כאשר טוביאס מרס נכנס לחדר, ברור מיד שמי שמנהל את מרצדס-AMG לא עונה לתיאור שגרתי של "בכיר בתעשייה". הוא מוחצן יותר בהופעתו, ובהמשך מתגלה גם שמורס בוחר במילים ישירות ומחוספסות יותר - תכונות שמזכירות את דגמי AMG. מיד עם תחילת השיחה ברור גם שהוא חובב הגה, לא מפתיע לגלות שבצעירותו היה נהג מירוצים וכי הוא עדיין מבלה על המסלול בזמן הפיתוח.
 
מורס "גדל" ב-AMG אליה הצטרף ב-1994, עוד לפני ההשתלטות המלאה של מרצדס עליה ב-1999, וב-2002 מונה לאחראי פיתוח המכוניות. מורס היה לחבר במועצת המנהלים ב-2011 ומונה למנכ"ל AMG ב-2013.
 
הצלחות ואתגרים
כשאני שואל על הצלחת AMG הוא מחייך. "האם חשבתי שנגיע למצב זה? בוודאי שלא. אבל מה שאתם רואים היום זה בעיקר פרי האסטרטגיה עליה החלטנו ב-2014. היקף המכירות השנתי שלנו עומד על 132,000 מכוניות בשנה לעומת 32,000 ב-2014, ו-20,000 בשנה לפני כן. ההצלחה נובעת מהחלטה אסטרטגית להגדיל את מבחר הדגמים, להעניק משמעות גדולה יותר לכל דגם ויצירת מסלול התקדמות עבור הלקוחות.

ראשים מדברים: ראיון עם מנכ

 
"ה-43 מאוד מבוססת היום ואנחנו רואים לקוחות שמתחילים איתה ועולים ל-63. הגדלנו את מספר 'מרכזי הביצועים' שלנו בסוכנויות ל-500, ויש לנו צוות מיומן יותר. אנחנו מאמנים פעמיים בשנה יותר מ-600 לקוחות והדבר יוצר מומנטום נוסף, ובסין מדובר בסיפור גדול. בסוף הכל צריך להתכנס: האסטרטגיה ויציקת התוכן לתוכה".
 
למי מיועדת ה-GT ארבע דלתות החדשה?
"יש לנו הרבה לקוחות שעבורם E בגרסאות AMG כבר אינה מספקת. איבדנו לקוחות, שרצו להתקדם מ-C או E63 והיה להם רק S. לקוחות אלה עזבו אותנו למתחרים משטוטגרט (פורשה; א.ש), ולכן לקחנו את פלטפורמת ההנעה האחורית שלנו ועשינו איתה הרבה; הקשחנו תושבות וזרועות מתלים והוספנו הרבה חיזוקים. השינוי לעומת מכונית התצוגה הוא בפרופורציות - היא הייתה קצת יותר רחבה ונמוכה, אבל הן מאוד דומות - וכשהצגנו אותה ידענו שנייצרה. היה ברור שיש כאן 'צידוק עסקי', ואני בטוח שנוכל להתחרות בפאנאמרה וכי העיצוב המיוחד נותן לנו יתרון".
 
האם ה-GT ארבע דלתות לא תיצור קניבליזציה ל-CLS53?
"אלו לקוחות שונים. לקוחות GT צעירים יותר וחובבי הגה, ה-CLS היא יותר 'לייף סטייל' (בין השורות רומז מויר שלא תהיה CLS63 כדי שלא להתחרות ב-GT; א.ש). עבור חובבי ההגה יש כאן משהו טוב. השתמשנו באמות מידה מהמתחרים ואני יודע למה המכונית הזו מסוגלת...".

ראשים מדברים: ראיון עם מנכ

 
האם הדרך בה אתם "מכסים" את השוק משתנה בגלל סין?
"אנחנו רואים גידול בכל הפלחים בגלל שמבחר הדגמים גדול יותר. ב-2020 יהיו לנו עוד יותר אפשרויות עם המכונית הקומפקטית (A קלאס; א.ש) וגם זה יגדיל את המכירות. ארצות הברית היא השוק החזק שלנו ואחריה גרמניה וסין".
 
עד כמה חשובים הדגמים העצמאיים והרחבת המבחר שלהם?
"אתה צריך לבסס את עצמך כמותג ביצועים דרך מכוניות. לכן התחלנו בזמנו עם ה-SLS ועברנו ל-GT ול-GT ארבע דלתות וכמובן לפרויקט 1 שהוא הדובדבן. בשנה הבאה נחדש את ה-GT וזה לא סוד שאנחנו עובדים על הדור הבא שלה. אולי בעוד שנה-שנתיים נחשוב על אח קטן ל'פרויקט 1'.
 
"נכון, הוספנו את הפרויקט 1 ואת ה-GT ארבע דלתות למבחר הדגמים העצמאי של AMG, אבל במקביל הגדלנו את מספר גרסאות AMG במסגרת הדגמים הרגילים של מרצדס עם ה-53 החדשה ועם ה-55 בדור הבא של הקומפקט, אז יש לנו הרבה דברים בידיים".

ראשים מדברים: ראיון עם מנכ

 
איך תגדיר את ההבדל בין M של ב.מ.וו לבינכם?
"AMG אינה מחלקה או חטיבה אלא חברה; יש לנו 1,700 עובדים ואנו בונים את המנועים שלנו. למשל, אנו עובדים כרגע על מנוע ה-2.0 ליטר הבא של ה-45 שיהיה שונה מאוד מהמנוע הנוכחי. יש לנו יותר חופש לעשות, הרעיונות למוצרים הם שלנו ואנחנו אחראים על האסטרטגיה שלנו. לפעמים מדובר באותם לקוחות, אבל אנחנו נמצאים עם 50,000 כלים יותר מהם במכירות. אני לא רודף אחרי מכירות אלא אחרי אותנטיות ומהימנות, ואנחנו מנצחים בכל מבחן. זה לא היה כך פעם, אבל שינינו דברים רבים בחברה. אין לנו צורך לעשות מהדורות קצה לכל מיני גרסאות, כי יש לנו את ה-GT שמראה מה אנחנו יודעים לעשות. בסוף היום הם תחרותיים וגם אנחנו, וכל אחד פועל בדרכו".
 
איך אתם מסתכלים על התחום החשמלי? האם טסלה היא איום?
"לטסלה יש מומנטום עצום בארצות הברית וצריך להתייחס לכך ברצינות. הם אינם איום ב'נורדשלייפה' (נורבורגרינג; א.ש) אבל זו לא המטרה שלהם. אנחנו חברה עולמית ולתפיסתי חשמול המכונית הוא מפתח להצלחה מ-2020. הייתה לנו SLS חשמלית שעדיין מחזיקה בשיאים, אבל עדין לא החלטנו איזו מכוניות חשמלית נבנה".

ראשים מדברים: ראיון עם מנכ

 
מה למדתם מהפרויקט 1?
"תכננו ליצר 200 מכוניות אבל החלטנו לייצר 275 ב-2.75 מיליון דולר. יש לנו פי ארבעה יותר הזמנות כי אין מתחרים. אבל מה שלמדתי הוא שהמהימנות היא חשובה; אמרנו שנייצר 275 מכוניות - אז זה מה שייעשה, ולא תהיה פתאום גרסה פתוחה. נלמד ממנה הרבה כי יש לה ארבעה מנועים חשמליים וטורבו חשמלי והרבה טכנולוגיות מתקדמות. נקווה שנהיה מספיק חכמים כדי להעביר דברים מפרויקט 1 למכוניות חדשות".
 
האם תיפגעו אם תבוטל אי-הגבלת המהירות באוטובאן?
"כרגע הדיון הזה אינו קיים, אבל השוק הגדול שלנו מבחינת מכירות הוא בארה"ב ושם יש הגבלות... ב-2008 הייתה C63 מכונית הספורט הראשונה שמישהו הביא לסין, ולמרות שכולם חשבו שהשתגענו היו לה לקוחות".
 
במי אתם מתחרים?
"אני לא רוצה להישמע ארוגנטי, אבל ברור שכרגע פורשה היא אחת המתחרות העיקריות. אולי הם לא לוקחים אותנו ברצינות, אבל אנחנו כן".