גגות שמש פנורמיים תפסו בשנים האחרונות מקום של כבוד ברשימות האבזור של דגמים רבים, מעממיים יחסית וכלה בדגמי יוקרה. הם נותנים תחושה אוורירית לתא הנוסעים ומכניסים אור – כמעט כמו באוטו פתוח.
אבל יש להם גם חסרונות – הם תורמים לא מעט למשקל הרכב, עלולים לפגוע במרווח הראש וכפי שמתברר מנתונים שאספה הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים, עשויים להוות סכנה בטיחותית לא מבוטלת בתאונות בהם הרכב מתהפך. הסכנה נובעת הן מהשברים הנוצרים מהתנפצות גג השמש, העשוי זכוכית, והן בשל הסכנה שנוסעים לא חגורים יושלכו מהרכב. לפי נתוני הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים, בין השנים 1995 ל-2017 תועדו 859 מקרים של גגות שמש שהתנפצו, כ-600 מהם בשש השנים האחרונות, עדות לפופולריות הגוברת של פריט זה. ב-36 אירועים דווח על פציעות כתוצאה מהתנפצות גג השמש, בדרך כלל קלות, ומשנת 2000 ועד היום דווח על כ-300 אירועים של נוסעים שנזרקו אל מחוץ לרכב דרך גג השמש. היצרנית המובילה בשיעור הגגות המתנפצים היא יונדאי, עם 119 מקרים במהלך 22 השנים האחרונות; קיה נמצאת במקום הרביעי, עם 78 מקרים של גג שמש שהתנפץ.
בקרוב – כרית אוויר גם לגג
צילום: מנהל
וזו אולי הסיבה שיונדאי היא הראשונה בעולם לפתח כרית אוויר מיוחדת המיועדת להגן על הנוסעים מפני הסכנות הטמונות בגג שמש פנורמי במקרה תאונה. פיתוח הכרית נעשה על ידי חברת החלפים של יונדאי, "יונדאי מובי" (Mobi), יצרנית חלקי החילוף השישית בגודלה בעולם, המפתחת ומייצרת (בין השאר) את כריות האוויר לדגמי יונדאי וקיה ב-15 השנים האחרונות. הכרית מותקנת בתוך הגג וברגע שזוהתה התהפכות, הכרית נפתחת ומכסה את שטח הגג הפנוראמי, מאזור מרכז הרכב אל חלקו הקדמי. ביונדאי מציינים כי הכרית תתנפח גם במקרה שהגג סגור, כדי לחצוץ בין גג הזכוכית לראשי הנוסעים. לפי הדיווח, הניסויים שנעשו במסגרת פיתוח הכרית העלו כי הכרית צמצמה משמעותית את הסיכון לנוסעים – ממקרים שהיו עלולים לגרום למוות, לכדי סיכוי של פציעות קלות בלבד.
בשלב זה, לא ידוע מתי תוצע הכרית בדגמי יונדאי, קיה וג'נסיס הסדרתיים.