ד.ל.ב מוטוספורט, יבואנית פולריס, הכריזה על תחילת השיווק של כלי הרכב התפעוליים של מותג גופיל (Goupil) בישראל. גופיל הוא מותג צרפתי שנוסד ב-1996 ונמצא בבעלות חברת פולריס האמריקאית מאז 2011. 

1606136


בישראל מוצע, כרגע, רק דגם אחד – G4 – שהוא דגם ביניים במבחר הדגמים; בהמשך, מבטיחים ביבואנית, יוצעו דגמים נוספים. הדגם החדש מוגדר כ"רכב חשמלי זעיר" (קוואדרוסייקל, דרגת רישוי L7E), והוא נושא לוחית רישוי 'צהובה', כך שניתן לנוע איתו גם בדרכים עירוניות.

מדובר ברכב קטן למדי – אורך בסיס הגלגלים שלו 202 ס"מ, אורכו 358 ס"מ, רוחבו 120 ס"מ, גובהו 189 ס"מ – עם תא לנהג ולנוסע. את אזור המטען – שאורכו עד 215 ס"מ, וגובהו 70 ס"מ מהרצפה – ניתן להתאים לפי דרישה; החל ממשטח הטענה (כולל אפשרות למנגנון הרמה, 'הייבר'), משטח הטענה משולב (משטח והתקן ייעודי – תא אחסון/שואב עלים/מכונת שטיפה וכדומה) ועד התקן לקליטת אשפה או תא קירור. 

1606135


משקלו העצמי של הרכב (עם סוללות) – החל ב-730 ק"ג; משקל כולל – עד 1800 ק"ג. כושר ההעמסה – עד כ-860 ק"ג (בגרסה עם הסוללה הקלה יותר, ראו בהמשך). כושר גרירה – עד 291 ק"ג בכביש עירוני (לפי דרגת הרישוי); לפי היצרן, הרכב מסוגל לגרור עד 1.4 טון (נגרר עם בלמים). בשטח תפעולי, בעת שימוש ב"הילוך נמוך" (מהירות של עד 10 קמ"ש) כושר הגרירה מגיע ל-3.5 טון. קוטר הסיבוב – 7.8 מטר בלבד.

ל-G4 מנוע חשמלי המפיק 14 כ"ס ו-5.8 קג"מ, והוא מונע באמצעות אחת משתי סוללות, שתיהן מסוג ליתיום-יון (בחו"ל מוצעות גרסאות עם סוללות פשוטות יותר): לבסיסית יש קיבולת אנרגיה של 9 ק"ו/שעה, טווח נסיעה של 85 ק"מ ומשקל של 148 ק"ג. לזו החזקה יותר יש אנרגיה של 14 ק"ו/שעה, טווח של 120 ק"מ ומשקל של 192 ק"ג. בכל מקרה, המהירות המרבית היא 50 קמ"ש. הסוללות נטענות דרך שקע 220 וולט שגרתי, ואין צורך בעמדת טעינה מנוהלת.

1606137


מרווח הטיפולים של G4 הוא חצי שנה/5000 ק"מ/400 שעות מנוע. עם זאת, טיפול שגרתי כולל בעיקר בדיקות שונות (הידוק כבלי חשמל, חופשים במכלולי מתלים והיגוי ועוד) וגירוז נקודות קבועות. מדי שנה/10,000 ק"מ/800 שעות מנוע יש להחליף את שמן הדיפרנציאל האחורי, ומדי שנתיים להחליף נוזל בלמים (כמקובל).

מחיר גופיל G4 מתחיל ב-123,000 שקלים (כולל מע"מ), כולל אחריות מקיפה ל-24 חודשים; מי שירכוש את הרכב בעסקת מימון (ליסינג), יקבל אחריות מוארכת למשך כל תקופת החכירה. בשלב זה מתקיימים דיונים במשרד האוצר בעניין הסדרת מעמדם הכלכלי של קוואדרוסייקלים (קבלת החזר על מע"מ, הכרה בהוצאות הרכב לצרכי מס) – אך טרם הושגו הבנות בנושא.

1606140