קטגוריה: סלון

גרסה: 2.0 ל' טורבו + מגדש על, אוט', 4x4

מתחרות בולטות: אינפיניטי Q70, ב.מ.וו 540i, לקסוס GS450h, קאדילק CTS

מחיר הגרסה הנבחנת: 520,000 שקלים
המבחן פורסם בגיליון 379
העיצוב של הדור החדש של דגמי וולוו הוא לטעמי פשוט "בול פגיעה", וביומיים שהייתי במחיצתה של ה־S90 החדשה ממש נהניתי מהמראה שלה בכל פעם שחזרתי אליה. היא מאוד וולוו ומזוהה מיד ככזאת, ויחד עם זאת היא מודרנית, אלגנטית והנוכחות שלה מאוד מורגשת ומרשימה. בדיוק מה שמצפים ממכונית סלון של מותג יוקרה.
וולוו S90 - מבחן דרכים (4x4 ,T6)
צילום: מערכת אוטו
הסלון
סביבת הנהג של וולוו S90 נאה - גם אם שחורה מדי בגרסה שנבחנה, והמרחב מלפנים טוב בכל הממדים. במרכז בולט מסך מגע אורכי מגודל דרכו מתפעלים הכל, אבל התפעול עצמו מסורבל ונדרש זמן כדי להתרגל אליו. איכות החומרים טובה במרבית המקומות, ובכלל תא הנוסעים נעים מאוד לשהייה. אבל, לא הכל מושלם; לוח המחוונים, למשל, מוקרן, אבל הגרפיקה מעט פשוטה והתחושה פחות מודרנית בהשוואה למתחרות.
מאחור, מרווח הראש לברכיים מעולה וטוב לראש, אבל בסיס המושב מעט קצר. נציין לטובה בקרת אקלים מפוצלת גם שם (ראו בוקסת אבזור) עם שפע של פתחי מיזוג, לצד חלונות שחורים ווילונות להשלמת אווירת ה־VIP. בקרת האקלים עובדת תמיד במצב אוטומטי, כך שהיא מחליטה מה טוב. לדוגמא, אם אתם רוצים הרבה אוויר, אבל בטמפרטורה לא נמוכה, לא תקבלו (זה חירפן רק בוחן אחד). ציון לשבח מגיע למערכת הקול המעולה מבית Bowers & Wilkins; אופציה ב־20,000 שקלים.
וולוו S90 - מבחן דרכים (4x4 ,T6)
צילום: מערכת אוטו
הכוח
במפגש הקודם עם ה־S90 (גיליון 372) נהגנו בגרסת הכניסה T5, ועכשיו הגיע תורה של הבכירה, T6. לשתיהן מנוע בנפח 2.0 ליטר ותיבת 8 הילוכים, אבל פה נגמר הדמיון. ל־T5 הנעה קדמית ו־254 כ"ס — ל־T6 הנעה כפולה, והיא מוסיפה מגדש־על למגדש הטורבו שיש ב־T5 להספק גדול בהרבה: 320 כ"ס. לכן היא גם מאיצה ל־100 קמ"ש ב־0.8 שניות מהר יותר ועוצרת את השעון (רשמית) ב־5.9 שניות.
המנוע של ה־T6 פועל ויוצר תחושה בדיוק כמו מה שהוא: מנוע 2.0 ליטר 4 צילינדרים המייצר הרבה הספק מנפח לא גדול יחסית. יש כאן הרבה כוח, במיוחד במצב 'דינמי' שמשפר את תגובות התיבה והמצערת. אבל משהו חסר. קולו נשמע לא מעט, אבל יותר מכך למנוע הזה חסר האופי וצורת הפעולה המעודנת, שלא להזכיר את הצליל העדיף, של מנועי 6 צילינדרים (בטור או ב־V) שיש למתחרות — גם אם בכל הקשור לכוח ולביצועים הוא קרוב אליהן (רשמית לפחות, הן מהירות יותר). עוד הוכחה לכך שנתונים זה לא הכל בחיים. אגב בכל הקשור לדלק, הממוצע במהלך ימי המבחן עמד על 8.2 ק"מ/ל' ממוצעים, כאשר בשיוט נינוח נרשם ממוצע של 14.7 ק"מ/ל'.
וולוו S90 - מבחן דרכים (4x4 ,T6)
צילום: מערכת אוטו
ל־S90 שלושה מצבי נהיגה: 'חיסכון', 'נוחות' ו'דינמי'. ברמת האבזור שנבחנה, האבזור כולל גם מתלי אוויר, אך רק מאחור. שינויים במצבי הניהוג משפיעים גם עליהם וגם על משקל ההגה. במצב 'נוחות', אכן נוחות הנסיעה ב־S90 טובה, למרות חישוקי "19 מגודלים. במצב זה היא נעימה מחוץ לעיר, גם אם השיבושים הקטנים מעט מורגשים, ומציעה ריסון טוב עם המעבר על גלי כביש. בעיר היא טובה יחסית; היא אינה מתעלה אבל לא מתרסקת או חובטת גם על שיבושים רעים במיוחד. אגב, הפער בין מצבי הנהיגה לא גדול; היא נוחה למדי ב'דינמי' ומרוסנת כנדרש גם ב'נוחות'. נהגנו גם בגרסה בלי מתלי האוויר, והיא פחות נוחה אם כי בפער לא ענק, אבל עדיין מורגש.
בפיתולים, ה־S90 טובה ובאופן מוחשי מה־S80 אותה החליפה. היכולת גבוהה, והנכונות להפניית ההגה טובה עם התנגדות לתת היגוי, ובשני תחומים אלו היא עדיפה משמעותית על דגמי עבר של וולוו. עם זאת, התחושה בנהיגה כזו מאוד מנותקת. המנוע דוחף בשמחה (וכאמור, הצליל לא־משהו) את המכונית הגדולה וכמובן שכדאי לבחור שם במצב 'דינמי'; המתלים מתקשחים מעט וההגה מקבל תוספת משקל והופך ידידותי יותר לנהג. הבלמים לא מרשימים גם בנהיגה רגילה (כולל העובדה שבאופן מעט מוזר לא קל להגיע לעצירה מלאה חלקה לגמרי) והם התעייפו מעט בקטע הדינמי. בקיצור, זו מכונית מהירה ובטוחה, ותוכל לעבור במהירות כביש מפותל, לא עם חיוך ענק, אבל גם בלי קללות. הנוסעים שלכם אולי כן יגדפו, אבל זה כבר בגללם, לא בגלל השבדית.
וולוו S90 - מבחן דרכים (4x4 ,T6)
צילום: מערכת אוטו
הצעה שונה
וולוו S90 היא מכונית סלון כמעט קלאסית; מכובדת למראה, נוחה, מרווחת, ובגרסה שנבחנו היא מוסיפה מתלי אוויר, מנוע חזק ואבזור שופע. מצד שני, לא הכל ורוד — המנוע פחות נעים ומעודן בהשוואה למתחרות, והתפעול של שפע המערכות מעט מסורבל, גם אם מתרגלים עם הזמן.
בסוף היום מעלה הסיכום כי ה־T6 היא מכונית טובה, אפילו טובה מאוד. הבעיה היא שבקטגוריה שלה, ציון כזה עלול להיות לא מספק מול המתחרות. אבל אז היא שולפת שפן בדמות תג מחיר שנמוך ביותר מ־100,000 שקלים (והחל מ־440,000 שקלים) מול המתחרות המקבילות. כך שמי שמחפש אופציה אחרת להגמוניה הגרמנית בסגמנט, ימצא שמדובר במכונית טובה עם תג מחיר תחרותי, גם אם היא פחות שלמה ממה שציפינו שתהיה.

רמות אבזור
ה־S90 T6 מוצעת בשתי רמות אבזור. 'מומנטום' (440,000 שקלים) כוללת פנסי לד מלאים, חישוקי "18, גג שמש, כניסה והתנעה ללא מפתח, לוח מחוונים מוקרן (מסך "12.3), מסך מגע, בקרת אקלים 4 אזורים, GPS מקורי (באנגלית), מושבי עור עם כוונון חשמלי וזיכרון לנהג ומערכת חניה אוטומטית. במערכות הבטיחות: התרעת התנגשות כולל זיהוי הולכי רגל, תצוגת תמרורים, תאורה חכמה, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון ושמירת נתיב. 'אינסקריפשן' יקרה ב־60,000 שקלים וכוללת מתלי אוויר מאחור, חישוקי "19, שבכה קדמית שונה, חלונות כהים מאחור וגם וילונות, החלפה הילוכים מההגה, ריפודי עור משודרגים, עם זיכרון גם למושב הנוסע ויותר אפשרויות כוונון. בבטיחות: התרעה והכנה לפגיעה מאחור, תנועה חוצה מאחור ורכב בשטח מת במראות; נציין שאת חלקם ציפינו למצוא כסטנדרט.
וולוו S90 - מבחן דרכים (4x4 ,T6)
צילום: מערכת אוטו