תחנות, בהן צומת וולקן, קריית אתא, שפרעם ויפתחאל. המשך המסלול בנצרת עילית (שם מתוכננות שש תחנות) ומשם לנצרת, שם יוקמו שתי תחנות – אחת סמוכה לשוק העירוני ואחת ברחוב תאופיק זיאד. זמן הנסיעה הכולל יעמוד לפי התוכניות על 50 דקות, כאשר נסיעה מתחנת לב המפרץ לנצרת-צפון תארוך 27 דקות.
הרכבת תהיה חשמלית, ותוכל לנוע במהירות של עד 100 קמ"ש. אורך הקרון עומד על 52 מטרים, והוא מסוגל להכיל עד 300 נוסעים – מתוכם 130 בישיבה. צי הרכבות יכלול מערך של 32 קרונות, ואלו עתידים לשרת כ-100 אלף נוסעים ביום.