קשה לדמיין כיצד הייתה נראית מפת תאונות הדרכים בלעדיה, כמה בני אדם ניצלו ממוות או מפציעה קשה. עד-כדי כך חשובה ומהפכנית הייתה מערכת ה-ABS כשנחשפה לראשונה במתכונתה המודרנית השבוע לפני 40 שנה, על-ידי בוש (Bosch) ומרצדס.

מערכת למניעת נעילת גלגלים בבלימה (Anti-lock Braking System) לארבעה גלגלים, הוצגה לראשונה להתנסות כתבי הרכב ב-25-22 באוגוסט, באירוע שמרצדס ערכה יחד עם חברת הטכנולוגיה וספקית החלקים בוש (שאחראית לפיתוח המערכת), במסלול הניסוי של היצרנית באונטרטורקהיים שבגרמניה.

באירוע היצרנית הדגימה כיצד המערכת מסוגלת לאפשר לנהג להמשיך ולהיות בשליטה בכיוון הנסיעה, גם תחת בלימה בתנאים חלקים. לפניה, כדי לעשות זאת היה עליו "לפמפם" את הבלמים, כדי למנוע נעילת גלגלים בתנאי קיצון. 

יומולדת 40 למערכת הבטיחות שחוללה מהפכה


מערכת ה-ABS מבוססת על מחשב וחיישנים. אלו בוחנים את מהירות סיבוב כל אחד מהגלגלים, ובמידה ומהירות ההאטה שלו גדולה מדי (מה שמוביל לנעילת הגלגל בהחלקה ולכך שהמכונית תמשיך ישר במקום לפנות), המערכת משחררת את הבלם באותו גלגל. מערכות ABS מוקדמות עשו זאת בצורה מסורבלת למדי (וחלקן שלטו רק בבלמים בשני גלגלים), אך כיום הפעולה מהירה ויעילה במיוחד.

יומולדת 40 למערכת הבטיחות שחוללה מהפכה


אם זה לא מספיק, מערכת ה-ABS משמשת כיום כבסיס לחלק ניכר ממערכות הבטיחות המתקדמות שהוצגו אחריה. בקרת היציבות האלקטרונית (ESC), למשל, נעזרת בחיישני ה-ABS כדי לייצב את הרכב לפי הכיוון הרצוי במקרה של אובדן אחיזה (תת-היגוי והיגוי-יתר).

יומולדת 40 למערכת הבטיחות שחוללה מהפכה


מערכת ה-ABS הראשונה הוצעה בסוף שנת 1978, כאופציה בתוספת תשלום במכונית היקרה ביותר של מרצדס - ה-S-קלאס (W116). שנתיים לאחר מכן הפכה לאופציה בתוספת תשלום בכל דגמי היצרנית, ובאוקטובר 1992 הפכה לאביזר בטיחות תקני בכל הדגמים. כיום, מיותר לציין, כל המכוניות המשווקות בישראל על-ידי כל היצרניות, מצוידות ב-ABS.