יום האישה הבינלאומי חל היום, וכנראה שאין זמן מתאים יותר מהזמן הזה לחשוף שלושה סיפורים של נשים שעובדות במקצוע כל כך גברי - מכונאות.

מוסך? לא רק גברים!

 
מארי לוי מזרחי אוחנה
"אני בת לאבא משוגע שאין לו בנים כשאני הבת השלישית ולמעשה תפקדתי על תקן הבן שהוא תמיד רצה". מארי תמיד אהבה כלי רכב, בילדותה הכירה את כל המכוניות שהיו בכביש, את חלקן זיהתה לפי הצליל. אז זה לא יפתיע אתכם כשנספר לכם שהיום היא עובדת כאשת דיאגנוסטיקה במוסך 'הילוך שישי' ביפו.
 
יום אחד קרתה למארי תאונה שלא באשמתה )אישה, לו שאלתם). במוסך פגשה לראשונה שמאי רכב והחליטה שהיא רוצה ללמוד את התחום. לאחר בדיקה הפנימה שיש צורך בתעודת הנדסאי מכונות בתחום הרכב. במהלך הלימודים הבינה כי היא מעדיפה את ההתעסקות במוסך, את המכונות ואת האנשים. "במהלך השנה השנייה ללימודים התקבלתי לעבוד במחלקת הייעוץ של אוטו, וזו הייתה גם העבודה הראשונה שלי בתחום הרכב. למדתי המון, צברתי ידע ובטחון והכל הפך למסודר בראש" אומרת מארי. לאחר מכן עברה לעבוד בחברת UTI במחלקה הטכנית, ושם הבינה כי היא בכלל רוצה מקום משלה. "אני מעוניינת לפתוח מוסך שמתמחה במכוניות היברידיות וחשמליות, כשברווחים אקנה לי הרבה מכוניות בנזין עתירות נפח..."
 
מוסך? לא רק גברים!


מור גרינברג
מכונאית במוסך משאיות? הכירו את מור גרינברג, בזמן שחברותיה עבדו במלצרות היא עבדה במוסך שכזה בתור עבודה מועדפת. "תמיד אהבתי לפרק ולחבר דברים" אומרת מור וממשיכה "בצבא הייתי טכנאית של מנועי מטוסים ובהתחלה לא אשקר, לא אהבתי את זה, אבל כשנתתי לזה צ'אנס הבנתי שזה זה". לאחר שחרורה מצבא ההגנה לישראל עבדה בעבודה מועדפת במוסך למשאיות אך לאורך כל התקופה קיבלה מסרים מהסביבה הקרובה שזו אינה עבודה המתאימה לאישה. מה כן? קוסמטיקה. במשך שנתיים עבדה מור בתחום, אבל בניגוד למנועי המטוסים, זה לא היה זה. "הייתי מתוסכלת, עצבנית, ממש בדיכאון" אומרת מור.
 
לבסוף היא חזרה למכונאות. החלה לעבוד במוסך קיה בפתח תקווה וגם פציעה לא גרמה לה לשנות את דרכה. "בהתחלה הסתכלו עלי הלקוחות כעוף מוזר, בחורה ועוד אחת נשית, אפילו ניסו להניא אותי מזה" מספרת מור. אבל היום, כשנה מאז החלה לעבוד במוסך, לקוחות מפרגנים וגם המכונאים קיבלו אותה כאחת משלהם.

מוסך? לא רק גברים!

 
יוליה שרץ
אם מור עבדה בעבר במוסך למשאיות, הרי שיוליה עובדת עד היום במוסך שכזה. הכל החל בילדותה, אבא של יוליה היה מכונאי ותמיד היה בקרבתם כלי רכב בו טיפל. יוליה הקטנה ישבה ליד אביה, והייתה מעין משנה למכונאי - הביאה כלים בעיקר. לאט לאט למדה את רזי המקצוע והתאהבה.
 
כמו מור גם היא עסקה בקוסמטיקה בעבר, היא אף התחתנה, הקימה משפחה ודי התרחקה מעולם המכונאות. בתקופה של 'בין עבודות' החליטה לחזור אל האהבה הישנה. למדה אוטוטרוניקה ועברה למסלול של רכב כבד יחד עם שלושה נוספים מהמחזור ויולה היא היחידה מהם שסיימה את ההכשרה. היום היא עובדת במוסך 'מאיר דרום' ומטפלת במשאיות וולוו ורנו. בהמשך מתכננת יוליה על מוסך משלה בו תתקן כלים צנומים יותר - טרקטורונים ואופנועים.

*תודה לארגון מומנטום על העזרה בהפקת הכתבה. הארגון פועל להעלאת המודעות ושילובן של נשים גם בתחום מקצועות הרכב.